استارت‌آپ یا شرکت بزرگ: کدام فرهنگ برای شما مناسب است؟
استارت‌آپ یا شرکت بزرگ: کدام فرهنگ برای شما مناسب است؟

راه‌اندازی استارت‌آپ برای همه مناسب نیست؛ اما حاضرید در یک استارت‌آپ کار کنید؟ نوع سازمانی که برای آن کار می‌کنید به اندازه جایگاه شغلی مهم است. ممکن است از فضای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها آگاه باشید. استارت‌آپ‌ها جوان، مبتکر و مشارکتی هستند، درحالی‌که شرکت‌ها کند، رسمی و سلسله مراتبی هستند. مزایا و معایبی برای هر دو […]

راه‌اندازی استارت‌آپ برای همه مناسب نیست؛ اما حاضرید در یک استارت‌آپ کار کنید؟

نوع سازمانی که برای آن کار می‌کنید به اندازه جایگاه شغلی مهم است. ممکن است از فضای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها آگاه باشید. استارت‌آپ‌ها جوان، مبتکر و مشارکتی هستند، درحالی‌که شرکت‌ها کند، رسمی و سلسله مراتبی هستند. مزایا و معایبی برای هر دو وجود دارد؛ بنابراین چگونه می‌توانید بین این دو انتخاب کنید؟ نکته اصلی یافتن محیط کاری‌ای است که بتوانید در آن پیشرفت کنید.

تفاوت بین فرهنگ استارت‌آپی و شرکتی

سازمآن‌ها متفاوت‌اند و صرف‌نظر از اندازه، چند ویژگی اساسی دربارۀ استارت‌آپ و شرکت وجود دارد.

  • فرهنگ استارت‌آپی

محیط استارت‌آپی به‌طور معمول چابک و پرنشاط است که در آن خلاقیت و ارتباطات دارای ارزش‌اند. استارت‌آپ‌ها به‌ویژه در مراحل اولیه رشد، کوچک‌تر از شرکت‌های بزرگ هستند و به کارمندان امکان ایجاد روابط قوی و تبادل آزادانه افکار و عقاید را می‌دهند. آن‌ها همچنین قادرند برای تنظیم سازوکارهای کسب‌وکار و دستیابی به اهداف، چابک عمل کنند. فرهنگ استارت‌آپ معمولاً کمتر از محیط شرکتی رسمی تلقی می‌شود و معمولاً تأکید کمتری بر سلسله مراتب درون‌تیمی دارد.

  • فرهنگ شرکتی

از طرف دیگر، محیط شرکتی غالباً با فضایی رسمی‌تر و ساختارمندتر شناخته می‌شود. ازآنجاکه بسیاری از شرکت‌ها هزاران کارمند استخدام می‌کنند، عجیب نیست که کارمندان با همکاران خارج از دپارتمان خود آشنا نباشند. شرکت‌ها با داشتن سال‌ها تجربه تمایل دارند که رویه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و راهبردهای مشخصی را تنظیم کنند که بر عملکرد روزانه افراد حاکم است. این ساختار صلب گاهی‌اوقات می‌تواند باعث کندشدن فرایندهای خلاقانه شود.

چطور می‌توان فهمید که در کدام محیط کار پیشرفت خواهید کرد؟ چند نکته اساسی وجود دارد که باید قبل از عضویت در یک استارت‌آپ یا شرکت در نظر بگیرید. این نکته ها ممکن است نشان دهد کدام فرهنگ برای شخصیت شما مناسب‌تر است. پنج جمله زیر را بخوانید و ببینید کدام ویژگی بیشتر خوشایند شماست.

فرهنگ استارت‌آپی می‌تواند برای شما مناسب باشد اگر…

۱. شما عاشق یک محیط کار سریع و همیشه در حال تغییر هستید.

استارت‌آپ‌ها به چابکی و سرعت‌العمل خود می‌بالند. به احتمال زیاد نقشی که برای آن استخدام شده‌اید پس از چند ماه به‌شدت متفاوت خواهد بود. این به معنای کار در فضای مبهم، عهده‌دارشدن مسئولیت‌های مختلف و پذیرفتن تغییر است. اگر این موضوع برای شما هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، ممکن است یک استارت‌آپ انتخاب خوبی باشد.

اگر این موضوع کمی ناراحت‌کننده به نظر برسد، ممکن است فرهنگ شرکتی را ترجیح دهید. در یک محیط شرکتی، می‌توانید از ثبات بیشتر و نقش‌های کاملاً مشخص بهره‌مند شوید. در برخی از استارت‌آپ‌ها پیش‌بینی می‌شود که در گام‌های اول زمین بخورید؛ اما در یک محیط شرکتی، به‌طور معمول یک پروتکل خوب برای آشنایی و آماده‌سازی کارمندان وجود دارد که شما را برای موفقیت در نقش خود آماده می‌کند.

ذهن‌های خلاق در یک محیط استارت‌آپی شکوفا می‌شوند. شرکت‌های کوچک معمولاً تجربه‌کردن و تفکر خارج از چارچوب را تشویق می‌کنند. هرچه شرکت بزرگتر باشد، به‌طور معمول دارای ساختار منظم و مقاومت در برابر تغییر است.

۲. از مسئولیت‌پذیری گریزان نیستید.

حضور در یک استارت‌آپ در مراحل اولیه به معنای داشتن مسئولیت زیاد است؛ نه تنها برای انجام وظایف خود، بلکه پذیرفتن مسئولیت شکست شرکت یا تیم شماست. اگر این مسئله استرس‌زا به نظر برسد، ممکن است ترجیح دهید که در شرکت بزرگی کار کنید، جایی که نقش فردی شما کمتر دیده می‌شود.

اما ممکن است در این محیط پرفشار رشد کنید. تیم کوچک‌تر به معنای توانایی مسئولیت‌پذیری بیشتر و انعطاف‌پذیری برای درگیرشدن در پروژه‌های مختلف است. اگر در انجام نقش‌ها و مسئولیت‌های کاملاً مشخص‌شده سرعت شما بیشتر باشد، ممکن است بخواهید که یک شرکت را دنبال کنید.

با وجود انعطاف‌پذیری فعالیت‌ها در یک محیط استارت‌آپی، فرصت پیشرفت سریع فراهم می‌شود. شرکت‌ها معمولاً مسیر رشد سخت‌تر و کندتری به سمت تیم مدیران ارشد (C-suite) دارند. به‌هرحال، این «بالارفتن از نردبان شرکت» نامیده می‌شود و دوی سرعت نیست. در استارت‌آپ، کم اتفاق نمی‌افتد که کسی در سطحی ابتدایی شروع به کار می‌کند و به سرعت به سطح ارشد می‌رسد.

۳. درباره کار پرشور هستید.

رسیدن به موفقیت در یک محیط استارت‌آپی همیشه آسان نیست. در مراحل اولیه یک سرمایه‌گذاری جدید، بودجه اغلب کم است و تیم‌ها معمولاً اندک هستند و بسیاری از کارمندان را مجبور می‌کنند چندین وظیفه را عهده‌دار شوند و طیف وسیعی از کارها را انجام دهند، اغلب بدون حق‌الزحمه متناسب.

گرچه دستمزد و حق‌الزحمه مهم است، تنها دلیل انتخاب افراد برای کار در یک شرکت یا در یک صنعت خاص نیست. عوامل دیگری مانند «اشتیاق»، در تقویت تعامل و تعصب کارکنان نقش مهمی دارند. هنگامی که به کاری که انجام می‌دهید یا مأموریتی را که شرکت شما دنبال می‌کند علاقه مند هستید، تحمل عدم قطعیت ذاتی استارت‌آپ آسان‌تر است.

فرهنگ شرکتی می‌تواند برای شما مناسب باشد اگر

۴. شما برای تعادل کار و زندگی ارزش قائل هستید.

اگر کار در بازه زمانی نه تا پنج را ترجیح می‌دهید، احتمالاً از کار در محیط شرکتی لذت خواهید برد. مرزهای بین کار و خانه در یک استارت‌آپ محو می‌شود. با وجود منابع و پرسنل محدود در استارت‌آپ، کارکردن برای ساعات طولانی و خارج از چارچوب، طبیعی است. در کار استارت‌آپی ممکن است که بعد از ساعت ۵ عصر روز جمعه ایمیلی را پاسخ دهید یا در روزی تعطیل در یک تماس کنفرانسی شرکت کنید.

همچنین باید نرخ ساعتی پرداخت خود را در نظر بگیرید. مقایسه دو شغل یکسان با حقوق یکسان، یکی در استارت‌آپی با ۶۰ ساعت کار در هفته و دیگری در شرکتی با ۴۰ ساعت کار هفتگی، نشان می‌دهد که نرخ پرداخت به ازای هر ساعت در استارت‌آپ پایین‌تر است.

۵. برای شما «درآمد» اولویت بیشتری نسبت به «علاقه» دارد.

داستان‌های موفقیت در استارت‌آپ این باور را به شما خواهد داد که اگر در استارت‌آپ کار کنید که ثبات خود را به دست آورده است، می‌توانید ثروتمند شوید. واقعیت این است که از هر چهار استارت‌آپ، سه تا شکست می‌خورند. حتی اگر به یک استارت‌آپ موفق بپیوندید، فوراً از مزایای آن بهره‌مند نخواهید شد.

حضور در گام‌های اولیه یک سرمایه‌گذاری جدید هیجان‌انگیز است؛ اما به دور از جذابیت است. در مراحل اولیه، بنیانگذاران اغلب برای یافتن بودجه تلاش می‌کنند و منابع مالی کافی نیست. شرکت‌های نوپا معمولاً نمی‌توانند حقوق رقابتی ارائه دهند. مزایایی مانند بیمه درمانی یا مرخصی با حقوق ممکن است تا زمان رشد تیم دردسترس نباشد؛ درحالی‌که در یک شرکت می‌توانید روی بسته‌های حقوق و مزایای رقابتی و همچنین ثبات عضویت در یک سازمان مستقر حساب کنید.

اساساً این یک انتخاب دربارۀ اولویت‌های زندگی شماست. آیا حاضرید برای پیگیری احساسات خود حقوق کمتری را بپذیرید؟ آیا ثبات مالی در حال حاضر در اولویت است؟

انتخاب مسیر

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها به‌طور کامل از یکدیگر مستثنی نیستند. ممکن است کیفیت شرکت‌های نوپا را در شرکت‌های بزرگ پیدا کنید و بالعکس. در واقع بسیاری از شرکت‌ها با هدف واکنش سریع به تغییرها، تیم‌هایی را در حوزۀ نوآوری ایجاد و حمایت کرده‌اند. سوال این است: آیا شما به کار کارآفرینی علاقه‌مندید؟

اصول کارآفرینی صرفاً مربوط به راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی نیست. تاکید آن‌ها بر این است که بتوانند فرصت‌های شغلی را شناسایی کنند، خطرها و مزایای یک سرمایه‌گذاری را بررسی کنند و یک استراتژی کامل تجاری را تدوین کنند. هریک از این مهارت‌ها برای استارت‌آپ‌ها ارزشمند است و می‌تواند به شما کمک کند تا برای یک موقعیت رهبری در یک شرکت نوپا آماده شوید.

منبع: https://online.hbs.edu/blog/post/startup-vs-corporate-culture