هم‌افزایی برای تحول نوآورانه در زنجیره ارزش سنگ‌آهن
هم‌افزایی برای تحول نوآورانه در زنجیره ارزش سنگ‌آهن

نشست چهارجانبه نمایندگان شرکت سرمایه‌گذاری معنا، سازندگاه کانی‌بوم، انجمن سنگ‌آهن ایران و مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری معدن برگزار شد.

نشست چهارجانبه نمایندگان شرکت سرمایه‌گذاری معنا، سازندگاه کانی‌بوم، انجمن سنگ‌آهن ایران و مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری معدن برگزار شد.

به گزارش کانی‌مگ، این نشست چهارجانبه روز چهارشنبه مورخ ۲ تیر ۱۴۰۰ با حضور نمایندگانی از شرکت سرمایه‌گذاری معنا، سازندگاه کانی‌بوم، انجمن سنگ‌آهن ایران و به میزبانی مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) در راستای حمایت از ایده‌ها و فناوری‌های نو در بخش معدن و صنایع وابسته برگزار شد.

ضرورت اعتماد فعالان بخش معدن به توانمندی استارت‌آپ‌ها و نوآوران

در این نشست، حسنعلی حق‌شناس، معاون داخلی‌سازی مؤسسه دانش‌بنیان برکت و رئیس هیئت‌مدیره شرکت معنا، با اشاره به اینکه مؤسسه دانش‌بنیان برکت با هدف ارتقای توانمندی‌های سخت‌افزاری در بخش معدن شرکت سرمایه‌گذاری معنا و سازندگاه کسب‌وکارهای نوآورانه کانی‌بوم را راه‌اندازی کرده است، اظهار داشت: مؤسسه دانش‌بنیان برکت در تلاش است تا فناوری را در بخش معدن ارتقا دهد. این موضوع با اعتماد فعالان بخش معدن و صنایع معدنی به توانمندی استارت‌آپ‌ها و نوآوران محقق می‌شود.

وی افزود: هوشمندسازی معادن در کشور نیازمند اعتماد و اعتقاد راسخ مدیران واحدهای معدنی است. اگر معادن بخش خصوصی به معدنکاری هوشمند باور داشته باشند، باید برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به این حوزه اعلام آمادگی کنند. در این صورت است که راه نوآوران به صنعت معدنکاری باز می‌شود.

گره‌گشایی از مشکلات بخش معدن از طریق نوآوری

در ادامه این نشست حسین منصوری، مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران، گفت ‌ایمینو با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها، سعی می‌کند همراه با همفکری و همکاری انجمن‌ها، گره مشکلات بخش معدن را از طریق نوآوری باز کرده و از نسل نوآور اکوسیستم حمایت کند.

وی با تأکید بر اینکه ایمینو قصد دارد با همفکری و همنشینی انجمن‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه توسعه اکوسیستم نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی گام بردارد، مطرح کرد: استارت‌آپ‌ها می‌توانند زنجیره تولید و استخراج سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله کشور را با تکنولوژی‌های جدید آشنا کرده و تحولی عظیم در آن ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: ایمینو به دنبال این است که فناوری‌های به‌روز را با بخش معدن به‌خصوص معادن سنگ‌آهن کشور آشنا کند تا معادن از ظرفیت‌های نوآوران جوان در راستای ارتقای صنعت معدنکاری بهره‌مند شوند.

استقبال از ورود استارت‌آپ‌ها به بخش معدن

در ادامه این نشست مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، با اشاره به این که انجمن ۴۳۶ معدن دارد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر معدنکاران به فولادسازی روی آورده‌اند و فولادسازان اقدام به معدان‌داری می‌کنند؛ درحالی‌که با حمایت از ایده‌های ارزش‌آفرین، این شرکت‌ها می‌توانند به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالای سنگ‌آهن، گندله و کنسانتره حرکت کنند.

وی افزود: انجمن سنگ آهن ایران از ورود استارت‌آپ‌ها به معادن سنگ‌آهن استقبال می‌کند؛ چراکه این باور وجود دارد با ورود نوآوری، ارزش افزوده محصولات سنگ‌آهن، گندله و کنسانتره افزایش پیدا می‌کند؛ البته  این باور در میان بخش معدن ‌کشور باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه میزان باطله‌های سنگ‌آهن در کشور نزدیک به ۳۸۰ میلیون تن است تأکید کرد که می‌توان با دانش‌ و تکنولوژی‌های جدید و ایده‌های نوآورانه آن‌ها را پرعیارسازی کرد. همچنین اظهار داشت که انجمن در راستای تحقق این اهداف تمامی تلاش خود را به کار می‌بندد.

شناسایی و حمایت از کسب‌وکارهای نوآور معدنی

اردلان علیشاهی، مدیرعامل سازندگاه کانی‌بوم، در ادامه این نشست با معرفی کانی‌بوم به‌عنوان سازندگاه کسب‌وکارهای نوآورانه که به دنبال شناسایی و حمایت از کسب‌وکارهای نوآور دارای راهکارهای هوشمند در معادن و صنایع معدنی است، مطرح کرد: هوشمندسازی و فناوری‌های دیجیتال باعث فعال‌سازی و افزایش سطح دسترسی به منابع و افزایش بهره‌وری می‌شود.

وی افزود: کانی‌بوم از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ایجاد بستر برای فعالیت‌های هم‌رسانی، توسعه بازار فناوری‌های نوآورانه و فراهم‌کردن آموزش، هدایت، راهبری و حمایت نقدی و غیرنقدی برای استارت‌آپ‌ها، زیرساخت‌های لازم برای توسعه دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان معدنی را در این زیست‌بوم فراهم کرده است.

در این نشست طرف‌های حاضر تأکید کردند که به‌منظور پیگیری گفت‌وگوهای انجام‌شده، جلسۀ دیگری را به میزبانی انجمن سنگ‌آهن برگزار نمایند و با امضای تفاهم‌نامه‌ای مقدمات لازم برای اجرایی‌کردن مصوبات را فراهم نمایند.

پس از برگزاری نشست، افراد حاضر از استارت‌آپ‌های تحت حمایت و راهبری کانی‌بوم و مستقر در ایمینو بازدید کردند.