افزایش تقاضای زغال‌سنگ در قاره آسیا
افزایش تقاضای زغال‌سنگ در قاره آسیا

با وجود هشدارهای جدی از سوی هیئت بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) دربارۀ گرمایش کرۀ زمین در سال ۲۰۲۱، تقاضای زغال‌سنگ در آسیا افزایش یافته است. با وجود اینکه نیروگاه‌های زغال‌سنگ یکی از عوامل گرمایش کرۀ زمین هستند، هم‌چنان تقاضای این مادۀ معدنی در آسیا رو به افزایش است و به تبع آن، قیمت زغال‌سنگ […]

با وجود هشدارهای جدی از سوی هیئت بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) دربارۀ گرمایش کرۀ زمین در سال ۲۰۲۱، تقاضای زغال‌سنگ در آسیا افزایش یافته است. با وجود اینکه نیروگاه‌های زغال‌سنگ یکی از عوامل گرمایش کرۀ زمین هستند، هم‌چنان تقاضای این مادۀ معدنی در آسیا رو به افزایش است و به تبع آن، قیمت زغال‌سنگ نیز با افزایش چشم‌گیری رو‌به‌رو شده است.

تا دسامبر سال ۲۰۲۰، بیش از ۳۵۰ نیروگاه جدید با سوخت زغال‌سنگ در سراسر آسیا در حال ساخت بود؛ از جمله ۱۸۴ نیروگاه در چین، ۵۲ نیروگاه در هند، ۷ نیروگاه در کره جنوبی و ۱۳ نیروگاه در ژاپن. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده، مصرف‌کننده و واردکننده زغال‌سنگ در جهان در ماه جولای سال جاری ۳۰.۱۸ میلیون تن واردات داشته است.

طبق اظهارات کاترین پوتر، بنیان‌گذار شرکت Watt Logic، دولت‌های آسیایی برای بسیاری از نیازهای خود مانند تأمین برق، از زغال‌سنگ به‌عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کنند؛ زیرا جایگزینی ارزان برای تأمین انرژی است. از طرفی، طبق گزارش IPCC، چندین کشور آسیایی درگیر پروژه‌های بزرگ ساخت‌و‌ساز به‌وسیلۀ زغال‌سنگ با عمر حداقل ۴۰ سال هستند که این موضوع میزان گاز کربن‌دی‌اکسید را تا سال ۲۰۳۰ به حداکثر می‌رساند!