نگاهی به معدنکاری دیجیتال
نگاهی به معدنکاری دیجیتال

با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، در اصناف مختلف تغییرهای چشم‌گیری اتفاق افتاد. بیشتر مشاغل دورکاری و کار در منزل را به‌عنوان راه‌حلی برای بقای کسب‌و‌کار خود انتخاب کردند؛ اما این راه‌حل، صنعت معدن را پوشش نمی‌داد؛ بنابراین استفاده از ابزارها و فرآیندهای دیجیتالی برای حفظ امنیت و جلوگیری از شیوع ویروس در اولویت صنعت معدن […]

با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، در اصناف مختلف تغییرهای چشم‌گیری اتفاق افتاد. بیشتر مشاغل دورکاری و کار در منزل را به‌عنوان راه‌حلی برای بقای کسب‌و‌کار خود انتخاب کردند؛ اما این راه‌حل، صنعت معدن را پوشش نمی‌داد؛ بنابراین استفاده از ابزارها و فرآیندهای دیجیتالی برای حفظ امنیت و جلوگیری از شیوع ویروس در اولویت صنعت معدن قرار گرفت. حتی پیش از این نیز نبود ایمنی و بهداشت کافی (خطرات شغلی سنتی مانند استنشاق گرد ‌و‌ غبار مواد معدنی، آسیب شنوایی و ریزش معدن) یکی از مهم‌ترین دلایل حرکت به سمت دیجیتالی شدن معادن بوده است.

معدنکاری دیجیتال چیست؟
معدنکاری دیجیتال چیست؟

معدنکاری دیجیتال چیست؟

استخراج هوشمند یا معدنکاری دیجیتال فرآیندی است که از اطلاعات و فناوری برای ایجاد ایمنی بیشتر، کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش بهره‌وری معادن استفاده می‌کند. اکثر شرکت‌های معدنی بر افزایش بهره‌وری با ارائه انواع نرم‌افزار و راه‌حل‌های پیشرفته تاکید می‌کنند.

چرا معدنکاری دیجیتال ضروری است؟

بر اساس آخرین گزارش‌ها از مجمع جهانی اقتصاد، ۷۹ درصد از شرکت‌های معدنی در حال دیجیتالی کردن فرآیندهای کاری خود هستند و بحران همه‌گیری ویروس کرونا را به فرصتی برای جهش به سوی نوآوری تبدیل کرده‌اند. از مزایای این نوع معدنکاری می‌توان به افزایش بهره‌وری با اتوماسیون، صرفه‌جویی در هزینه‌ها به دلیل خطای انسانی کمتر و دقت بیشتر در تجزیه و تحلیل داده‌ها اشاره کرد؛ این موارد به شرکت‌ها اجازه می‌دهد رقابت را افزایش داده و فرصت‌های تجاری جدیدی ایجاد کنند. همچنین با استفاده از ابزارهای دیجیتال، می‌توان به دید واضح‌تری از وضعیت ایمنی دست یافت.

کنترل وضعیت ایمنی

مزایای معدنکاری دیجیتال چیست؟

در اینجا به سه مورد از مهم‌ترین مزایای آن می‌پردازیم:

۱. کاهش هزینه‌های عملیاتی

نظارت بی‌سیم را می‌توان برای ایجاد «معادن هوشمند» با هزینه‌های عملیاتی بسیار کمتر استفاده کرد. در معادن هوشمند، حسگرهایی تعبیه شده که داده‌ها را از طریق شبکه بی‌سیم به سیستم مرکزی منتقل می‌کنند؛ به این ترتیب، اپراتورهای معدن می‌توانند در نیروی انسانی صرفه‌جویی کنند. اپراتورهایی که از راه‌حل «هوش عملیاتی» به‌عنوان بخشی از شبکه بی‌سیم خود استفاده می‌کنند، بهتر می‌توانند حوادث را پیش‌بینی کنند و با اجتناب از آن‌ها، سایت‌های خود را حفظ و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. حوادثی که می‌توانند به‌طور کامل عملیات را برای هفته‌ها یا ماه‌ها متوقف کنند.

۲. قابلیت اجرای خودکار عملیات

معادن هوشمند با فناوری‌هایی که قبلا ادغام شده‌اند، می‌توانند به راحتی عملیات خود را نسبت به معادن سنتی، خودکار کنند. اپراتورهای معدن می‌توانند از طریق شبکه بی‌سیم موجود از حسگرهای تعبیه‌شده، به‌عنوان مثال، از طریق نصب نرم‌افزار اتوماسیون که به آن‌ها اجازه می‌دهد نه تنها تجهیزات متحرک و استاتیک خود را از راه دور کنترل کنند بلکه برنامه‌ریزی تعامل خودکار بین هر دو را انجام دهند. کامیون‌های خودکار یکی از نمونه‌های بارز این امر هستند که با تکیه بر شبکه فیزیکی حسگرها و نرم‌افزار کنترل از راه دور برای انجام خودکار عملیات استفاده می‌شود.

۳. ایمنی نیروی کار

این موضوع، یک مسئله مهم برای معادن است که اغلب مکان‌های بسیار خطرناکی برای کار برای انسان‌ها هستند. به عنوان مثال، هنگام شکستن سدها، هم کارگران و هم کسانی که در اطراف معادن زندگی می‌کنند ممکن است آسیب ببینند یا حتی جان خود را از دست بدهند. خودکارسازی تجهیزات سیار مانند کامیون ها در معادن و امکان قرائت بی‌سیم از راه دور، نیاز افراد به حضور در محل را برطرف می‌کند و ایمنی نیروی کار را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. تجزیه و تحلیل پیش‌بینی که از طریق راه‌حل های هوش عملیاتی (OI) فعال می‌شود، به اپراتورهای معدن اجازه می‌دهد تا از وقوع هرگونه حادثه خطرناک، مانند شکستن سد جلوگیری کنند. ردیابی نیروی کار از طریق دستگاه‌های متصل به بی‌سیم، به اپراتورها کمک می‌کند تا تسلط بهتری بر کارکنان خود داشته و یا در صورت بروز جوادث به آن‌ها هشدار دهند. بنابراین معادن هوشمند احتمال آسیب‌های انسانی در فرآیندهای معدنی را در دراز مدت بسیار کاهش می‌دهد.

هوشمندسازی معادن

نتیجه‌گیری

اگرچه موانع زیادی برای استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه معدن وجود دارد اما اگر شرکت‌های معدنی بخواهند در عصر دیجیتال وارد فضای رقابتی شده و به موفقیت دست پیدا کنند، باید این موانع را پشت سر گذاشته و ریسک‌پذیر باشند چرا که در آینده‌ای نزدیک با وجود هر معدن، هوشمندسازی آن یک نیاز اساسی خواهد بود!

منابع:

۱٫ https://blog.worldsensing.com/category/mining/

۲٫ https://nomadis.co/covid-19-forces-innovation-via-digitalization-in-the-mining-industry