چه فناوری‌‌‌‌های نوظهوری مدیرعامل‌‌ها را در شب بیدار نگه می‌‌دارد؟
چه فناوری‌‌‌‌های نوظهوری مدیرعامل‌‌ها را در شب بیدار نگه می‌‌دارد؟

کسانی که از فناوری‌‌های نوظهور مطلع هستند، پیش‌زمینه‌ای درباره واقعیت افزوده (AR) در ذهن دارند. فناوری‌‌ واقعیت افزوده از طریق بازی موبایل «Pokemon GO» در سال ۲۰۱۶ و رسانه‌‌های اجتماعی مانند اینستگرام و تیک‌‌تاک به دانش عمومی گسترده‌‌تری دست یافت. اما AR چیزی بیش از سرگرمی و بازی است؛ زیرا این فناوری‌‌ دارای پتانسیل کسب‌وکار […]

کسانی که از فناوری‌‌های نوظهور مطلع هستند، پیش‌زمینه‌ای درباره واقعیت افزوده (AR) در ذهن دارند. فناوری‌‌ واقعیت افزوده از طریق بازی موبایل «Pokemon GO» در سال ۲۰۱۶ و رسانه‌‌های اجتماعی مانند اینستگرام و تیک‌‌تاک به دانش عمومی گسترده‌‌تری دست یافت. اما AR چیزی بیش از سرگرمی و بازی است؛ زیرا این فناوری‌‌ دارای پتانسیل کسب‌وکار واقعی است.

در یک نظرسنجی موضوعی که در ماه جولای منتشر شد، گلوبال دیتا (Global Data) احساسات فعلی جامعه کسب‌وکار را نسبت به فناوری‌‌‌‌های نوظهور مورد سنجش قرار داد و ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان، AR را به‌عنوان مخرب‌‌ترین فناوری‌‌ در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ عنوان کردند و موضوع هوش مصنوعی (AI) را از رتبه اول حذف کردند.

درصد مخرب بودن فناوری‌های مختلف بر روی کسب‌وکارها

معاون مدیر پروژه موضوعی گلوبال دیتا، Rupantar Guha می‌‌گوید: «AR هنوز یک فناوری‌‌ در حال توسعه است؛ اما در حال ورود به جریان اصلی است.» Guha خاطرنشان می‌‌کند که اسنپ، فیسبوک، تنسنت (Tencent) و بایت دنس (ByteDance) همه AR و تجارت الکترونیک را در بستر رسانه‌های اجتماعی خود ادغام کرده‌اند و به کاربران این امکان را می‌دهند که محصولات را به صورت مجازی امتحان کنند. او می‌گوید: «سهولت مشاهده محصولات به‌صورت آنلاین، همراه با قابلیت تعامل با آن محصولات، تجربه خریدی جدید و همه‌جانبه را به کاربران می‌دهد. AR همچنین به برندها این امکان را می‌دهد تا تبلیغات مبتکرانه، چشم‌نواز و تعاملی بیشتری ارائه دهند و از رسانه‌های غیر‌تعاملی مانند چاپ و تلویزیون فراتر روند.»

فناوری‌‌‌‌های نوظهور، تهدیدهای نوظهور

کسب‌وکارها همیشه نگران حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌‌ها صرف نظر از بخش آن هستند. بنابراین شاید جای تعجب نداشته باشد که در رتبه‌‌بندی امنیت سایبری را به‌عنوان یکی از مخرب‌‌ترین فناوری‌های‌‌ در حال حاضر ببینیم. امنیت سایبری هم‌‌چنین منجر به تغییر ذهنیت مردم و دید مثبت در مورد فناوری‌‌‌‌های نوظهور می‌‌شود، به طوری که در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ با ۵۹ درصد به بالاترین نمره مثبت خود تاکنون دست یافت.

چگونگی تغییر ذهنیت نسبت به فناوری‌های ذکر شده در سال گذشته

به گفته آژانس‌های ایالات متحده و انگلیس، تعداد حملات سایبری با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. با افزایش دورکاری در طول همه‌گیری، فرصت‌های بیشتری برای مجرمان سایبری برای حمله به سازمان‌ها ایجاد شد. این تهدید در سال ۲۰۲۱ کاهش نیافته است، زیرا موارد مهمی مانند حمله باج افزارها به خط لوله استعماری در ایالات متحده توسط گروه روسی DarkSide باعث شده است که رهبران تجاری در مورد امنیت سایبری خود هوشیار بمانند.

قانون هوش مصنوعی Amara

در سه ماهه اخیر، این فناوری‌‌ شاهد کاهش مداوم تعداد پاسخ‌دهندگان بوده است که آن را مخرب می‌‌دانند. در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰، ۷۱ درصد فکر می‌‌کردند که هوش مصنوعی صنعت آ‌‌ن‌‌ها را مختل می‌‌کند. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، تنها ۴۹ درصد بر این باور بودند. هم‌‌چنین، از بین هفت فناوری‌‌ نوظهور که گلوبال دیتا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، سه ماهه اول ۲۰۲۱ و سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار داد، تنها هوش مصنوعی و بلاک‌‌چین از نظر داشتن کوچک‌‌ترین اختلال، زیر ۵۰ درصد قرار گرفتند.

سطح اختلال توسط تکنولوژی در سه ماهه دوم ۲۰۲۱، سه ماهه اول ۲۰۲۱ و سه ماهه چهارم ۲۰۲۰

اد توماس، مدیر تحقیقات گلوبال دیتا می‌‌گوید: «نظر من این است که هوش مصنوعی هم‌‌چنان برای شرکت‌‌ها در تمام صنایع یک موضوع مخرب خواهد بود، اما ارائه یک پروژه هوش مصنوعی موفق آسان نیست: این امر مستلزم برنامه‌‌ریزی دقیق‌‌، آماده‌‌سازی دقیق و خرید کامل از همه بخش‌‌های کسب وکار است.»

«همچنین یک شکاف قابل توجه مورد انتظار وجود دارد که ناشی از تورم بیش از حد ظرفیت‌‌های هوش مصنوعی توسط فروشندگان و رسانه‌‌ها است. من فکر می‌‌کنم هوش مصنوعی از قانون Amara پیروی می‌‌کند، زیرا اثرات آن در کوتاه مدت بیش از حد تخمین زده می‌‌شود و در بلند مدت دست کم گرفته می‌‌شود.»

قانون Amara توسط Roy Charles Amara ابداع شده است. او محقق‌، دانشمند‌، پیشرو و رئیس موسسه آینده بود؛ این قانون قید می‌‌کند که مردم تمایل دارند اثر فناوری‌‌ را در کوتاه مدت بیش از حد ارزیابی کنند و اثر آن را در بلند مدت دست کم بگیرند.

پایداری شرکت‌ها

گلوبال دیتا معتقد است که پس ازتحت کنترل درآمدن همه‌گیری، «پایداری» موضوعی خواهد بود که بیش‌‌ترین دغدغه را در دهه ۲۰۲۰ برای مشاغل ایجاد می‌‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، از سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، این شرکت از پاسخ‌دهندگان می‌‌خواهد تا با پاسخ به این پرسش که «آیا شرکت شما در ۱۲ ماه گذشته رفتار خود را برای دستیابی به اهداف پایداری تغییر داده است؟» نگرش شرکت‌‌ها نسبت به پایداری را گزارش دهند.

نمودار تغییر رفتار شرکت‌ها برای دست‌یابی به اهداف پایداری

جالب است که ۳۳ درصد نمی‌‌دانند که آیا شرکت آن‌‌ها در زمینه پایداری اقدام کرده است یا خیر. با توجه به گلوبال دیتا، این ممکن است به این معنی باشد که یا شرکت‌‌ها استراتژی ESG خود را به طور موثری اعلام نمی‌‌کنند یا تعداد واقعی شرکت‌‌هایی که اقدامی انجام نمی‌‌دهند بیشتر از ۲۸ درصد است. همان‌‌طور که حائز اهمیت است، تنها اقلیتی از مردم رای دهنده (۱۷ درصد) معتقد بودند که اکثر شرکت‌‌ها صادقانه به پایداری متعهد هستند. تقریباً ۶۰ درصد از نمونه جامعه گلوبال دیتا هم‌‌چنان نگاه بدبینانه‌‌ای به تعهدات پایداری داشتند و معتقد بودند که آن‌‌ها در برخی از موارد یا در بیشتر آن‌ها تمرین بازاریابی می‌کردند.

منبع:

https://www.mining-technology.com/features/what-emerging-technologies-are-keeping-ceos-up-at-night/