بهترین شیوه‌های معدنکاری و تونل‌زنی
بهترین شیوه‌های معدنکاری و تونل‌زنی

امروزه در هر صنعتی به دنبال شیوه‌هایی هستند تا آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد کنند، اما سرعت تلاش آن‌ها بسته به هزینه‌ای که می‌پردازند و تمایلشان متفاوت است. در این باره با استفاده از فناوری‌های معدنی و نوآوری‌ در معدن جایگزین‌های مناسبی ترتیب داده‌اند، به طور مثال شاتکریت (بتن پاششی) به جای بتن‌ریزی سنتی و […]

امروزه در هر صنعتی به دنبال شیوه‌هایی هستند تا آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد کنند، اما سرعت تلاش آن‌ها بسته به هزینه‌ای که می‌پردازند و تمایلشان متفاوت است. در این باره با استفاده از فناوری‌های معدنی و نوآوری‌ در معدن جایگزین‌های مناسبی ترتیب داده‌اند، به طور مثال شاتکریت (بتن پاششی) به جای بتن‌ریزی سنتی و ماشین‌های الکتریکی به جای دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این فرآیند در صنعت تونل‌زنی کند پیش می‌رود.

راس دیماک، نائب رییس پروژه‌های تونل‌زنی در گروه Normet می‌گوید:«ما به عنوان یک صنعت به استفاده از سیمان متکی هستیم که مقدار زیادی از آن از کربن تشکیل شده است؛ چالشی که در اینجا با آن رو‌به‌رو هستیم، در کاهش استفاده از کربن در شاتکریت یا کاهش نسبت چسب آن است. شاتکریت نسبت به سیمان اقتصادی‌تر است و این بدان معناست که در صنعت معدن می‌توان با استفاده از روکش‌هایی که ضخامت چندانی ندارند و فناوری‌های نو بازدهی مناسبی در کنترل و نگهداری زمین ایجاد کرد.»

او در ادامه افزود:

«در Normet، ما در زمینه معرفی ماشین‌آلات برقی فعال هستیم و همان‌طور که مشاهده می‌کنید این موضوع در صنعت معدن در حال رشد است، به‌طوری که صنعت تونل‌سازی نروژ علاقه‌مند به استفاده از دستگاه‌هایی مانند روبات‌های پاششی است؛ به گفته دیماک، تا کنون فقط صنعت تونل‌سازی نروژ و استرالیا در نوآوری‌های معدنی پیشگام بوده‌اند.

وقتی صحبت از شاتکریت در صنعت معدن می‌شود، اپراتورها در مورد کارآمدی آن ابراز نگرانی می‌کنند: آیا این روش ایمنی کارگران را حفظ می‌کند؟ آیا ماشین‌آلات را در برابر آب محافظت می‌کند؟ برای تونل‌زنی سوالاتی از قبیل اینکه این روش در دراز مدت چه‌قدر موثر خواهد بود یا چه‌قدر به تعمیر و نگهداری نیاز دارد، مطرح می‌شود.

بازتاب رهبری نروژ در استفاده از خودروهای برقی دیده می‌شود. این خودروها ۷۰ درصد از سهم بازار نروژ را تشکیل می‌دهند در حالی که در انگلستان تا پایان سال ۲۰۲۰ تنها ۱۲ درصد بود، البته این بدان معنی نیست که هیچ اقدامی در جهت توسعه خودروهای پایدار انجام نمی‌شود، در واقع انگلستان متعهد شد خودروهای سوخت فسیلی را تا سال ۲۰۳۰ ممنوع کند.

شرکت Normet قصد دارد خودروها و ماشین‌آلات برقی را علاوه‌بر نروژ و استرالیا در سطح جهانی رواج دهد.

منبع:

https://www.mining-technology.com/sponsored/best-practises-in-mining-and-tunnelling-sustainability-and-sprayed-concrete/