واقعیت گسترده، اکتشاف در دل آینده!
واقعیت گسترده، اکتشاف در دل آینده!

واقعیت گسترده چیست؟ واقعیت گسترده یا extended reality (XR) شامل فناوری‌های VR (واقعیت مجازی)، AR (واقعیت افزوده) و MR (واقعیت ترکیبی) است. این فناوری‌ها با افزودن یا شبیه‌سازی دنیای واقعی از طریق اجسام دیجیتالی، واقعیت را گسترش می‌دهند و راهی موثر برای نوسازی برنامه‌های آموزشی شرکت‌ها هستند. واقعیت مجازی (VR) واقعیت مجازی یا virtual reality […]

واقعیت گسترده چیست؟

واقعیت گسترده یا extended reality (XR) شامل فناوری‌های VR (واقعیت مجازی)، AR (واقعیت افزوده) و MR (واقعیت ترکیبی) است. این فناوری‌ها با افزودن یا شبیه‌سازی دنیای واقعی از طریق اجسام دیجیتالی، واقعیت را گسترش می‌دهند و راهی موثر برای نوسازی برنامه‌های آموزشی شرکت‌ها هستند.

واقعیت مجازی (VR)

واقعیت مجازی یا virtual reality با استفاده از کامپیوتر یک محیط شبیه‌سازی شده را ایجاد می‌کند؛ بر خلاف رابط‌های سنتی، این فناوری برای کاربر امکان کسب تجربه را فراهم می‌کند. به جای مشاهده صفحه نمایش در مقابل آن‌ها، کاربران قادر به تعامل با دنیای سه بعدی هستند. با شبیه‌سازی هر چه بیشتر حواس مانند بینایی، شنوایی، لمس و حتی بویایی، کامپیوتر در نقش یک رابط ظاهر می‌شود و آن‌ها را منتقل می‌کند.

واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده یا augmented reality ادغام اطلاعات دیجیتالی با محیط کاربر در آن واحد است. بر خلاف واقعیت مجازی که یک محیط کاملا مصنوعی ایجاد می‌کند، واقعیت افزوده از محیطی که در اختیار دارد استفاده می‌کند و اطلاعات جدیدی را در آن قرار می‌دهد.

واقعیت ترکیبی (MR)

واقعیت ترکیبی یا mixed reality، مخلوطی از دنیای فیزیکی و مجازی است که شامل اجسام واقعی و کامپیوتر است. این دو جهان با هم ترکیب شده‌اند تا محیطی واقع‌گرایانه ایجاد کنند.

کاربرد واقعیت گسترده

واقعیت گسترده در جهان مدرن کاربردهای وسیعی دارد. برخی از کاربردهای آن آموزش، مراقبت‌های پزشکی، خرده فروشی، طراحی و ساخت‌و‌ساز، مهندسی تولید و صنایع، حمل‌و‌نقل و سفر و تفریح است.

به طور مثال در صنعت سرگرمی، واقعیت گسترده نقش مهمی در ارائه فناوری‌های جدید ایفا کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از هدست VR تجربه‌های مجازی از رویدادهای ورزشی و موسیقی را دریافت کنند. در سینماها از واقعیت مجازی برای ارائه تجربیات سه بعدی به مخاطبان استفاده شده است. هم‌چنین در بازی‌های ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حوزه پزشکی نیز واقعیت گسترده توسط پزشکان برای تجسم روش‌های پیچیده پزشکی استفاده می‌شود و به جراحان کمک می‌کند تا برای جراحی‌های پیچیده برنامه‌ریزی کنند.

واقعیت گسترده می‌تواند به آموزش افرادی که ممکن است در شرایط پرخطر کار کنند، کمک کند. دانشجویان هوانوردی می‌آموزند که چگونه بدون هیچ‌گونه خطر احتمالی تصادف، هواپیما را هدایت کنند یا دانشجویان پزشکی برای کسب تجربه جراحی و واحدهای عملی خود با بیماران مجازی تمرین کنند.

مهارت‌آموزی با استفاده از واقعیت افزوده در صنعت معدن

واقعیت گسترده در صنعت معدن

واقعیت افزوده به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از فناوری‌های ضروری در صنعت معدن است و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها از آن برای بهبود بهره‌وری و ایمنی کار استفاده می‌کنند. این فناوری پشتیبانی از راه دور را ممکن می‌سازد و به متخصصان دفتر مرکزی امکان راهنمایی بصری و همکاری با اپراتورهای سایت را می‌دهد.

منابع:

۱. https://www.section.io/engineering-education/introduction-to-extended-reality/

۲. https://www.hp.com/us-en/shop/tech-takes/what-is-xr-changing-world

۳. https://roundtablelearning.com/5-applications-of-extended-reality-training/