بایسته‌های فعالیت بخش خصوصی در معادن/ قوانین و مقررات علمی پیش‌نیاز حضور فعالان و کارآفرینان بخش خصوصی در حوزه معدن
بایسته‌های فعالیت بخش خصوصی در معادن/ قوانین و مقررات علمی پیش‌نیاز حضور فعالان و کارآفرینان بخش خصوصی در حوزه معدن

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با کانی مگ، درباره فعال کردن معادن از سوی بخش خصوصی و ارائه تسهیلات به آن‌ها، گفت: پیش از حضور فعالان و کارآفرینان بخش خصوصی در معادن باید چاره‌ای برای قوانین و مقررات غیرعلمی این صنعت اندیشید. این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه در […]

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با کانی مگ، درباره فعال کردن معادن از سوی بخش خصوصی و ارائه تسهیلات به آن‌ها، گفت: پیش از حضور فعالان و کارآفرینان بخش خصوصی در معادن باید چاره‌ای برای قوانین و مقررات غیرعلمی این صنعت اندیشید.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه در حوزه معدن دچار مسائل و مشکلاتی هستیم. کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید وارد این صنعت شوند؛ اما عده‌ای بدون تخصص و با استفاده از رانت‌های موجود وارد این حوزه شده‌اند. همین موضوع اشتغال‌زایی را در منطقه به خطر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود برای واگذاری معادن به بخش خصوصی یا جذب یک سرمایه‌گذار برای مشارکت در توسعه معادن، مجوز‌های لازم اخذ شده و با یک بررسی علمی، سرمایه‌گذار بخش خصوصی جذب شود. در ادامه نیز مجوز افراد غیرمتخصص و گروهی که فعالیت علمی و عملی در حوزه معدن نداشتند، احصاء و لغو شود. سپس در رابطه با افرادی که در مناطقی دست به تخریب زده‌اند، اما سودی به آن منطقه جغرافیایی نمی‌رسانند، تصمیم‌گیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی در رابطه با مسائل زیست محیطی معادن، افزود: مسئله محیط زیست، یک امر حیاتی برای کشورمان است. نباید از جدیدترین فناوری‌ها، علوم و دانش این حوزه مغفول ماند. متاسفانه در حاشیه فعالیت‌های معدنی شاهد تخریب محیط زیست یا آسیب‌رسانی به جغرافیای منطقه هستیم. این موضوع درنهایت باعث متضرر شدن ساکنان منطقه جغرافیایی و زیست‌بوم آن منطقه می‌شود؛ بنابراین باید با حساسیت به این موضوع پرداخته و با استفاده از علم روز دنیا مانع تخریب محیط زیست شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه معادن در اقتصاد کشور، گفت: بسیاری بر این باورند که معادن می‌توانند یک نقش مهم در اقتصاد کشور ایفا کنند و درآمدهای حاصل از بخش معدن می‌تواند جایگزین نفت شود؛ اما پیش از این جایگزینی لازم است فعالیت در حوزه معدن قانونمند شود تا افرادی در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند که قابلیت ایجاد یک اشتغال پایدار را داشته باشند.

سلیمی با انتقاد از خام فروشی مواد معدنی در بیشتر معادن کشورمان، بیان کرد: در بسیاری از معادن کشور به دلیل نبود تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه فرآوری، نبود ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز و شرایط لازم برای فرآوری محصولات، خام فروشی حرف اول را می‌زند. نباید معادن صرفا محل استخراج باشند. زمانی یک معدن می‌تواند خود را منبع اقتصادی بخواند که از اکتشاف تا استخراج روی ریل همان منطقه انجام شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه مواد معدنی در جاهای دیگری فرآوری می‌شوند. این اقدام ظلم به منطقه است و نمی‌توان با این روش درآمدهای معدنی را جایگزین درآمدهای نفتی کرد و یک منطقه جغرافیایی را توسعه داد.

وی تاکید کرد: لازم است برای ارائه مجوز استخراج از معادن شرط اشتغال‌زایی و تهیه تمامی ملزومات و صنایع تبدیلی در منطقه جغرافیایی مذکور قید شود. یک معدن باید برای منطقه جغرافیایی خود آورده اقتصادی داشته باشد. از سوی دیگر باید نگران تخریب محیط زیست هم بود. نباید به هر قیمتی دست به استخراج از معادن زد؛ از این رو قانونمند کردن فعالیت معادن ضمن اینکه کار را کارشناسی و علمی می‌کند باعث جلوگیری از تخریب محیط زیست هم می‌شود.