مدل‌های درآمدی کسب‌وکار
مدل‌های درآمدی کسب‌وکار

انتخاب مدل‌های درآمدی کسب‌وکار، لازمه راه‌اندازی یک استارت‌آپ هستند. پر واضح است که هر استارت‌آپی برای ادامه دادن مسیر خود، نیاز به کسب درآمد دارد. هرچقدر که یک کسب‌وکار خلاق باشد و ایده‌ خوبی برای ارائه داشته باشد، مسیر موفقیت را طی خواهد کرد و در پی آن به درآمد مناسب می‌رسد. همه ما می‌دانیم […]

انتخاب مدل‌های درآمدی کسب‌وکار، لازمه راه‌اندازی یک استارت‌آپ هستند. پر واضح است که هر استارت‌آپی برای ادامه دادن مسیر خود، نیاز به کسب درآمد دارد. هرچقدر که یک کسب‌وکار خلاق باشد و ایده‌ خوبی برای ارائه داشته باشد، مسیر موفقیت را طی خواهد کرد و در پی آن به درآمد مناسب می‌رسد.

همه ما می‌دانیم که هیچ کسب‌وکاری، حتی اگر عشق و علاقه نیز با آن کار همراه باشد، بدون کسب درآمد، محکوم به شکست خواهد بود. اما چگونه می‌توان هنگام راه‌اندازی یک استارت‌آپ، اطمینان حاصل کرد که درآمد مناسب را به دست خواهید آورد؟ مدل‌های درآمدی کسب‌وکار، به شما در این باره کمک خواهند کرد.

این مدل‌ها فراوان و متوع هستند و هر کدام مزایا و معایبی دارند. شما باید با توجه به نوع کسب‌وکاری که راه‌اندازی می‌کنید، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این راستا، می‌توانید با بررسی و مشاهده تجربیات کسب‌وکارهای موفق و مدل‌های درآمدی این کسب‌وکارها، انتخابی مناسب برای مدل درآمدی کسب‌وکار خود، داشته باشید.

تعریف مدل‌های درآمدی کسب‌وکار

برای یافتن این مفهوم در ابتدا باید با عبارت جریان درآمدی آشنا شوید. جریان درآمدی، یک منبع درآمد برای یک کسب‌وکار است که با توجه بزرگی و میزان موفقیت یک استارت‌آپ، تعداد جریان‌های درآمدی نیز متفاوت می‌باشد.

مدل درآمدی اما صرفاً یک استراتژی است که با توجه به منابع و شرایط موجود، مدیر یک استارت‌آپ اتخاذ می‌کند تا به واسطه‌ی آن، نوع کسب‎‌وکار مشخص و آینده‌ی یک آن، تضمین شود.

انواع مدل‌های درآمدی کسب‌وکار

همانطور که در ابتدا گفتیم، مدل‌های درآمدی کسب‌وکار، انواع مختلفی دارند و ما در اینجا به ۷ مدل پرکاربرد و موفق آن‌ها می‌پردازیم که عبارتند از:

  1. مدل درآمد مشارکتی
  2. مدل حق عضویت
  3. مدل فریمیوم
  4. مدل تبلیغاتی
  5. مدل فروش مستقیم
  6. مدل خرده فروشی
  7. مدل مارکت پلیس

در ادامه هر یک از این مدل‌های درآمد را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

درآمد مشارکتی

 این مدل درآمد مبتنی بر وب می‌باشد. در این مدل کسب‌وکار، شما در فروش کالای یک کسب‌وکار دیگر و یا تبلیغ خدمات کسب‌وکار دیگر کمک می‌کنید و از طریق آن کمیسیون مربوط را دریافت می‌کنید. این کار عموماً با قرار دادن لینک‌هایی در وب انجام می‌شود اما گاهی تبلیغات مستقیم نیز می‌باشد.

با اینکه این روش نیاز به خلاقیت زیادی ندارد و درآمد نسبتاً بالایی را برای شما ایجاد می‌کند؛ اما باید دقت داشته باشید که بزرگی کسب‌وکار شما و مخاطب‌های این کسب‌وکار در میزان درآمد شما بسیار اهمیت دارد.

مدل حق عضویت

در این مدل درآمدی کسب‌وکار، به واسطه‌ی خدمات و اطلاعاتی که ارائه می‌دهید، هزینه‌ای را از مشتری دریافت می‌کنید. نکته‌ی مهم در مورد این مدل درآمد، این است که باید همواره به سلایق و علایق مخاطب خود شناخت داشته باشید و متناسب با شرایط، مقدار حق عضویت را مشخص کنید. در ایران نیز این کسب‌وکار‌ها بسیار شناخته شده و پرطرفدار هستند؛ برای مثال کسب‌وکارهای فیلیمو و آنتن را می‌توان ذکر کرد.

مدل فریمیوم

 برای استفاده از این مدل، ابتدا قسمت‌هایی از خدمات خود را رایگان در اختیار مشتری قرار داده و سپس برای حق دسترسی به بقیه‌ی خدمات به مشتری، هزینه‌ای را از او می‌خواهید. در این روش باید توجه کنید که برای مشتری جذابیت ایجاد کنید. در این مدل درآمدی شما باید در کنار اینکه خدماتی را رایگان به مشتری ارائه می‌دهید، احساس نیاز به خدماتی که رایگان نیستند را نیز در آن‌ها ایجاد کنید.

مدل تبلیغاتی

 این روش مرسوم، برای ایجاد جریان درآمد بسیار ساده می‌باشد. در این روش با قرار دادن آگهی محصولات و یا خدمات شرکت‌ها در وبسایت خود میزان مشخصی درآمد را حاصل می‌کنید. عیب بزرگ این مدل این است که این امکان وجود دارد که مشتری شما از تبلیغات بیش از حد خسته شده و به سمت رقیب شما سوق داده شود.

مدل فروش مستقیم

برای فروش کالا لازم است که یک تیم فروش خوب داشته باشید و برای داشتن این تیم، حتماً نیاز است که ریسک مالی انجام دهید. اما مزیت بزرگ این روش این است که خیلی از هزینه‌های جانبی تبلیغات کم شده و زمان و هزینه‌ی کمتری صرف واسطه‌ها می‌شود.

مدل خرده‌فروشی

خرده‌فروشی به این معنی است که کالاهای خود را در مکان معین (فروشگاه‌ها) مستقیم به دست خریدار برسانید. خیلی واضح است که این روش برای کسب‌وکارهای بزرگ خیلی مناسب نیست اما یکی از بهترین روش‌ها برای آشنا کردن مخاطب‌های موردنظر شما با برند کسب‌وکارتان است.

مدل مارکت پلیس (کمیسیون و پورسانت)

امروزه مدل کمیسیون یکی از بهترین و سودآورترین مدل‌های درآمد برای طرفین کسب‌وکار می‌باشد. در این روش، شما خدماتی را به مشتری ارائه می‌دهید و با او قراردادی می‌بندید که در آن درصدی از پولی که مشتری به واسطه خدمات شما دریافت می‌کند را به شما می‌دهد.

شاید معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کسب‌وکاری که از این روش استفاده می‌کند، اسنپ باشد. دلیل محبوبیت بالای این مدل این است که کسانی که از خدمات شما استفاده می‌کنند، پولی بابت عضویت به شما پرداخت نمی‌کنند و فقط پورسانتی از عملیات انجام شده و سود حاصل به شما پرداخت می‌کنند.

مدل‌های درآمدی کسب‌وکار‌های دیگر

پیش از این که بخواهید مدل درآمد کسب‌وکار خود را انتخاب کنید، باید بوم مدل کسب‌وکار خود را نیز طراحی کنید. اگر نمی‌دانید منظور از بوم مدل کسب‌وکار چیست، بر روی آن کلیک کنید.

همانطور که تا به اینجا دیدید، در این مقاله به مهم‌ترین مدل‌های درآمدی کسب‌وکارها اشاره کردیم. مدل‌های درآمدی کسب‌وکار دیگری نیز وجود دارند که عمدتاً زیرشاخه‌هایی از مدل‌های گفته شده در اینجا می‌باشند.

اگر تمایل دارید درباره مدل‌های درآمدی کسب‌وکار، بیش از آنچه در این مقاله گفتیم بدانید، بر روی کلیک کنید:

https://www.aparat.com/v/RaFZK