چگونه معدن را جایگزین نفت کنیم؟
چگونه معدن را جایگزین نفت کنیم؟

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، شروط جایگزینی معدن با نفت را تشریح کرد.

سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با کانی مگ درباره جایگزینی معدن با نفت، گفت: برای اینکه معادن جایگزین نفت شوند باید به سمت تسهیل در صادرات برویم و این نیازمند تغییر عمده در زمینه فعالیت معادن است.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تأکید کرد: عمده معادن صرفاً مجوزهای کاغذی دارند؛ یعنی فعال نبوده، واقعی محسوب نمی‌شوند و تنها مجوز آن در اختیار افراد غیرحرفه‌ای است.

وی بیان کرد: متاسفانه یک دوم معادن کشور فعال هستند و باقی معادن در حالت غیرفعال به سر می‌برند؛ از این رو برای فعال کردن معادن کشور باید مجوزها بازبینی شود و معادن غیرفعال به افراد متخصص و کارآفرین سپرده شود تا بتوان از همه ظرفیت‌های کشور بهره‌مند شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش در معادن، گفت: باید نسبت به شکل‌گیری زنجیره ارزش در معادن اقدام کرد. تا زمانی که این زنجیره شکل نگیرد، نمی‌توان معادن را جایگزین مناسبی برای درآمد نفتی دانست.

حسینی کیا با اشاره به نیاز کشورهای همسایه به محصولات معدنی ایران، گفت: بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس از نظر محصولات و مواد معدنی فقیر هستند. این کشورها به سنگ‌های ایران، چه ساختمانی و چه تزیینی، نیاز جدی دارند. علاوه‌بر آن ایران سرشار از معادن طلا، نقره و مس است و می‌توان با برنامه‌ریزی‌های درست، کارشناسی و دقیق ظرفیت استخراج معادن را افزایش داد.

وی افزود: علاوه‌بر افزایش ظرفیت استخراج معادن باید نسبت به حضور در بازارهای بین‌المللی برای صادرات هم اقدام کرد. بدون شک، تمام این مراحل با شکل‌گیری زنجیره ارزش در معادن ممکن می‌شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: دولت باید نسبت به ارائه تسهیلات برای صادرات و فعال‌سازی معادن گام‌های موثری بردارد. در این زمینه اصلاح قوانین مرتبط با معادن از اقدامات ضروری است که باید در مجلس به آن پرداخت تا به نحوی فعالیت معادن را افزایش داد و سرمایه‌گذاران را برای حضور در این زمینه تشویق کرد.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای اصلاح قوانین، در گام نخست باید معافیت مالیاتی معادن را از ابتدای زنجیره فعالیت حذف کرد. در واقع با این اقدام، به تکمیل زنجیره ارزش کمک می‌شود و سرمایه‌گذار تا رسیدن به ارزش افزوده بیشتر زنجیره فعالیت را تا انتها طی می‌کند. در این صورت است که می‌توان به جایگزینی معدن با نفت امیدوار بود.