معادن به سرمایه‌گذاران واقعی سپرده شود
معادن به سرمایه‌گذاران واقعی سپرده شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بر حذف رانت‌خواران حوزه معدن تاکید کرد.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با کانی مگ با اشاره به اهمیت فعال‌کردن معادن از سوی بخش خصوصی، تأکید کرد:  در حال حاضر وضعیت بسیاری از معادن کشور تأسف‌بار است. متأسفانه شاهد معدن‌خواری به جای زمین‌خواری هستیم. افراد سودجو معادن را با رانت و مجوزهای غیرکارشناسی در اختیار دارند.

وی بیان کرد: معادن در حال حاضر در اختیار افرادی قرار گرفته که تخصص لازم را در این حوزه ندارند؛ اما با رانت‌های زیاد سرمایه‌های خدادادی را تصاحب کرده‌اند و در کنار آن از سودهای کلانی برخوردار شده‌اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید دست رانت‌خواران از معادن کوتاه شود، گفت: باید در واگذاری معادن دقت لازم صورت گیرد. این سرمایه باید در اختیار افرادی قرار گیرد که بتوانند با فرآوری، میزان ارزش افزوده از استخراج معادن را افزایش دهند. با توسعه معادن و بالابردن ظرفیت‌های زنجیره ارزش در آن، می‌توان کشور را از بحران اقتصادی بیرون کشید.

قادری با اشاره به اینکه باید تمامی موانع و سدهای پیش روی صنایع برداشته شود، گفت: دولت باید باسرعت نواقص قوانین مرتبط با معادن را احصا و برای رفع به مجلس ارائه کند تا مسئله  برطرف شود.

وی تأکید کرد: بر این باور هستم که معادن باید به سرمایه‌گذار واقعی واگذار شود نه به واسطه‌گرهایی که با هزینه‌های جزیی، دست به استخراج مواد معدنی می‌زنند و با خام‌فروشی صرفاً به دنبال کسب درآمد برای خود هستند. هیچ سودی هم به کشور نمی‌رسانند؛ درحالی‌که سرمایه‌گذار با برنامه‌های مختلف و فرآوری مواد معدنی ضمن اینکه منافع خود را تأمین می‌کند، باعث افزایش ارزش افزوده برای کشور می‌شود.

این نماینده مجلس، اظهار داشت: ایران از تنوع معدنی قابل توجهی برخوردار است که اگر مورد توجه قرار گیرد، باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی قابل قبولی می‌شود و در این صورت می‌توان گفت معادن جایگزین درآمد نفتی کشور خواهند شد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر افزایش بهره‌مندی از معادن در کشور، بیان کرد: باید به‌صورت جدی به بحث فرآوری در معادن پرداخت. ازاین‌رو باید دانش و فناوری مورد نیاز از خارج به کشور منتقل شود. از سوی دیگر باید دانشگاه‌ها تقویت شود تا افراد تحصیل‌کرده بتوانند وارد عرصه معادن شده و کشور را از بحران‌های اقتصادی و تحریم نفتی نجات دهند.