توسعه پایدار بر توانمندسازی زنان تکیه دارد
توسعه پایدار بر توانمندسازی زنان تکیه دارد

کانی مگ، فهیمه اکبری صحت- بانوی معدن‌دار کشورمان که سال ۹۴ چهره برتر کارآفرینی در کشورشد. اقتصاد خوانده و هرآنچه دارد برای اعتلای اقتصاد کشور گذاشته است. فریال، دختر مستوفی خوزستان که بدون کار کردن هم می‌توانست در ناز و نعمت به سر ببرد، در میانه دهه هفتم زندگی با قدرتی جوان، فعالیت می‌کند و […]

کانی مگ، فهیمه اکبری صحت- بانوی معدن‌دار کشورمان که سال ۹۴ چهره برتر کارآفرینی در کشورشد. اقتصاد خوانده و هرآنچه دارد برای اعتلای اقتصاد کشور گذاشته است. فریال، دختر مستوفی خوزستان که بدون کار کردن هم می‌توانست در ناز و نعمت به سر ببرد، در میانه دهه هفتم زندگی با قدرتی جوان، فعالیت می‌کند و می‌گوید عشق به کار کردن را از پدرش به ارث برده است.در ادامه صحبت‌های وی را بخوانید.

مشارکت‌های اجتماعی زنان در دنیای امروز چقدر به یک نیاز تبدیل‌شده است؟

زنان دیروز، بخش فراموش‌شده‌ای از جامعه بودند که حضور اجتماعی ناچیزی داشته و عمده وظایف آن‌ها به خانه‌داری، محدودشده بود؛ اما امروز اصلی‌ترین چالش در توسعه کشورها نفی نابرابری جنسیتی و دستیابی به جایگاه واقعی برای زن در فرآیند توسعه هست. تا از این بهره با توانمندی بیشتری مشکلات و مسائل توسعه در گستره‌های اقتصادی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حل شود.

در جوامع امروزی، توسعه پایدار بر توانمندسازی زنان تکیه دارد. به‌طوری‌که اندیشمندان اجتماعی همواره بر رفع موانع جنسیتی به‌عنوان لزوم تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی تأکید کرده‌اند. دیدگاه‌های مطرح‌شده در خصوص زنان بر این باور شکل‌گرفته است که وضعیت زنان در موقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بسیاری از کشورها یکسان نیست و برای حصول برابری در حوزه‌های یاد شده نیاز به تغییر در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی جوامع است. از دیدگاه جامعه شناسی، توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای بدون توجه به نقش مؤثر زنان در تولید و بازپروری امکانات امری دشوار است.

برای رسیدن به تعادل و برابری اجتماعی چه مسیری را باید در پیش گرفت؟

برای رسیدن به تعادل، برابری و رفع تبعیضات و در نتیجه توسعه بهتر و کامل‌تر جامعه لازم است که زنان بتوانند در فرآیند تصمیم گیری در سطوح مختلف جامعه شرکت کنند، هر چند هنوز در مقایسه با مردان درصد حضور زنان در عرصه‌های اقتصاد، سیاست و اجتماع در اقلیت است، ولی با همه این احوال، حضورشان رو به رشد است. تداوم و شتاب توسعه هنگامی رخ خواهد داد که زن و مرد دوشادوش یکدیگر مسوولیت توسعه را به عهده بگیرند.امروز زنان جهان با حضوری فعال در تمامی زمینه‌ها ضمن تلاش برای کسب حقوق شهروندی برابر با تصدی مشاغل کلیدی، نگرش سنتی به زن را بطور کامل دگرگون کرده‌اند. گواه این مطلب علاقه مندی و اشتیاق دختران جوان به کسب دانش و حضور در رشته‌های مختلف دانشگاهی بوده که بنابر آمار موجود تعداد آن‌ها در برخی از رشته‌ها از پسران دانشجو پیشی گرفته است.

در اقتصاد امروز ایران و جهان، زنان چگونه می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند؟

در دنیای اقتصاد امروز زنان بسیاری در زمینه کسب دانش و فناوری و مدیریت در بالاترین رده‌های مدیریت اقتصادی و صنعتی حضور دارند.

به رغم محدودیت‌هایی که در طول تاریخ پر فراز و نشیب ایران بر زنان به ناروا اعمال شده، زنان ایرانی همواره دوشادوش مردان نقش خود را در حفظ و صیانت از کشور خود ادا کرده‌اند و در تحولات کشور پیشگام بوده‌اند. از تاریخ باستان که ملکه آذرمیدخت و ملکه پوراندخت زمام امور سیاسی نظامی کشور را به دست گرفته و با قابلیت مثال زدنی بحران‌های زمان خود را طی کردند تا حضور زنان در انقلاب مشروطیت که مبارزه‌های یک زن در کنار دیگر مجاهدین دوره مشروطیت نقطه عطفی در نقش اجتماعی زنان در تاریخ معاصر ایران است.

داستان این زن “ سردار بی بی مریم بختیاری “ کسی که قبل از فتح تهران مخفیانه با عده‌ای سوار وارد تهران شد و در خانه پدری منزل کرد و به مجرد حمله سردار اسعد به تهران، پشت بام خانه را که مشرف به میدان بهارستان بود سنگر بندی نموده و با عده‌ای سوار بختیاری جبهه‌ای دیگر در مقابل سربازان قزاق گشود و با آنان به مبارزه پرداخت. او حتی خود تفنگ به دست گرفت و در این جنگ شرکت نمود. نقش او در فتح تهران آنچنان بر میزان محبوبیتش در ایل بختیاری افزود که موجب گردید به لقب سرداری مفتخر شود. با این مقدمه و ایجاد این دیدگاه که حضور زنان در این کشور باستانی پیشینه تاریخی و تعیین کننده‌ای داشته، ترسیم نقشه راه برای حضور پررنگ‌تر زنان در توسعه کشور سهل‌تر می‌شود.

دیدگاه شما نسبت به مسئله حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی چیست؟

در این جا مایلم از زاویه دیگری به مسئله حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی به ویژه صحنه اقتصاد و تجارت نگاهی داشته باشیم. به نظر می‌رسد موفقیت و یا عدم موفقیت انسان‌ها به جوهر وجودی آنان باز می‌شود.

جنسیت نقش تعیین کننده‌ای در ارتقاء جایگاه هیچ انسانی ندارد ضمن اینکه واقعیتی غیرقابل انکار بعنوان موانع تاریخی و سنتی در راه حرکت زنان در عرصه‌های مختلف کمابیش وجود داشته و دارد، اعتقاد دارم این موانع می‌تواند اندکی سرعت حرکت و حضور زنان را تغییر دهد؛ اما نمی‌تواند مانع حضور آنان باشد. شاید می‌بایست در آغاز راه کمی استوار و با صلابت بیشتری گام برداریم؛ لکن اگر عزم راسخ و لیاقت و دانش کافی داشته باشیم تجربه ثابت کرده هیچ یک از موانع احتمالی نمی‌تواند از حرکت بازمان دارد.