توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی در حوزه معدن/ پیشران اقتصاد دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا هستند/ پارک علم و فناوری پردیس؛ ویترین فناوری و دانش کشور
توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی در حوزه معدن/ پیشران اقتصاد دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا هستند/ پارک علم و فناوری پردیس؛ ویترین فناوری و دانش کشور

به گزارش کانی مگ، در ابتدای این نشست گزارشی از وضعیت پارک علم و فناوری پردیس، شرکت‌های حاضر در آن، مهمترین پروژه‌ها، دستاوردها و برنامه‌های آتی ارایه شد. در ادامه مجتبی جباری پور، مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، گفت: دنیا امروز در حال گذر از اقتصادهای صنعتی […]

به گزارش کانی مگ، در ابتدای این نشست گزارشی از وضعیت پارک علم و فناوری پردیس، شرکت‌های حاضر در آن، مهمترین پروژه‌ها، دستاوردها و برنامه‌های آتی ارایه شد.

در ادامه مجتبی جباری پور، مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، گفت: دنیا امروز در حال گذر از اقتصادهای صنعتی و قدیمی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است. پیشران اقتصاد دانش بنیان هم شرکت‌های نوپا، دانش محور و استارت‌‌آپ‌ها هستند.

وی افزود: در پارک علم و فناوری پردیس ایده‌های برگرفته از دانشگاه‌ها به مرحله حمایت می‌رسد و این ایده‌ها تا مرحله تولید و صادرات هم تحت حمایت است. درحال حاضر ۹۰ شتابدهنده و فضای کار اشتراکی در پارک علم و فناوری پردیس فعالیت می‌کنند. همچنین ۵۰ کارگزار خدمات تخصصی،‌۱۳۷ استارت‌آپ مستقر در شعب،‌۹۴ شرکت نوپا،‌ ۵۴ شرکت استیجاری و ۱۵۵ شرکت تملیکی در این فضای علمی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس با اشاره به اینکه این فضای علمی دارای مزایا و خدمات متنوعی است،‌ اظهار داشت: شرکت‌ها در وهله اول در پارک پذیرش شده و مستقر می‌شوند. پس از آن مورد نظارت و ارزیابی واحدهای فناور قرار می‌گیرند. در این پارک خدمات تخصصی کسب و کار در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد. بازاریابی و تجارت فناوری،‌خدمات ملی و منظقه‌ای و خدمات عمومی و شهری از دیگر مزیت‌هایی است که برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

جباری پور ادامه داد: ماموریت و هنر پارک علم و فناوری پردیس این است که بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش بدهیم. برای توسعه معادن کشور شتابدهنده‌های این حوزه باید گسترش یابند.

وی تاکید کرد: پارک علم و فناوری پردیس این آمادگی را دارد که با سازندگاه کانی بوم فصل تازه‌ای در زمینه همکاری استارت‌آپ‌های معدنی با این فضای علمی رقم بزند.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های پارک این است که معدن و صنعت معدن را توسعه بدهیم. برای این موضوع باید یک زیرساخت آزمایشگاهی در حوزه معدن توسعه بدهیم. آزمایشگاه نه به معنای تست،‌بلکه آزمایشگاهی که در حوزه ساخت فعالیت می‌کند و تمامی ابزارهای ساخت در آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه،‌ در پارک علم و فناوری پردیس تلاش می‌شود زنجیره تجاری‌سازی از دانشگاه تا پارک با دقت لازم بررسی شود، اظهار داشت: شرکت‌های نوپا برای توسعه بازار می‌توانند وارد پارک‌های فناوری شوند. پارک علم و فناوری پردیس تلاش کرده است تا یک محیط علمی ایجاد کند. همچنین ویترینی برای نشان دادن ظرفیت‌های بالای فناوری و دانش در کشور است.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود، نیازهای فناورانه کشور در فضای همین پارک برآورده شود. در سال‌های اخیر تلاش شده است تا مزایای قانونی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان تسری پیدا کند. صندوق  توسعه فناوری‌های نوین به عنوان بازوی مالی توسعه شرکت‌ها راه‌اندازی شده است.

وی در تشریح ساختار حقوقی پارک گفت: پارک علم و فناوری پردیس به صورت هیت امنایی اداره می‌شود. رییس هیت مدیره آن معاون اول رییس جمهور است. معاونت علمی ریاست جمهوری هم قایم مقام آن به شمار می‌رود. در واقع پارک به عنوان یک موسسه وابسته به علمی ریاست جمهوری است. پارک در سال‌های اخیر شعبه‌های خود را در قالب کارخانه‌های نوآوری توسعه داده است. در این کارخانه‌ها شتابدهنده‌ها حضور دارند و مستقیم  با استارت‌آپ‌ها در تماس نیستیم. وظیفه حمایت از شتابدهنده‌ها بر عهده پارک است.

جباری‌پور با بیان اینکه پارک علم و فناوری پردیس فاز به فاز توسعه پیدا می‌کند، گفت: افق هزار هکتاری در جنوب غربی پارک در حال توسعه است.

حمایت کانی بوم از ۵ استارت‌آپ معدنی در یک سال اخیر

در ادامه نشست اردلان علیشاهی، ‌مدیرعامل سازندگاه کانی بوم، ضمن معرفی کانی بوم،‌گفت: کانی‌بوم به دنبال شناسایی و حمایت از کسب‌وکارهای نوآور دارای راهکارهای هوشمند در معادن و صنایع معدنی است؛ چراکه هوشمندسازی و فناوری‌های دیجیتال باعث فعال‌سازی و افزایش سطح دسترسی به منابع و افزایش بهره‌وری خواهند شد. کانی‌بوم از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ایجاد بستر برای فعالیت‌های هم‌رسانی، توسعه بازار فناوری‌های نوآورانه و فراهم نمودن آموزش، هدایت، منتورینگ و حمایت نقدی و غیرنقدی برای استارت‌آپ‌ها، زیرساخت‌های لازم برای توسعه دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان معدنی را در این سازندگاه فراهم آورده است.

وی افزود: استارت‌آپ‌های کانی‌بوم در مواجه با مسائل موجود در معادن و فرآیندهای معدنکاری، ضمن تمرکز بر چاره‌‌یابی برای چالش‌های واقعی، بازار بالقوه‌ای نیز در اختیار داشته باشند. از طرفی شرکت‌های همکار با به کارگیری راهکارهای خلاقانه‌ای که در کانی‌بوم ارزیابی و اثبات شده‌اند، می‌توانند ریسک و هزینه توسعه فناوری در شرکت خود را کاهش دهند.

علیشاهی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵ استارت‌آپ در زمینه معدن با کانی بوم همکاری می‌کنند، گفت: هوش مصنوعی،‌اتوماسیون،‌پهباد و رباتیک،‌کلان داده،‌واقعیت گسترده و بلاکچین زمینه‌های نوآوری در سازندگاه کانی بوم هستند.

وی تاکید کرد: از میان ۵ استارت‌آپ تحت حمایت سازندگاه کانی بوم، استارت‌آپ ماین ایکس به مرحله تجاری سازی رسیده است.

وی ادامه داد: استارت‌آپ ماین ایکس به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات مبتنی‌بر فناوری واقعیت گسترده در حوزه معدن و صنایع معدنی، پس از ورود به سازندگاه کانی‌بوم و بهره‌گیری از خدمات این شتابدهنده معدنی از جمله در زمینه شبکه‌سازی و بازاریابی، توانست با انعقاد قرارداد در حوزه برندینگ معادن ایران و ژئوتوریسم، وارد مرحله تجاری‌سازی شود.

شایان فناوران؛ پیشرو در تولید دستگاه‌های حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی

اعضای کانی بوم در ادامه بازدید از پارک علم و فناوری پردیس میهمان شرکت دانش بنیان شایان فناوران بودند.

شاهد شیرین مدیرعامل شرکت دانش بنیان شایان فناوران ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان گفت: این شرکت تولیدکننده اولین دستگاه‌های حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی در خاورمیانه است.

وی افزود: یکی از مهمترین مزیت‌های رودهدر شایان قابلیت حفاری تونل‌ها با اشکال و مقاطع مختلف است.

وی ادامه داد: راهبری از طریق پنل کنترل،‌جایگزین عالی برای روش‌های دستی و سنتی در حفاری تونل‌های مختلف از دیگر مزیت‌های رودهدر شایان است.

کوآپ؛ فضای اشتراکی ارزشمند

پس از بازدید اعضای کانی بوم از چند شرکت دانش بنیان حوزه معدن،‌ از کوآپ واقع در پارک علم و فناوری پردیس هم بازدید کردند.

کوآپ یک فضای کار اشتراکی است  که استارت‌آپ‌های با طرح‌های نوآور،‌شرکت‌های نوپا،بازاریاب‌ها و … می‌توانند از این فرصت عالی نهایت استفاده را کنند.

کوآپ به مخاطبان خود فضای برگزاری رویداد،‌اتاق جلسه رسمی،‌فضای لابی،‌اتاق‌های B2B و… ارایه می‌کند تا بتوانند از آن به بهترین شکل برای پرورش ایده‌های خود استفاده کنند.