متا محصولات؛ از انقلاب صنعت چهارم تا تغییر سبک تولید
متا محصولات؛ از انقلاب صنعت چهارم تا تغییر سبک تولید

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان، سازمان‌هایی که بر قابلیت تحقیق و توسعه تاکید می‌کنند، توانایی بالایی در خلق محصولات جدید برای تغییر سبک دارند. در حال حاضر نوآوری در خدمت است که در خود یک فرصت واقعی نهفته دارد و کسب و کارهایی بر پایه همین موضوع مدل موفقی برای ادامه حیات دارند. محصولات نوآورانه […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان، سازمان‌هایی که بر قابلیت تحقیق و توسعه تاکید می‌کنند، توانایی بالایی در خلق محصولات جدید برای تغییر سبک دارند. در حال حاضر نوآوری در خدمت است که در خود یک فرصت واقعی نهفته دارد و کسب و کارهایی بر پایه همین موضوع مدل موفقی برای ادامه حیات دارند. محصولات نوآورانه سبک زندگی‌ها را هم تغییر می‌دهند،‌ الگوهای موفق هم همیشه به ارتقاء سطح و سبک زندگی دقت دارند.

ماهیت متا محصولات در انقلاب صنعتی چهارم

منظوراز متا محصولات، یک چیز خارق‌العاده نیست. متا محصولات خاص انقلاب صنعتی چهارم هستند. متا محصولات در دسته محصولاتی قرار می‌گیرند که تمدید خدمات بخشی از محصول است. نقش متا محصولات در انقلاب چهارم صنعتی بسیار زیاد است چون در موج چهارم،‌ صنعت در حال انتقال از یک پارادایم به پارادایم دیگری است که این اتفاق بر پایه محصول صورت می‌گیرد. در این تغییر تولید و خدمات نسبت به هم کنش‌ها و اکنش‌هایی دارند که اثر مستقیم بر روی درآمدزایی کمپانی‌های موج چهارمی می‌گذارد. متا محصولات، محصولاتی تغییر یافته هستند، با هدف تغییر روش‌ها، ارتباط تازه‌ای میان مشتریان و محصولاتی که در گذشته به خوبی خدمات ارائه نمی‌کردند و یا نیاز مشتریان را به خوبی بر آورده نمی‌کردند. وقتی صحبت از متا محصولات می‌شود باید تصویری از یک محصول فیزیکی داشته باشید. نه اینکه یک محصول ماورایی را در ذهن خود تصور کنید. متا محصولات مانند تمام محصولات جهان فیزیکی هستند؛ اما  بیشتر  و به صورت عمیق‌تری بر روی نیاز کاربران تمرکز دارند. صحبت از متا محصولات چشم‌انداز تازه‌ای را در فرآیند صنعت جهان به وجود می‌آورد و آن تغییر حال تمامی کارخانه‌ها است. 

متا محصولات و چگونگی تغییر فرآیند تولید

در تمامی کارخانه‌ها روند تولید با مواد خام آغاز می‌شود و پایان تولید در مرحله بسته بندی است؛ اما در فرآیند انقلاب صنعتی چهارم پایان تولید زمان بسته بندی محصول نیست. کارخانه‌های موج چهارمی دیوار مرزهای خارجی ندارند و همزمان محصولات را با همان نسخه‌های قبلی، اما با ارزش افزوده بیشتر روانه بازار می‌کنند. به عبارتی خدمت رسانی و پوشش کامل نیاز مشتری است که یک متا محصول را به بازار معرفی می‌کند. متا محصول همان محصول سابق است؛ اما ابعاد تازه‌ای به خود یافته است.

ابعاد متا محصولات در انقلاب صنعتی چهارم

منظور از ابعاد ویژگی‌های تازه‌ای است که به محصول اضافه شده است. تغییراتی مانند ارتقاء نرم افزاری،‌امکان تعمیرات خاص،‌ خدمات جدید و… ابعادی هستند که  متا محصولات دارند. حالا  تولید در شرایط کنونی به رشد و ارائه بیشتری نیاز دارد. محصولات روز به روز شخصی‌تر می‌شوند و برای برآورده شدن نیاز مشتریان باید محصولات شخصی‌تری تولید کنیم. متا محصولات دقیقا نیاز بازار را هدف قرار می‌دهد و در راستای تامین آن تولید می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که محصولات به روز شده وقتی نیاز مشتری را بر طرف می‌کنند به خودی خود دیگر هزینه تلقی نمی‌شوند.

ویژگی‌های مهم متا محصولات

فیزیکال بودن (زیبایی شناسی، رنگ ها، اشکال، لوازم جانبی) و ‌تابعی بودن(داشتن قابلیت اجرا در زمینه‌های مختلف  و اکوسیستم‌های خاص) مهمترین ویژگی‌هایی است که متا محصولات دارند. انتظار می‌رود در چند سال آینده تولیدکنندگان محصولاتی را با امکان ادغام با لوازم جانبی تولید کنند که به صورت مستقل طراحی شده‌اند. به عبارتی چشم انداز لوازم جانبی بر طرف ساختن  نیازهای مختلف زیباشناختی و ارگونومیک مشتریان باشد.

متا محصولات و سطوح مختلف بلوغ فناوری

در گذشته‌های نه چندان دور تولید محصولات الکترومکانیکی مانند ترموستات نشانه‌ای از بلوغ فناوری بود. امروز، تولید محصول الکترونیکی که قابلیت جاسازی و کنترل را دارند نشانه بلوغ فناوری است. حسگرها، رابط‌های میان کاربران و اشیاء نشانه‌های این بلوغ هستند. فردا، تولید محصولاتی بر پایه سایبر فیزیکی که محصولات الکترونیکی هستند و قابلیت اتصال به وب سایت و ارائه بازخورد  و… را دارند.  این اتصال فراگیر از نشانه‌های انقلاب صنعتی چهارم است که به ما اجازه می‌دهد تا به محصولاتی بزرگ بیاندیشیم. محصولاتی در انقلاب صنعتی چهارم تولید می‌شوند که قابلیت تجزیه و تحلیل قوم نگاری (برای درک جهان بینی مشتریان) را دارند. این یکپارچه سازی عالی به آنچه که تحقیقات بازار و بینش مصرف کننده نشان می‌دهد، کمک شایانی می‌کند.

تحقیقات بازار در انقلاب صنعتی چهارم و ظهور متا محصولات

تحقیقات بازار یک تلاش منظم و سیستماتیک برای جمع آوری اطلاعات است. حال این اطلاعات می‌تواند در مورد مشتریان و یا بازار باشد. این تحقیق اطلاعات مربوط به بازار مانند اندازه بازار، رقبا و مشتریان را مشخص می‌کند. این امر منجر به واقعی‌سازی‌ آمار می‌شود. در نتیجه می‌توان حدس زد که چه میزان از مشتریان چه نیازی دارند و بازار چگونه نسبت به بر طرف ساختن نیاز آنها اقدام کرده است. بینش مشتری اطلاعاتی است که یک شرکت را قادر به تعیین چرایی رفتار مشتریان خود  می‌کند. کارخانه‌های جدید بر اساس همین تحقیقات دیوارهای خود را به سمت خرده فروشان  و کاربران توسعه می‌دهند.

مهمترین مزایای کسب و کارهای موج چهارمی

مزایای واقعی کسب و کارهای موج چهارمی کاهش هزینه‌ها نیست. بسیاری تصور می‌کنند مزیت تولید یعنی کاهش هزینه، اما مدل‌های کسب و کار جدید در اطراف شما هستند. به عبارتی بهتر به انتخاب شخصی مشتریان تمرکز و توجه می کنند و با نوآوری در خدمات به یک کسب و کار موفق تبدیل می‌شوند. بیشتر این کسب و کارها  به صورت سفارشی است. وقتی پای اینترنت اشیاء به زندگی مردم باز می‌شود، محصولات هم با نوآوری و خدمات تازه‌تری باید به مشتریان ارائه شود. در نتیجه مدل‌های درآمدی بیشتر به ارائه نفع و خدمت بیشتر به مشتری متمرکز می‌شود. در حال حاضر نوآوری در خدمت است که در خود یک فرصت واقعی نهفته دارد و کسب و کارهایی بر پایه همین موضوع مدل موفقی برای ادامه حیات دارند. محصولات نوآورانه سبک زندگی‌ها را تغییر می دهند،‌ الگوهای موفق هم همیشه به ارتقاء سطح و سبک زندگی دقت دارند.

متا محصولات در معادن موج چهارمی

در بیشتر عملیات معدن‌کاوی، حجم زیادی از مواد و مصالح باید کنار زده شود تا مواد اصلی و ارزشمندی که معدن به خاطر آن حفاری شده، پیدا شود. جداسازی خاک و سنگ‌های بی‌استفاده برای رسیدن به ماده معدنی اصلی، ناگزیر یک تلاش اضافه و هزینه‌بر است. برخی شرکت‌ها به همین منظور، به دستگاه‌های جداسازی هوشمند روی آورده‌اند که می‌توانند مواد معدنی را بر اساس معیارهایی که شرکت می‌خواهد، جدا کند. این کار به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی در طول فرآیند معدن‌کاوی منجر می‌شود. با ایجاد یک مدل مجازی که با داده‌های آنی تقویت می‌شود، سناریوهای مختلف به سرعت تست می‌شوند و عملیات و تولید بهینه‌سازی می‌شود. این توانایی برای تست کردن تصمیم‌ها قبل از اجرا کردن آنها در یک سیستم که یکی مشابه آن وجود داشته، به دستاوردها و صرفه‌جویی‌های بهتری منجر می‌شود.