هرآنچه از اینترنت نسل پنجم (۵G) باید بدانید!
هرآنچه از اینترنت نسل پنجم (۵G) باید بدانید!

۵G چیست؟ ۵G نسل پنجم شبکه تلفن همراه است. این فناوری جهانی بی‌سیم نوع جدیدی از شبکه را در دست قرار می‌دهد که تقریباً همه چیز از جمله ماشین‌ها، اشیاء و دستگاه‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند. فناوری بی‌سیم ۵G به‌منظور ارائه حداکثر سرعت انتقال داده چند گیگابیت بر ثانیه، تأخیر بسیار کم، امنیت […]

۵G چیست؟

۵G نسل پنجم شبکه تلفن همراه است. این فناوری جهانی بی‌سیم نوع جدیدی از شبکه را در دست قرار می‌دهد که تقریباً همه چیز از جمله ماشین‌ها، اشیاء و دستگاه‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند.

فناوری بی‌سیم ۵G به‌منظور ارائه حداکثر سرعت انتقال داده چند گیگابیت بر ثانیه، تأخیر بسیار کم، امنیت بیشتر، شبکه گسترده‌‌تر، افزایش دسترسی و تجربه کاربری آسان‌تر برای کاربران طراحی شده است و با عملکرد بالاتر و بهبود کارایی صنایع جدید را به هم متصل می‌کند.

تفاوت بین نسل‌های قبلی شبکه‌های تلفن همراه و ۵G چیست؟

نسل اول ۱G

۱۹۸۰: ۱G صدای آنالوگ را ارائه کرد.

نسل دوم ۲G

اوایل دهه ۱۹۹۰: ۲G صدای دیجیتال را معرفی کرد (به‌طور مثال دسترسی چندگانه CDMA – Code Division).

نسل سوم ۳G

اوایل ۲۰۰۰: ۳G داده‌های تلفن‌همراه را به ارمغان آورد (به عنوان مثال CDMA2000).

نسل چهارم ۴G LTE

۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰: ۴G LTE عصر پهنای باند تلفن‌همراه را آغاز کرد.

۱G، ۲G، ۳G و ۴G همگی منجر به ۵G شده‌اند. این شبکه به گونه‌ای طراحی شده است که ارتباط بیشتری را نسبت به قبل ایجاد می‌کند.

۵G یک رابط هوایی یکپارچه و با قابلیت بیشتر است. این برنامه با ظرفیت گسترده‌ای طراحی شده است تا بتواند تجربیات کاربر نسل بعدی را تقویت کند، مدل‌های استقرار جدید را تقویت کرده و خدمات جدیدی را ارائه دهد.

۵G با سرعت بالا، امنیت برتر و تأخیر ناچیز، شبکه‌های تلفن همراه را به قلمروهای جدیدی گسترش می‌دهد. ۵G بر همه صنایع تأثیر می‌گذارد و حمل‌ونقل ایمن‌تر، مراقبت‌های بهداشتی از راه دور، کشاورزی دقیق، لجستیک دیجیتالی و موارد دیگر را به واقعیت تبدیل می‌کند.

موارد استفاده از فناوری ۵G

۵G در کجا استفاده می‌شود؟

به‌طور کلی، ۵G در سه نوع اصلی خدمات اتصال، از جمله پهنای باند تلفن‌همراه پیشرفته، ارتباطات مهم مأموریت و IoT استفاده می‌شود. قابلیت ویژه ۵G این است که برای سازگاری با آینده طراحی شده است؛ توانایی پشتیبانی انعطاف‌پذیر از خدمات آینده که امروزه ناشناخته است.

پهنای باند تلفن‌همراه پیشرفته (Enhanced mobile broadband)

فناوری ۵G علاوه‌بر اینکه تلفن‌های هوشمند را پیشرفته‌تر می‌کند، می‌تواند تجربیات همه‌جانبه جدیدی مانند VR و AR را با سرعت بیش‌تر ارائه داده، تأخیر و هزینه کمتر برای هر بیت ایجاد کند.

ارتباطات مهم مأموریت (Mission-critical communications)

۵G می‌تواند از طریق اتصال ایمن و در دسترس و با کمترین تأخیر در کنترل از راه دور زیرساخت‌های حیاتی، وسایل نقلیه و روش‌های پزشکی،‌ صنایع را تغییر دهد.

اینترنت اشیا (IoT)

۵G می‌تواند تعداد زیادی سنسور تعبیه‌شده را از طریق توانایی کاهش سرعت داده، قدرت و خودکارسازی با ارائه راه‌حل‌های اتصال بسیار کم‌هزینه فراهم کند.

آیا ۵G در حال حاضر در دسترس است؟

بله، ۵G امروزه در دسترس است و اپراتورهای جهانی راه‌اندازی شبکه‌های جدید ۵G را در اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز کردند. همچنین، همه تولیدکنندگان اصلی تلفن‌ها در حال تجاری‌سازی تلفن‌های ۵G هستند. در آینده نزدیک افراد بیشتری می‌توانند به ۵G دسترسی داشته باشند.

۵G در بیش از ۶۰ کشور جهان در حال اجرا است و در مقایسه با ۴G انتشار و پذیرش بسیار سریع‌تری دارد؛ اما پیش‌بینی زمان دسترسی همگانی به ۵G دشوار است.

فناوری ۵G در صنعت معدن و صنایع معدنی

۵G در بخش معدن

در چند سال گذشته، اتوماسیون در بخش معدن رونق یافته است؛ به‌طور مثال، وسایل نقلیه خودکار مانند کامیون‌ها که حمل‌ونقل کارآمد را تقریباً ۲۴ساعته و در ۷ روز هفته انجام می‌دهند، اکنون در معادن ریو تینتو و بی‌اچ‌پی رایج است. ارتباط ایمن و مطمئن با این دستگاه‌ها برای جلوگیری از حوادث و همچنین نظارت و مدیریت سایت ضروری است.

شبکه ۵G که در سایت معدن به کار گرفته می‌شود، پهنای باند را افزایش، تأخیر را کاهش و قابلیت اطمینان را افزایش می‌دهد. به احتمال زیاد سال‌ها طول خواهد کشید تا ۵G در دسترس عموم قرار گیرد؛ اما به نظر می‌رسد از طریق پروژه‌هایی مانند برنامه مشارکت ۵G، استخراج معدن از خط مقدم جلوتر بوده و آماده است تا از مزایای آن بهره‌مند شود.

منابع:

۱. https://www.qualcomm.com/5g/what-is-5g

۲. https://www.mining-technology.com/features/5g-key-unlocking-autonomy-deep-mines/