نظارت بر عرضه محصولات معدنی در بورس الزامی است
نظارت بر عرضه محصولات معدنی در بورس الزامی است

نظارت بر عرضه محصولات معدنی در بورس الزامی است.

حسن نوروزی، عضو اسبق کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با کانی مگ، با بیان اینکه از هر اقدام علمی در حوزه معادن استقبال می‌شود، گفت: عرضه محصولات معدنی در بورس و فرابورس باید به گونه‌ای انجام شود که بورس به بنگاه معاملاتی تبدیل نشود.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس تاکید کرد: نباید بورس و فرابورس فضایی ایجاد کنند که محصولات به خارج  از کشور فرستاده شده و به دنبال آن معادن کور شوند. باید مقصد محصولات معدنی کاملا مشخص باشد.

این نماینده مجلس درباره جایگزینی درآمدهای معادن با درآمدهای حاصل از فروش نفت،اظهار داشت: نفت، گاز، اتانول و گوگرد جایگاه خاص خود را در اقتصاد دارند. همچنین معادن برای کشوری معدنی مانند ایران جایگاه ویژه‌ای دارند، با این حال باید در هر دو بخش چه معدن چه انرژی بر این باور برسیم که نباید خام فروشی کرد. باید نفت را تبدیل به فرآورده‌هایی چون بنزین و گازوئیل کنیم. از سوی دیگر مواد معدنی را پس از فرآوری به عنوان محصول صادر کنیم.

وی تاکید کرد: باید از چاه‌های مشترک نفت با عراق، امارات و عربستان نهایت استفاده را ببریم. همچنین اکتشافات دقیق‌تر درخلیج فارس، عمان و دریای خزر را بیشتر کنیم. بنابراین نمی‌توان نفت را حذف و معادن را جایگزین آن کرد. نفت و فرآورده‌های نفتی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد؛ اما معادن می‌توانند درآمدهای ارزی فراوانی برای کشور داشته باشند. البته معادن از نظر اشتغالزایی هم تاثیر به سزایی در اقتصاد کشور دارند.

نوروزی بیان کرد: درباره معادن باید کنترل و دقت داشته باشیم وعدم خام فروشی را پیگیری کنیم. نباید سنگ‌های معدنی به کشورهای همسایه فروخته شده و پس از فرآوری در این کشورها به ۱۰ برابر قیمت مجدد به کشور وارد شود، بلکه باید دانشگاه معدن، پژوهشکده معدن، معاونت فعال و متعصب معدن در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل بگیرد و فعالان علمی و دلسوز در این زمینه وارد کار شوند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت اگر معدنی را به فردی واگذار می‌کند باید ۳۰ درصد سهم دولت لحاظ شود و ۷۰ درصد سهم معدنچی باشد. در عین حال دولت کنترل دقیقی بر فعالیت آن داشته باشد نه اینکه فردی بدون تخصص و دانش، حذف شده ضعیفی در بدنه وزارتخانه یا ادارات کل در شهرستان‌ها معادن را در اختیار بگیرند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس، عنوان کرد: در شهرستان‌ها شخصی مسئول معدن وجود ندارد، در ادارات کل از افراد متخصص و با دانش استفاده نشده است.به دنبال این هستیم که در وزارت صنعت، معدن و تجارت،موضوع معدن پررنگ‌تر شده و به صورت جدی‌تری به آن توجه شود. اگر افراد متخصص و دارای دانش وارد حوزه مدیریت معادن کشور شوند، بدون شک میزان کارآیی، بهره‌وری و تولید ثروت ملی بیشتر می‌شود.

نوروزی بیان کرد: نباید در معادن صرفا استخراج صورت گیرد یعنی با انفجار سنگ‌های معدنی را بار بزنند و ببرند بلکه باید فرآوری شود. سنگ و طلا که استخراج می‌شود باید در چرخه تولید قرار گیرد و نظارت شود که کجا فرآوری می‌شود و آیا  وارد بازار می‌شود یا خیر تا قاچاق نشود. این کار هم به معدنچی سود می‌رساند هم به مردم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در هر دو بخش معدن و انرژی معتقد به فرآوری و بهینه‌سازی هستیم منفعت این رشد به دولت و مردم می‌رسد.