توسعه زیرساخت‌های فعالیت‌های دانش‌بنیان معدنی
توسعه زیرساخت‌های فعالیت‌های دانش‌بنیان معدنی

به گزارش کانی مگ، اردلان علیشاهی مدیرعامل سازندگاه کسب‌وکارهای نوآورانه کانی‌بوم در این رویداد، مطرح کرد: برای برگزاری این رویداد شرکت‌های فعال در عرصه معدنی را پایش کردیم و تعداد بسیاری از استارتاپ‌ها برای شرکت در این رویداد درخواست فرستاده بودند؛ اما به دلیل اینکه این ایده‌ها بنا بر معیارهایی باید ارزیابی می‌شدند و آن‌هایی […]

به گزارش کانی مگ، اردلان علیشاهی مدیرعامل سازندگاه کسب‌وکارهای نوآورانه کانی‌بوم در این رویداد، مطرح کرد: برای برگزاری این رویداد شرکت‌های فعال در عرصه معدنی را پایش کردیم و تعداد بسیاری از استارتاپ‌ها برای شرکت در این رویداد درخواست فرستاده بودند؛ اما به دلیل اینکه این ایده‌ها بنا بر معیارهایی باید ارزیابی می‌شدند و آن‌هایی که قابلیت بیشتری داشتند را انتخاب کردیم و نهایتا دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌هایی انتخاب شدند که قابلیت بیشتری داشتند برای شرکت در دمومس انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه کانی‌بوم به دنبال شناسایی و حمایت از کسب‌وکارهای نوآور دارای راهکارهای هوشمند در معادن و صنایع معدنی است، افزود: کانی‌بوم سعی دارد از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ایجاد بستر برای فعالیت‌های هم‌رسانی، توسعه بازار فناوری‌های نوآورانه و فراهم کردن آموزش، هدایت، منتورینگ و حمایت نقدی و غیرنقدی برای استارتاپ‌ها، زیرساخت‌های لازم برای توسعه دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان معدنی را در این سازندگاه فراهم کند و از دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند حمایت کند.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأثیر عمده تحریم‌ها در افزایش هزینه‌های تولید است. اکثر تولیدکنندگان محصولات معدنی و فلزی موفق شده‌اند تا با روش‌های مختلف بر موانع و محدودیت‌های حاصل از تحریم‌ها فائق آیند و نیازمند حمایت‌های بیشتر دولت هستند. یکی دیگر از آثار تحریم در به روزرسانی تجهیزات نمود پیدا می کند که حوزه مس را هم تحت تاثیر قرار داده است. در ایران چون عمده ماشین‌آلات معدنی و صنعتی وارداتی است لذا هزینه تولید حتی در شرایط عادی بالاتر از کشورهای صاحب این تکنولوژی‌هاست. حال با وجود تحریم فرسایشی موجود، ورود کالاهای غیراستاندارد و نامناسب از طریق بازار سیاه و با تاخیر زمانی و با قیمتی چندبرابر قیمت واقعی به‌علاوه عدم امکان صدور کالای مرغوب ساخت داخل به بازارهای هدف و اجبار به توقف تولید یا فروش محصول تولیدی به بازار با سود کم و بعضا با ضرر همگی بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی است.

وی ادامه داد: نداشتن تجهیزات و فناوری‌های نوین، نیاز به بررسی و دقت بیشتر برای کشف ذخایر و همچنین رفع مشکلات و چالش‌های موجود بین واحدهای معدنی و سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های آنها همچون محیط‌ زیست از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هم‌اکنون در ایران ذخایرپنهان معدنی از مس یافت می‌شود که در صورت حمایت ازفناوران و سرمایه‌گذاران و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، می‌توان نسبت به افزایش تولید محصول نهایی امیدوار بود. البته انجام عملیات اکتشاف تکمیلی به منظور استفاده بهینه از محدوده معدنی موضوعی است که با حمایت دولت و ارائه تسهیلات به بهره‌برداران معدنی این حوزه به سرانجام می‌رسد و منجر به رشد اکتشافات معدنی می‌شود.

مدیرعامل سازندگاه کانی بوم با اشاره به اینکه،‌ باید بودجه بیشترى صرف اکتشافات مواد معدنى به‌ویژه مس شود، علاوه بر اکتشافات جهانى، ذخایر قابل‌توجهی در سنوات گذشته در مس شناسایى نشده و این امر می‌تواند جذابیت سرمایه گذاری در حوزه مس را افزایش دهد. باید در اکتشافات به عمق برویم و علت آن‌هم کاهش عیار مواد معدنی است. ده سال قبل قیمت بالای مس را شاهد بودیم و بعد رکود ایجاد شد و مجدد الان شاهد افزایش قیمت آن هستیم باید از این فرصت ایجادشده استفاده شود هرچند که پیش‌ازاین باید سرمایه‌گذاری‌ها انجام می‌شد تا الان از این فرصت بهره‌برداری کنیم اما همچنان دیر نیست و با حمایت از معادن کوچک و متوسط می‌توان تولید این حوزه را افزایش دهیم و پویایی در این حوزه ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: براساس بررسی موسسه مکنزی جهت‌گیری‌های اصلی فناوری در جهان تا سال ۲۰۲۵ در راستای افزایش بهره‌وری و تولید با ضایعات صفر به سمت ۱۲ فناوری کلیدی تحت عنوان اینترنت همراه، اتوماسیون کارها، اینترنت اشیاء، رباتیک پیشرفته، ماشین‌های خودران، علم ژنتیک پیشرفته، ذخیره انرژی، پرینتر سه‌بعدی، مواد پیشرفته، انرژی‌های تجدید پذیر و… است که کاربردهای ترکیبی این فناوری‌ها در جهان تأثیری بین ۱۴ تا ۳۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد بود. به طوریکه آثار آن‌ها را در برنامه‌ها و اقدامات شرکت‌های بزرگ معدنی جهان در زمینه اتوماسیون، تجهیزات با کنترل از راه دور، تراک های هوشمند، افزایش ایمنی، ارتقای راندمان، کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش ارزش‌افزوده و … می‌توان دید.