طرح تحول زمین‌شناسی در راستای برنامه آمایش است
طرح تحول زمین‌شناسی در راستای برنامه آمایش است

طرح تحول زمین‌شناسی در راستای برنامه آمایش است

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا،‌سید رضا فاطمی امین در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی که به صورت ویدئوکنفرانس در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد افزود: برنامه آمایش سرزمین از دو ماه گذشته آغاز شد و در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و اولویت‌ها را احصا می‌کنیم تا بر مبنای آن برنامه‌ها را طراحی کنیم.

وی گفت: پروژه بسیار بزرگ اکتشافی را امروز آغاز می‌کنیم که ۱۵ هزار کیلومتر مربع از سطح استان خراسان جنوبی مورد اکتشاف قرار می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با اجرای این برنامه اتفاق خیلی خوبی می‌افتد و متوجه می‌شویم چه ذخایر معدنی در خراسان جنوبی داریم و مخاطرات سرمایه‌گذاران به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه خراسان جنوبی ذخایر بسیار خوبی در بخش معدن دارد این پروژه تکمیل‌کننده اطلاعات پایه زمین‌شناسی خواهد بود و به ما کمک می‌کند برنامه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در این استان پیش ببریم.

فاطمی امین اظهار داشت: از همه همکارانم در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی بابت آغاز این پروژه قدردانی می‌کنم و امیدوارم این کار با قدرت انجام شود و سرمنشا بسیاری از اقدامات در استان خراسان جنوبی باشد.

وی گفت: اجرای برنامه تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی می‌تواند نویدبخش سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی این استان باشد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این آیین از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همکاران این مجموعه به‌واسطه این اقدام مهم در استان قدردانی کرد.

حمید ملانوری افزود: برای خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور اجرای این طرح یک اقدام پایه‌ای، اساسی، مهم و اثرگذار برای توسعه بخش معدنی و فعال‌سازی معادن خواهد بود.

عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی براساس توافق‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو روز یکشنبه با حضور ویدئوکنفراسی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خراسان جنوبی آغاز شد.

مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح که تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی در گستره مورد نظر اجرای عملیات از اهداف اصلی اجرای آن است، امروز با حضور رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

براساس این توافق‌نامه، تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی برعهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود، همچنین حمایت‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

از نتایج اجرای این طرح با توجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره مورد نظر، تکمیل فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان ‌جنوبی با در برگیری حدود چهار شهرستان و بیش از ۸۵ روستا به مرحله اجرا درمی‌آید و مدت زمان اجرای طرح از مهر ۱۴۰۰ به مدت یک سال برآورد شده‌ است.