چشم‌انداز صنایع معدنی در بورس
چشم‌انداز صنایع معدنی در بورس

صنایع معدنی در بورس چشم انداز مثبتی دارند.

کانی مگ، سعیده زمانی-یکی از ویژگی‌های اصلی سهام معدنی در بازار، بزرگی این شرکت‌ها و تاثیرگذاری آنها بر شاخص است. در حال حاضر سهام شرکت‌های معدنی از جمله سنگ‌آهنی‌ها، تولیدکنندگان سرب، روی و مس و همچنین فولاد بخش قابل‌توجهی از ارزش بورس را به خود اختصاص داده‌اند، از این رو سهامداران بسیاری در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در خصوص پیش بینی صنایع معدنی در بازار سرمایه با سعید درخشانی از کارشناسان این بازار گفتگویی داشتیم. او چشم انداز وضعیت صنایع معدنی در میان مدت را خوب ارزیابی می‌کند.

وضعیت صنایع معدنی در بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه چشم اندازی برای آن متصور هستید؟

در شرایط فعلی قیمت سهام معدنی مناسب است. افزایش قیمت‌های جهانی وضعیت صنایع معدنی را مناسب کرده است. در چند روز گذشته نیز شاهد هستیم که قیمت جهانی محصولات پایه افزایش قابل توجهی پیدا کرده و امیدواری ‌‌های زیادی در این زمینه از سوی سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. در این میان رشد قیمت‌های جهانی در روزهای اخیر و بازگشت نرخ مس به ۱۰هزار دلار و رسیدن نرخ روی به بیش از سه هزار و ۸۰۰ دلار و همین طور افزایش قیمت نفت برنت تا مرز ۸۵ دلار سیگنال مثبتی برای رشد نرخ سهام این دسته از شرکت‌ها بود. به ‌نظر می‌رسد که نرخ محصولاتی از جمله مس، فولاد، روی و مواردی از این قبیل با تداوم افزایش قیمت‌های جهانی روبه‌رو شوند.

همین طور مساله بعدی تاثیر نرخ دلار بر صنایع معدنی است. به نظر می‌رسد تثبیت نرخ دلار در کانال ۲۷هزار تومان از عوامل مهم جلوگیری از ریزش سهام معدنی و رشد آن‌ها باشد. همچنین در یکسال آینده نیز با توجه به نرخ ارز نیمایی که بالاتر از  ۲۲ هزار خواهد بود، می‌توان رشد خوبی برای صنایع معدنی پیش بینی کرد.

موضوع بعدی به قیمت جهانی نفت باز می‌گردد. قیمت نفت در روزهای اخیر در قله سه سال اخیر قرار گرفته است. این مساله برای برخی کشورها خوب و برای برخی کشورها اثرات نامطلوبی دارد. به عنوان مثال در کشورهایی همانند آمریکا، چین و هند این مساله موجب افزایش نرخ سوخت و نارضایتی و سیاست‌های انقباضی می‌شود، اما در کشورمان مساله بر عکس است. با توجه به کسری بودجه، افزایش قیمت نفت می‌تواند وضعیت شرکت‌های بورسی را با تغییرات مثبتی همراه کند. این مساله در صورت احیا برجام اثرات مثبت‌تر در اقتصاد کشور و همین طور وضعیت بازار سهام از جمله سهام شرکت‌های معدنی خواهد داشت. همینطور وضعیت تجاری کشور نیز در شرایط بهبود قیمت نفت مناسب ارزیابی می‌شود. این مساله البته آثار خود را نیز بر روی قیمت دلار و همینطور شرکت‌های بورسی خواهد داشت و در مجموع اوضاع بهتری را برای بورس رقم می‌زند.

مساله دیگر به گزارش‌های نیمه ابتدایی سال از وضعیت شرکت‌های بورسی باز می‌گردد. با توجه به اینکه در مهر ماه گزارش‌های شرکتهای بورسی در سامانه کدال قرار می‌گیرد. با عنایت به افزایش قیمت‌های جهانی، انتظار می‌رود وضعیت شرکت‌های معدنی در بورس مناسب باشد.

واقعیت این است که موقعیت کنونی سهام از یک نظر در مقایسه با دو سال گذشته متفاوت است. دلیل این مساله جهش قیمت فروش کالاهای صادراتی در شرایطی است که شرکت‌ها موجودی‌‌های ارزان در یک دوره تورمی داشته‌اند. این مساله منجر به افزایش حاشیه سود شرکت‌ها در این مدت شده است. همین طور طبق محاسبات، حاشیه سود متوسط شرکت‌‌ها در مجموع در محدوده سی و هشت ‌درصد قرار دارد که فاصله زیاد از میانگین ۲۰ سال گذشته دارد.

با بررسی عملکرد برخی شرکت‌ها از جمله گروه‌‌‌های معدنی و سنگ ‌‌‌آهن انتظار می‌‌رود آن‌ها در دوره ۶ ماه حجم قابل‌ توجهی از سود مالی سال گذشته را پوشش دهند. البته در این میان عوامل مختلفی بر سود و زیان شرکت‌ها اثرگذار بوده است. قطعی برق و مشکلاتی که در فرآیند تولید و تامین مواد اولیه این صنایع و شرکت‌ها به وجود آمد، عملکرد این گروه‌‌‌ها و به خصوص فولادی ها را  با تغییراتی مواجه کرد. البته تاثیر این موارد کمتر از مولفه‌هایی است که برای رشد سهام شرکتهای معدنی عنوان شد.

موضوع بعدی P/E شرکت‌های معدنی است که در حال حاضر وضعیت خوبی دارند. در مجموع با افزایش فروش شرکت‌های معدنی در بورس طی نیمه دوم امسال و همچنین افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ دلار پیش بینی می‌شود که سهام صنایع معدنی با رشد همراه باشد.

چه عواملی دست انداز رشد سهام معدنی در بازار سرمایه خواهد بود؟

به طور کلی همه عوامل بنیادی از جمله قیمت‌های جهانی، نرخ دلار، قیمت نفت و سودآوری صنایع معدنی در بورس مثبت است، با این وجود برخی عوامل غیراقتصادی و سیاسی و همینطور هیجانی ممکن است رشد سهام را با اما و اگر رو به رو کند. همانطور که مشاهده کردیم شرایط غیر‌عادی بازار در هفته‌های گذشته وضعیتی را به وجود آورد که بخش بزرگی از سهامداران خارج شدند.

 ریزش شاخص به زیر یک ‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد سهامداران را دچار سردرگمی کرد، اما افزایش قیمت‌های جهانی شرایط را به نفع آنها تغییر داد ودر روزهای اخیر شاهد بهبود وضعیت نسبی سهام بعد از ریزش های شدید که از شهریور ماه آغاز شد بوده‌ایم.

یکی از این عوامل به تغییر سکاندار بورس و خوش بینی نسبت به آن باز می‌گردد، اما نکته قابل اهمیت در این شرایط لزوم بهبود وضعیت کلان اقتصاد و همینطور رفع برخی موانع است. در این صورت چشم انداز بازار مناسب پیش بینی می‌شود. بنابراین مولفه مهم در این شرایط نگرانی و ترس سهامداران بوده است و در صورت تخلیه هیجان، بازار سرمایه پتانسیل رشد را خواهد داشت.

جو منفی بر علیه بازار سرمایه چه اندازه تاثیرگذار است؟

با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و تاکید آن‌ها بر عدم نوسانات افزایشی نرخ ارز و همینطور رکود بازارهای موازی بازار سرمایه، بورس و سهام شرکت‌های معدنی پتانسیل رشد بیشتری خواهند داشت. به نظر بنده جو منفی فعلی بازار سرمایه موقتی است و بازار سرمایه رشد خواهد داشت. همینطور باید دید سیاست‌های وعده داده شده دولت برای حمایت از معادن  نیز به چه میزان اجرا می‌شود.