خام فروشی کشور را نابود کرده است
خام فروشی کشور را نابود کرده است

خام فروشی کشور را نابود کرده است

به گزارش کانی مگ،‌سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به اهمیت اجرای قانون پرداخت یک درصد فروش معادن، تاکید کرد: قانون معادن نیاز به اصلاح دارد. با وجود اینکه قانون را داریم، مثلا حقوق دولتی که دولت دریافت می‌کند و ۱۵ درصد حقوق دولتی را در همان مکانی که معدن در آن گرفته هزینه شود و در اختیار فرمانداری، شهرداری و مسئولین منطقه قرار گیرد جهت عمران و آبادی، متاسفانه این کار صورت نمی‌پذیرد. اگر در جایی انجام شده است مسئولین آن از جمله استاندار، فرماندار و نماینده به زور این پول را گرفته‌اند.

باید جلوی خام فروشی گرفته شود

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: درحالی که دولتمردان ما باید خودشان در اجرای قانون و عمل به قانون پیش قدم باشند که دیگران هم به قانون احترام بگذارند. معادن ذخایر خدادادی متعلق فرد هم نیست، درست است که مثلا فرد یا افرادی معدنی را کشف کرده، ثبت می‌کنند و مجوز بهره‌برداری می‌گیرند؛ اما متعلق به بیت المال و کشور است، اولا باید از خام فروشی به جد جلوگیری شود. خام فروشی کشور را نابود کرده است.

وی با بیان اینکه کشورمان سرشار از معادن و منابع است، توضیح داد: مثلا سنگ خام یا قطعه‌ای از کوه را می‌بریم به کشورهای دیگر می دهیم فرآوری شده  آن را به چند برابر قیمت به ما می‌فروشند، سنگ آهن را به کشور چین می فروشیم آن را تبدیل به فولاد، میل گرد و تیرآهن و ورق می‌کنند به ایران به چند برابر قیمت می‌فروشند.

این نماینده با تاکید بر اینکه برای توسعه اشتغال، تولید و صادرات غیر نفتی باید از این امکانات خدادادی استفاده کنیم، اظهارداشت: به دنبال توجه به منابع خدادادی باید کاری کرد نفع آن به مردم برسد و مردم از آن بهره‌مند شوند. ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد؛ اما ۱۰ درص منابع دنیا در کشور ما است. حقیقتا با این منابع نباید زباله گرد داشته باشیم نباید فردی را داشته باشیم که شب گرسنه سر به بالین بگذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری فرمودند کشورمان با امکاناتی که دارد می تواند تا جمعیت ۱۵۰ میلیون را پوشش دهد، از این رو می‌توانیم از امکانات و معادن برای رفاه حال مردم استفاده کنیم، به نظر بنده باید مسئولین دقت بیشتری کنند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه عده‌ای دنبال راحت طلبی هستند، اظهار داشت: صادرات مواد خام بی دردسر است، ما نفت را بشکه‌ای ۸۰ دلار می‌فروشیم، پست‌ترین فرآوری نفت، قیر است، این محصول به بتی ۱۰میلیون تومان رسیده است برای دستیابی به این محصول و قیر باید پالایشگاه داشته باشیم.

وی ادامه داد: از گاز و نفت مواد زیادی می‌توانیم جدا کنیم که قیمت آن بیشتر از نفت خام است. اگر پالایشگاه تولید بنزین نزده بودیم کشور فلج می شد چرا که وارد کننده ۱۰۰ درصد بنزین بودیم؛ اما با ایجاد پالایشگاه تولیدکننده بنزین شده‌ایم و می‌توانیم حتی صادرات هم داشته باشیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال‌های پیش فرمودند آرزوام این است که در چاه‌های نفت بسته شود و فقط برای فرآوری و مصرف داخلی از نفت استفاده کنیم، تنها یکی از ذخایر خدادادی ما نفت است، معادن مس، سنگ آهن، فلزات و طلا  از دیگر منابع طبیعی ایران است که باید از خام فروشی در آنها نیز دست برداریم.

مس کشور ۴۰ هزار میلیارد تومان سود داشته است

نماینده مردم فلاورجان در مجلس، بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم، سال گذشته صنعت مس کشور در کرمان و رفسنجان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان سود داشته است، این معادن خدادادی اگر در کشور فرآوری نشود و مواد خام صادر شود اولا اشتغال آن برای کشورهای دیگر می‌شود اما عده‌ای به دلیل راحت طلبی و پورسانت هایی که می‌گیرد باعث می‌شود به خام فروشی عادت داشته باشیم.

وی با اشاره به سنگ اندازی‌ها در مسیر سرمایه‌گذاری، گفت: اگر سرمایه‌گذارهایی داشته باشیم که بخواهند در بهره‌برداری معادن خام سرمایه گذاری کنند آنقدر سنگ جلوی پای آن‌ها می اندازند که پشیمان می‌شوند، سرمایه‌گذاری را می‌شناسم که می‌خواهد در عسلویه در حوزه پتروشیمی سرمایه‌گذاری کند و می‌گوید با سرمایه‌گذاری‌اش در مدت ۲ سال کل هزینه‌ها، وامی که از بانک‌ها دریافت می‌کند ارز آوری دارد و به کشور بر می‌گردد؛ اما حاضریم نفت خام را بفروشیم، گاز را بفروشیم و با قیمت ارزان صادر کنیم اما حاضر نیستیم به سرمایه گذار فضا دهیم و با سنگ اندازی جلوی فرآوری‌ها را می‌گیریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: امیدواریم با مصوبه‌ای که مجلس در رابطه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و با توجه به اینکه دولت مردمی روی کار آمده است این موانع برداشته شود، در کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می کنند، سرمایه‌گذار دو سال دنبال مجوز نمی‌دود، نهایتا یک هفته‌ای مجوز را می‌گیرد؛ اما در ایران برخی افراد دو سال تلاش می‌کنند و به نتیجه نمی‌رسند، اگر جلوی بروکراسی‌های اداری گرفته شود بسیاری از مشکلات در حوزه خام فروشی معادن برطرف می‌شود.