افت ۱۹.۴ درصدی مجوزهای صادره معدنی در نیمه نخست امسال
افت ۱۹.۴ درصدی مجوزهای صادره معدنی در نیمه نخست امسال

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی شش ماهه ابتدایی سال جاری از میزان صدور گواهی کشف، پروانه بهره‌براری و میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره‌برداری نسبت به ‌شش ماهه نخست سال گذشته کاسته شده است. اما صدور پروانه اکتشاف و به ‌تبع هزینه […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی شش ماهه ابتدایی سال جاری از میزان صدور گواهی کشف، پروانه بهره‌براری و میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره‌برداری نسبت به ‌شش ماهه نخست سال گذشته کاسته شده است. اما صدور پروانه اکتشاف و به ‌تبع هزینه صرف شده به جهت عملیات اکتشاف افزایشی ثبت شده است.

در مجموع شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ معادل ۴۸۵ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به ۴۷۵ فقره صدور پروانه اکتشاف صادر شده در مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲.۱ درصدی داشته است.

همچنین طی مدت مذکور سال جاری ۲۲۹ فقره گواهی کشف معادن صادر شده که ۱۳ فقره کمتر از تعداد مجوزهای صادر شده در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ برای همین مجوز است و بدین ترتیب ۵.۴ درصد کاهش صدور این مجوز دیده می‌شود.

طبق آمار وزارت صمت، در صدور پروانه بهره‌برداری تا پایان مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین افت صدور مجوز مربوط به پروانه بهره‌برداری است که با کاهش ۱۹.۴ درصدی از ۳۰۹ فقره به ۲۴۹ فقره رسیده است.  

علاوه بر مجوزهای معدنی، میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۴.۸ درصدی داشته است. در حالی که از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹، قریب به ۲۵۴۰  نفر مشغول شدند، این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۲۴۱۸ نفر رسیده است.

در مقابل اما سرمایه صرف شده برای عملیات اکتشاف طی شش ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳۷.۳ درصد افزایش یافته است. سرمایه مجوزهای صادره برای اکتشاف معادن که معادل هزینه صرف شده برای عملیات اکتشاف بوده است، در نیمه نخست سال جاری ۱۹۳۳ میلیارد ریال است. این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته ۵۷۳ میلیارد ریال صرف شده بود.