طرح صدف؛ راهنمای مسیر آینده حرفه‌ای براساس استعدادها
طرح صدف؛ راهنمای مسیر آینده حرفه‌ای براساس استعدادها

به گزارش کانی مگ، سومین دوره طرح توانمندسازی شغلی صدف با هدف، ایجاد انگیزه و توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی به منظور کمک به نقش‌آفرینی آن‌ها در اکوسیستم فناوری و نوآوری و طراحی مسیر آینده حرفه‌ای و شغلی بر اساس استعدادها و ویژگی‌های هر فرد در جهت تسهیل ورود ایشان به بازار […]

به گزارش کانی مگ، سومین دوره طرح توانمندسازی شغلی صدف با هدف، ایجاد انگیزه و توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی به منظور کمک به نقش‌آفرینی آن‌ها در اکوسیستم فناوری و نوآوری و طراحی مسیر آینده حرفه‌ای و شغلی بر اساس استعدادها و ویژگی‌های هر فرد در جهت تسهیل ورود ایشان به بازار کار (زیست بوم کسب وکار) است.

درواقع این طرح در نظر دارد به افراد کمک می‌کند تا ابتدا به خودشناسی برسند و در ادامه با حضور در کارگاه های مختلف، مسیر درست شغلی را انتخاب و درنهایت بتوانند نقش‌آفرینی مؤثری در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور داشته باشند.

طرح صدف کمک بسیار زیادی به آینده شغلی جامعه خواهد کرد

در ابتدای مراسم دکتر محسن ابراهیمی مقدم، ریاست دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، گفت:در مورد این تفاهم نامه دانشکده از سال‌های قبل به فکر بود تا دوره‌های آموزشی ضعف کاربردی دارند و آموزش‌های لازم برای حضور دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل دانشگاه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد و دروسی در این زمینه به برنامه‌های آموزشی  اضافه شد. تا فارغ التحصیلان دانشگاه با گام‌های اولیه حوزه کار و بازار کار آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه از زمان پیشنهاد این کار تا کنون پارک علم و فناوری پردیس مسولیت این موضوع را برعهده گرفته است، اظهار داشت: نیروی انسانی چالش بزرگی است که تمامی سازمان‌ها با آن رو به رو هستند. نیروهای متخصص بسیار مهم هستند در حوزه‌هایی که  کمتر تخصصی هستند دانشجویان باید تقویت شوند.

ریاست دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشکاه شهید بهشتی،تاکید کرد: قطعا برگرای این دوره‌های وطرح‌هایی مانند طرح صدف کمک بسیار زیادی به آینده شغلی جامعه خواهد کرد. این موضوع دقیقا  همراستا با سیاست‌های نظام است.وزارت علوم به شدت دنبال ایده‌های مشابه این طرح بود.

وی با تاکید بر اینکه امید است با اجرای این طرح گام کوچکی در راستای تخصصی سازی فارغ التحصیلان دانشگاه داشته باشیم، عنوان کرد: برای توسعه این طرح سرویس‌هایی هم ارایه خواهد شد. با توانمندسازی دانشجویان می‌توانیم در پروژه‌های R&D همکاری‌های مثبتی با شرکت‌ها داشته باشیم.

کانی بوم؛ حامی اشتغال نخبگان فناور کشور

در ادامه، اردلان علیشاهی، مدیرعامل سازندگاه کانی بوم، ضمن تشکر از تمامی عوامل این رویداد، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل استفاده از خلاقیت و نیروی تفکر، توسعه اقتصادی مبتنی بر علم و دانش و گسترش اختراعات و فناوری‌های برتر، از مهمترین مؤلفه‌ها در توسعه اقتصادی پایدار کشورها محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پایه و اساس اقتصاد دانش بنیان در تمام کشورها نیروی انسانی است،اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر نیروی انسانی مستعد است. سازندگاه کانی بوم با همین نگاه و با این رویکرد در چهار ماه گذشته باعث اشتغال ۴۰ فناور نخبه کشور شده است.

وی افزود: موج چهارم اقتصاد عصر توسعه و تکامل یافته دانش اطلاعات است.هر روز شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ بیشتری با ایده‌های جدید متولد می‌شوند و مردم را برای گذر از اقتصاد سنتی آماده می‌کنند.بنابراین خواسته یا ناخواسته اقتصاد کشور به سمت موج چهارم انقلاب صنعتی حرکت کرده است.کانی بوم تلاش می‌کند با حمایت از طرح‌های نوآورانه موج چهارم را در حوزه معدن پیاده‌سازی کند.کانی بوم حامی موج چهارمی شدن معادن کشور است.

مدیرعامل سازندگاه کانی بوم با اشاره به اهداف طرح صدف، گفت:هدف از اجرای طرح توانمندسازی صدف، ایجاد انگیزه و توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی به منظور کمک به نقش آفرینی آن‌ها در اکوسیستم فناوری و نوآوری و طراحی مسیر آینده حرفه‌ای و شغلی بر اساس استعدادها و ویژگی‌های هر فرد در جهت تسهیل ورود ایشان به بازار کار (زیست بوم کسب وکار) است.

وی افزود:درواقع این طرح در نظر دارد به افراد کمک کند تا ابتدا به خودشناسی برسند و در ادامه با حضور در کارگاه های مختلف، مسیر درست شغلی را انتخاب و درنهایت بتوانند نقش آفرینی مؤثری در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور داشته باشند.

وی تاکید کرد: هدف دیگر طرح صدف آشنایی دانشجویان با زیست بوم نوآوری و کارآفرینی کشور است.

علیشاهی در ادامه با اشاره به ۵ بازیگر اصلی طرح صدف، عنوان کرد: دانشجویانی که تصمیم دارند وارد حوزه کار شوند اولین بازیگران این طرح هستند. پارک پردیس  به عنوان بازیگر دوم این طرح هدایت‌گر جریان نوآوری است.به همت پارک علم و فناوری پردیس بستری ایجاد شده تا دانشجویان در این زمینه رشد کنند.

وی ادامه داد:مربیان، گروه سوم بازیگران طرح صدف را تشکیل می‌دهند. این گروه می‌توانند به نوآوران کمک کنند تا ایده‌های خود را تبدیل به طرح کنند.

وی با تاکید بر اینکه سازندگاه کانی بوم بازیگر چهارم این طرح است، اظهار داشت: هدف کانی بوم  از حضور در این طرح این است که بتوانیم مولد اشتغال پایدار باشیم. بازیگر پنجم این طرح دانشگاه شهید بهشتی است که با ایجاد یک افق روشن برای دانشجویان می‌تواند مسیر درستی برای آن‌ها ترسیم کند.  

مدیرعامل سازندگاه کانی بوم عنوان کرد: اگر جوانان مسیر شغلی خود را بشناسند.می‌توانیم هموارکننده راه دانشجویان در حوزه نوآوری و زیست بوم فناوری  برای ورود به بازار کار باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: سازندگاه کانی بوم در تلاش است زمینه ساز ورود افراد مستعد به بازار کار به واسطه ارتباط گسترده صنعتی که دارد، باشد. افراد مستعدی که از این طرح خارج می‌شوند به شرکت‌های صنعتی همکار معرفی خواهند شد. همچنین این افراد می‌توانند در استارت‌آپ‌های تحت حمایت سازندگاه کانی بوم هم فعالیت کنند.

آشنایی دانشجویان با اکوسیستم کارآفرینی

دکترمجتبی وحیدی، معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این برنامه گفت:خوشبختانه در دانشکده علوم کامپیوتر دانشجویان توانمندی وجود دارد که از نظر تخصص‌های مختلف تحصیلی جایگاه ویژه‌ای دارند؛ اما در بحث‌های مختلف ورود به بازار کار با مشکل جدی روبه رو هستند.  

وی ادامه داد: کار ارزنده پارک پردیس علم و فناوری پردیس با همکاری دانشگاه شهید بهشتی  این است که آموزش‌های  لازم برای ورود به بازار کار را در کنار مباحث تخصصی ارایه می‌کند.

وی افزود: این دوره‌های آموزشی به دانشجویان کمک می کند در وهله اول امکان خودشناسی فردی را پیدا کنند و بر اساس آن ویژگی‌ها مسیر شغلی  مورد نظرشان را تعیین کنند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: قرار نیست تمامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان  وارد فضای استارت‌آپی شوند برخی مناسب حضور در بخش‌های اداری هستند.

این دوره‌ها دانشجویان را با اکوسیستم کارآفرینی آشنا می‌کند. همچنین توانایی پرزنت کردن کار و خودشان،فنون مذاکره دیجیتال مارکتینگ و … آموزش داده می شود. افراد در این فضا با شرکت‌های دانش بنیان و فضای استارت‌آپی آشنا می شوند و به عنوان نیروی کار به بازار معرفی می‌شوند.

طراحی مسیر حرفه‌ای و شغلی برای دانشجویان

مهندس  امیر عاشوری، مدیر اجرایی طرح صدف در ادامه مراسم مهمترین مزیت‌های این طرح را برشمرد.

وی گفت: آ زمون و مشاوره‌های فردی و شغلی شخصیت شناسی در کار و زندگی اهمیت بسیار زیادی دارد. در دنیای امروز، تست‌های روانشناسی برای ارزیابی توانایی‌های ذهنی شخصیتی افراد بسیار کاربردی شده‌اند.

وی ادامه داد: طراحی مسیر حرفه‌ای و شغلی یکی از مهمترین محورهای این طرح است. طراحی مسیر شغلی اولین قدم برای قدم گذاشتن در بازار کار است. هر فردی باید قبل از شروع کسب و کار طراحی مسیر شغلی آینده خود را برنامه ریزی کند.

عاشوری با بیان اینکه حضور در کارگاه های مهارت افزایی منجر به توسعه دانش فردی می‌شود، گفت:  برای ورود هر شغل و حرفه‌ای وجود برخی مهارت‌ها ضروری است و فرد می‌تواند با کسب این مهارت‌ها وارد یک شغل شود و در آن کسب درآمد کند.

مدیر اجرایی طرح صدف تاکید کرد: طرح توانمندسازی صدف در قالب چهار فاز که در مجموع شامل ۶۲ ساعت کلاس‌های کارگاهی و معرفی برای کارآموزی و حضور در بوت کمپ‌های آموزشی به همراه ۱۰ساعت کارگاه اختصاصی تهیه و تولید محتوا تهیه و آماده سازی شده است.

حرکت به سوی فعالیت پایدار

ملیحه ششپری، ریاست اداره انجمن‌های علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه مراسم گفت: در حال حاضر ۷۵ انجمن در دانشگاه وجود دارد که هر انجمن ۷ عضو فعال دارد. این انجمن‌ها  با پتانسیل ۲۵ نفری روبه رو هستند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد،اگر افرادی که وارد انجمن می‌شوند فعال و علاقمند به حوزه باشند، این انجمن به اوج می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در اداره انجمن‌های علمی دانشگاه شهید بهشتی،به دنبال فعالیت پایدار انجمن‌های علمی بودیم، اظهار داشت: سعی شده است تا ارتباط با پارک‌های علمی و فناوری شکل بگیرد. طرح  صدف جای تشکر دارد.

پیشنهاد می کنم طرح کارآموز را برای اعضای انجمن علمی هرستل برگزار کنیم. تا به پایداری انجمن های علمی برسیم.

وی ادامه داد: شرایط بازدید دانشجویان و اعضای انجمن از پارک علم و فناوری پردیس مهیا شود.

وی افزود: پیشنهاد دیگر این است کارگاه‌های آموزشی برای اعضای انجمن ‌های علمی برگزار کنیم. در ابتدا نیاز سنجی شغلی انجام شود. سپس آسیب‌شناسی کسب و کار در هر حوزه انجام شود. وی در پایان خاطر نشان کرد: خودشناسی افراد و کارورزی و مهارت افزایی را برای اعضای انجمن‌های علمی را  پیاده سازی کنیم.تلاش می‌کنیم تا از شرایط فعالیت سلیقه‌ای علمی به فعالیت پایدار برسیم.

آموزش کار در فضای استارت‌آپی و کارآفرینی

مجتبی جباری پور، مدیر کل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس در ادامه این مراسم، گفت:پارک علم و فناوری پردیس نسبت به سایر پارک‌های علم و فناوری کشور متفاوت است. عمده پارک‌های علم و فناوری  زاییده دانشگاه‌ها هستند؛ اماپارک پردیس از ابتدا مولد هیچ دانشگاهی نبود.  نبود وابستگی به دانشگاه‌ها چالش‌ها و مزیت‌های خاص خود را دارد.

وی افزود: نقطه قوت وصل نبود به دانشگاه خاص این است که در پارک علم و فناوری پردیس تمایل به همکاری با دانشگاه‌های مختلف وجود دارد. این ظرفیت بزرگی را برای ما ایجاد می‌کند. از سال‌های اولیه ایجاد پارک به دنبال هم‌افزایی بودیم.

وی با اشاره به اینکه، در سر فصل برنامه‌های پارک پردیس هم‌افزایی با دانشگاه‌های مختلف وجود داشت، عنوان کرد:دانشگاه خروجی اصلی دارد. خروجی نیروی انسانی و منابع انسانی مستعد برای کسب و کارهای نوآورانه یک نیاز است.

وی ادامه داد: بر اساس این نیازها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. در این حوزه هم محور همکاری وجود دارد. یکی از محورهای فعالیت ما توانمندسازی نیروی انسانی است. به دنبال اجرای برنامه‌ای مستمر در حوزه پژوهش هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ویژگی‌های مهم پارک با دانشگاه شهیدبهشتی تناسب دارد، اظهار داشت:۳۰ درصد شرکت‌های حاضر در پارک علم و فناوری پردیس در حوزه فناوری‌ اطلاعات‌ و ارتباطات(ICT) فعالیت دارند. بسیاری از شرکت‌های دیگر هم با این حوزه در ارتباط هستند. دانشکده علوم کامپیوتر به صورت جریان مستمر، ظرفیت مناسبی دارد تا تبدیل به محور همکاری پارک علم و فناوری پردیس با دانشگاه شهید بهشتی باشد.  

وی با بیان اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان به دنبال شغل هستند، گفت: تعداد انبوه فرصت‌های شغلی برای نیروی تکنسین اتفاق نمی‌افتد.در حوزه شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت مناسبی برای نیروی انسانی وجود دارد.

وی تاکید کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، بسیاری از دانشجویان با اصول اولیه کار در شرکت‌ها آشنا نیستند. به موضوعات غیر فنی اشراف ندارند. برای مثال یک فرد باید توانایی حل مسله، برقرار ارتباط در محیط کار، آشنایی به فنون مذاکره و تفکر سیستمی داشته باشد که در دنیا به مهارت‌های نرم شناخته می‌شود. مهارت‌های فردی را می‌شود کم کم آموزش داد؛ اما مهارت‌های نرم نیاز جدی برای کسب و کارها است. به همین دلیل در دوره‌های مختلف، آموزش مهارت‌های نرم گذاشتیم.

جباری پور در پایان خاطر نشان کرد: طرح صدف برگرفته از همکاری صنعت، دانشگاه و فناوری بود که اشاره‌ای هم به گوهر صدف داشت. هدفش طرح صدف کارآفرین کردن تمامی دانشجویان نیست. قرار نیست  تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان استارت‌آپ راه‌اندازی کنند. بلکه دانشجویان مهارت کار در فضای استارت‌آپی و کارآفرینی را آموزش می‌بینند.