سرنوشت کارگران در انقلاب صنعتی چهارم
سرنوشت کارگران در انقلاب صنعتی چهارم

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-بسیاری از کارشناسان معتقدند که انقلاب صنعتی چهارم محفلی برای توانمندسازی کارگران در تمامی بخش‌های کسب و کارها است. فرصت اندک خطا در انقلاب صنعتی چهارم شاید در نگاه اول نتوان این موضوع را تشخیص داد. این ویژگی‌ها گاهی ظاهری و  گاهی هم بسیار  ویران کننده هستند. گوشی‌های هوشمند نمونه بازر […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-بسیاری از کارشناسان معتقدند که انقلاب صنعتی چهارم محفلی برای توانمندسازی کارگران در تمامی بخش‌های کسب و کارها است.

فرصت اندک خطا در انقلاب صنعتی چهارم

شاید در نگاه اول نتوان این موضوع را تشخیص داد. این ویژگی‌ها گاهی ظاهری و  گاهی هم بسیار  ویران کننده هستند. گوشی‌های هوشمند نمونه بازر تغییرات در سال‌های به شمار می‌روند. یا حافظه‌ها(رم )که در سال‌های گذشته برای انتقال اطلاعات چه دشواری‌هایی را بر دوش مردم می‌گذاشتند؛ اما در سال‌های اخیر به صورت شگفت انگیزی تغییر کرده اند. تغییر این محصولات را می‌توان ویران کننده نام گذاشت.

انقلاب صنعتی چهارم ویژگی‌های بسیاری دارد؛ اما باید توجه داشت که در این تغییر جهانی فرصت خطا بسیار اندک است. یک تولید کننده و یا ارائه دهنده خدمات و یا هر کسب و کار دیگری فرصت زیادی برای آزمون و خط با مدت زمان طولانی ندارد.در این میان جایگاه تحقیق و توسعه در کم شدن آزمون و خطاها بسیار مهم است. مجموعه تحقیقات است که پیش از راه اندازی یک کسب و کار ضریب خطاها را کمتر می‌کند.

انقلاب صنعتی چهارم در بیشتر کشورهای جایگاه پیدا کرده است. اگر دقت داشته باشید روند عادی در صنعت این گونه است که محصولاتی با چند وجه تولید می‌شوند. بیشتر محصولات تولید شده در چند سال اخیر همراه با افزایش سطح نوآوری هستند. در حال حاضر محصولات تولید شده این قدرت را دارند که  یک ارتباط سایبری از طریق اینتر نت اشیاء با سایر محصولات داشته باشند  و یک سیستم و شبکه مرتبط با یکدیگر را داشته باشند.

علاوه بر این یکپارچه سازی  تولید و تجهیزات  به صورت هوشمند انجام می‌شود. تمرکز بر روی توسعه و تولید سبز بالا رفتن بهره‌وری انرژی یکی دیگر از  محصولات چند وجهی انقلاب صنعتی چهارم هستند.

جایگاه ربات‌ها در انقلاب صنعتی چهارم

یکی از آثار حضور پررنگ ربات‌ها در بخش تولید کاهش هزینه‌ها است. هزینه‌های نیروی انسانی که روز به روز تمایل به افزایش دارد با حضور پررنگ ربات ها در انقلاب صنعتی چهارم رو به کاهش می گذارد؛ اما از سویی کارگران ماهر شرکت‌ها را ترک می‌کنند. البته ربات‌ها هم به عنوان نیروی کار ماهر در بخش تولید مشغول به فعالیت می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که بسیاری از مردم نیاز جدی به شرایط کاری بهتر داشته باشند. زیرا ربات‌ها یک رقیب جدی برای آن‌ها تلقی می‌شوند.

در نتیجه یک نیاز جدی به نام نوآوری در کارگران هم شکوفا می‌شود. خود این موضوع می‌تواند محل زایش فناوری و یا یک خلاقیت باشد. درحالی‌که بسیاری از کارشناسان اقتصادی انقلاب صنعتی چهارم را انقلابی بزرگ برای گسترش بیکار می‌دانند؛ اما باید گفت که انقلاب صنعتی چهارم محل تولید خلاقیت، مزیت و مهارت است. در این شرایط هرچه نیروی انسانی خلاق‌تر و با مهارت‌تر باشد از موفقیت بیشتری برخوردار می‌شود.

پس به ناچار باید میزان مهارت را در میان کارگران بالا برد. البته منظور مهارت بالا رفتن دانش کارگران و نیروی انسانی هم هست.

ویژگی‌های کارگران موج چهارمی

بدون شک کارگران موج چهارمی مجهز به دانش بیشتری هستند. کارگران مجهز به دانش دارای استراتژی و چشم انداز بلند مدت هستند. کارگران می‌توانند سیستم‌های اطلاعات را مدیریت کنند و از داده‌ها برای توسعه بخش خود استفاده کنند. هرچه میزان مهارت کارگران بالاتر برود درصد امنیت محیط کار هم بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر توسعه پایدار در سیستم کسب و کار و زنجیره تامین امکان پذیر می‌شود .

چگونه کارگر موج چهارمی تربیت کنیم؟

در وهله اول باید تولید سرمایه فکری داشت. آموزش دانش مدیریت در میان کارگران و تشویق آن‌ها برای شناخت دانش مدیریت یکی دیگر از روش‌های تکثیر کارگران ماهر است. توسعه استعدادها و بالا بردن هوش هیجانی در محیط کار می‌تواند شرایط را برای تکثیر کارگران ماهر مهیا کرده و موفقیت را بیشتر کند.

تغییر خدمات دهی در انقلاب صنعتی چهارم

وقتی صحبت از انقلاب است باید تغییرات تمامی بخش‌ها را به صورت جدی مد نظر قرار داد. خدمات هم یکی از بخش‌هایی است که در انقلاب صنعتی چهارم تغییر یافته است.خدمات دهی موج چهارمی دارای ویژگی‌هایی است که در سرویس دهی‌های هوشمند به خصوص در تجارت، سلامت،‌ مدیریت کسب و کارها و … می‌توان دید. در این نوع خدمات دهی پشتیبانی مشتریان یک اصل به شمار می‌رود.

همچنین تحویل محصول و ارائه خدمات رایگان پس از فروش دیگر یک نیاز است نه یک خدمت جانبی برای تولیدکنندگان. خدمات موج چهارمی دارای کیفیت و قابلیت اطمینان هستند. برای محصولات موج چهارمی باید خدماتی قابل اطمینان در نظر گرفت.

خدمات موج چهارمی دارای ادراک و ارزش افزوده هستند؛ اما در سال‌های گذشته خدمات یک محصول بیشتر محدود به  خدمات پس از فروش و یا ارسال محصول بود. خدمات جدید با بهره گیری از داده‌ها و سیستم‌های هوشمند با درک نیاز مشتری در راستای برطرف ساختن آن ارائه می‌شوند.

تاثیر داده‌ها و سیستم‌های هوشمند در بخش‌های مختلف  

سیستم‌های دیجیتال تمامی زنجیره تولید یک محصول را می‌توانند تحت تاثیر خود قرار دهند. سیستم‌های دیجیتالی می‌توانند شبکه سازگار درون سیستمی را راه‌اندازی کنند. همچنین قابلیت طراحی و راه‌اندازی یک مدل کسب و کار را دارند. سیستم‌های عامل دیجیتال می‌توانند عاملی هوشمند در تصمیم گیری‌های سازمانی باشند که تمامی این تصمیمات بر اساس داده‌هایی است که سیستم‌های دیجیتال آن را نگهداری می‌کنند. در آینده داده‌ها به عنوان اهرم اصلی سیستم‌ها و مدل‌های کسب و کار  عمل خواهند کرد.

زندگی بشری بر بستر موج چهارم

در بسیاری از کشورها ارائه داده به سیستم‌ها یک کار اشتباه تلقی می‌شود. در برخی کشورهای توسعه یافته نیز این اتفاق پیش می‌آید که مردم تمایلی به ارائه اطلاعات نیستند؛ اما افراد روزانه به ناچار بخشی از اطلاعات خود را در اختیار گروه‌های مختلف قرار می‌دهند.

داده‌های بزرگ از این طریق جمع آوری شده و مورد استفاده بسیاری از افراد به خصوص صاحبان کسب و کارهای نو قرار می‌گیرد. این موضوع حتی سرنوشت شهرها را هم در آینده‌ای نه چندان دور تغییر خواهد داد. داده‌های بزرگ شهرهای هوشمند با ساختمان‌هایی هوشمند و جوامع هوشمند را رقم می‌زنند. در این شهرها انرژی، محیط زیست و مدیریت امینی در اولویت قرار دارد. البته زندگی در شهرهای هوشمند پایدار  و راحت است؛ اما آن سوی سکه این است که بسیاری معتقدند با هوشمند شدن شهرها ارزش دیجیتالی صنایع بالا می‌رود؛ اما راه نفوذ به کسب و کار و زندگی مردم هم به مراتب بیشتر می‌شود.

در انقلاب صنعتی چهارم تصورات بسیار بالاتری نسبت به درک عمومی ساخته شده است و این موضوع انتظارات را بسیار بالاتر می‌برد که گاهی این موضوع از از تحقق و گسترش شیوه‌های خوب هم جلوگیری می‌کند.