امنیت شغلی به کارگران معدن بازگردد
امنیت شغلی به کارگران معدن بازگردد

به گزارش کانی مگ، علی خدایی نایب رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار درباره مطالبات کارگران کشور، گفت: برای تمام کارگران کشور در تمام عرصه‌ها مثلث مطالباتی وجود دارد که هیچ کدام از کارگران در هیچ بخشی خارج از این مثلث مطالبه‌ی دیگری ندارند. امنیت شغلی، معیشت و تشکل‌یابی سه ضلع مطالبات کارگران هستند و […]

به گزارش کانی مگ، علی خدایی نایب رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار درباره مطالبات کارگران کشور، گفت: برای تمام کارگران کشور در تمام عرصه‌ها مثلث مطالباتی وجود دارد که هیچ کدام از کارگران در هیچ بخشی خارج از این مثلث مطالبه‌ی دیگری ندارند. امنیت شغلی، معیشت و تشکل‌یابی سه ضلع مطالبات کارگران هستند و در حال حاضر تمام کارگران در زمینه‌ی امنیت شغلی که علت العلل بقیه مشکلات و اتفاقات برای آنهاست، دچار بحران هستند.

وی گفت: ۹۶درصد کارگران در کشور امنیت شغلی ندارند و دستمزد دریافتی کارگران حداکثر ۳۶ درصد از هزینه یک خانوار معمولی کارگران را پوشش می‌دهد.

حمایت قانون‌گذار از امنیت شغلی کارگران نیاز است

نایب رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به وضعیت بازار کار در کشور بیان کرد: باتوجه به این که عرضه و تقاضای نیروی کار در کشور همخوانی ندارد و عمدتا عرضه بیش‌تر از تقاضاست، باید از قانون‌گذار بخواهیم پا به میدان بگذارد و از امنیت شغلی کارگران حمایت کند.

وی افزود: تجربه‌های برجای‌مانده از کارگرانی که قبل از تصویب و اجرای نخستین قانون کار مشغول کار بوده‌اند، نشان می‌دهد که در ایران نیز مقررات قانون کار با رویکرد حمایت از کارگران و نه بیکاران نوشته و تصویب‌شده است.کارگر همواره به حمایت دولت نیاز دارد و این حمایت باید بر اساس شرایط روز بازار کار اصلاح و تکمیل شود.

خدایی در پاسخ به این سوال که آیا امنیت شغلی مهم‌تر از مسئله‌ی دستمزد کارگران است، تصریح کرد: حقوق برای کارگران کشور مسئله است، اما عاملی که باعث می‌شود کارگران نتوانند به حقوق خود اعتراض کنند، نداشتن امنیت شغلی است. اگر امنیت شغلی برای کارگر وجود داشته باشد حوادث کار قطعا کاهش و کارگر توانایی اعتراض پیدا می‌کند. اگر امنیت شغلی را برای کارگر ایجاد کنیم و اجازه دهیم کارگر حقوق خود را مطالبه کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی افزود: ۱۰ هزار معدن در کشور داریم که حدود ۶ هزارتا از آن فعال است، اما تعداد نیرو‌های بازرسی وزارت کار در کل کشور تنها ۸۰۰ نفر است اگر فرض را بر این بگذاریم که این بازرسان صرفا بر معدن‌ها نظارت کنند چقدر طول می‌کشد تا از ۶ هزار معدن که در کشور وجود دارد بازرسی شود.

لزوم تقویت تشکل‌های کارگری

نایب رئیس کانون عالی شورای اسلامی کاربا بیان این که برای حل مشکلات کارگران باید راه اصولی دیگری را در پیش گرفت، ادامه داد: باید تشکل‌های کارگری را تقویت کنیم و اجازه دهیم نظارت‌ها را همین تشکل‌ها انجام دهند و بتوانند اعتراضات و مشکلاتی که کارگران دارند را بیان کنند در حال حاضر کم‌تر از ۱۵ درصد کارگران کشور تشکل کارگری دارند. در بین معادن کشور هم این معدن‌هایی که صدایشان را می‌شنویم و اسم‌هایی از آن‌ها مطرح است دقیقا مکان‌هایی است که تشکل کارگری دارد عملا اگر امنیت شغلی را به کارگران برگردانیم کارگران قدرت تشکل‌یابی پیدا می‌کنند و خواسته‌ها و مشکلاتشان را بیان خواهند کرد.

بایسته‌های بازنگری در بیمه کارگران معادن

خدایی با بیان این که یکی از مهم‌ترین اعتراضات کارگران معدن سخت و زیان‌آور بودن کارشان و عدم اعمال سخت و زیان آوری در بیمه آن‌هاست، گفت: ضریب ۲ برای کارگران معدن در اکثر کشور پذیرفته شده یعنی آن‌ها باید ۱۵ سال کار کنند و با حقوق ۳۰ روز بازنشسته شوند با توجه به عوامل زیان‌آوری مثل عوامل فیزیکی، شیمیایی، روحی و روانی که در محیط کار وجود دارد و کارگران را تهدید می‌کند عملا باید کارکرد آن‌ها در معدن به ویژه معدن‌های زیر زمینی ضریب ۲حساب شود.