وزارتخانه‌ها در زمینه کاهش حوادث معدنی همکاری لازم را ندارد
وزارتخانه‌ها در زمینه کاهش حوادث معدنی همکاری لازم را ندارد

علی بابایی کارنامی در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ، با اشاره به حوادث ناگوار پیش آمده برای کارگران حوزه معدن، گفت: براساس تحلیل‌ها، آمارها و پایشی که از سوی کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده است، متاسفانه آمار حوادث ناشی از کار کارگران معدن که منجر به فوت و سایر حوادث شده بسیار بالا بوده […]

علی بابایی کارنامی در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ، با اشاره به حوادث ناگوار پیش آمده برای کارگران حوزه معدن، گفت: براساس تحلیل‌ها، آمارها و پایشی که از سوی کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده است، متاسفانه آمار حوادث ناشی از کار کارگران معدن که منجر به فوت و سایر حوادث شده بسیار بالا بوده است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس یازدهم شورای اسلامی با بیان اینکه مواد ۵۰ و ۵۲ قانون کار در بخش معادن اجرایی نمی‌شود، تاکید کرد: متاسفانه بهسازی معادن از سوی سرمایه‌گذاران و کارفرمایان معادن انجام نمی‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در زمینه ابلاغ قوانین تخصصی معدن کوتاهی می‌کند. این وزارتخانه در زمینه استعلام‌های حوزه معدنی همکاری لازم را ندارد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اشاره به اقدامات پوپولیسی در بخش معدنی، بیان کرد: هر زمان در یک منطقه جغرافیایی، معدنی ریزش داشته و حوادثی رخ داده است، شاهد بودیم رئیس جمهور وقت یا وزیر وقت خود را به محل حادثه رسانده و اقدامات پوپولیستی انجام داده است؛ اما پس از آن  دیگر کاری صورت نمی‌گیرد. در حالی که انتظار داریم بر اساس قانون کار اقداماتی مستمر و موثر انجام شود.

وی به وزرای صمت و کار تذکر داد و گفت: وزرا و دستگاه‌های ذی ربط از جمله انجمن‌های مردم نهاد تخصصی باید دغدغه و پیگیری لازم در راستای اقدامات قانونی در حوزه معدن را داشته باشند تا حقوق حقه کارگران معدن استیفا شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس، بیان کرد: برای تحقق اهداف در حوزه معدن، فراکسیون جلسات متعددی داشته و مباحث را از طریق کمیسیون اجتماعی دنبال کرده است، بارها با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه داشته‌ایم و از سازمان تامین اجتماعی مباحث را دنیال می‌کنیم.

 بابایی کارنامی، تاکید کرد: در این جلسات برای اقدامات پیشگیرانه بیشتر و انجام بازرسی‌های جدی تر از سوی وزارت کار را متذکر شده‌ایم و از وزارت خواسته‌ایم اقدامات موثری در باب نظارت داشته باشد. جلسات و پیگیری‌های مجلس بی‌تاثیر نبوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اظهار داشت: انتظار می‌رود که وزارتخانه‌های مربوطه همکاری بیشتری داشته باشند؛ چرا که در سال‌های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی وضع کارفرمایان هم خوب نبوده و حوزه معدنی نیز متاثر از شرایط اقتصادی است و برای کارگر و کارفرما نیز ناامنی ایجاد شده است که با شیوع بیماری کرونا وضع بدتر هم شده است.

وی گفت: البته آمارها به نسبت سال‌های گذشته بدتر نشده است، در حوزه آموزش اقدامات مناسبی صورت گرفته؛ اما اصل آمار حوادث معدنی بر جای خود باقی است.