تجهیزات معدنی باید به روز شوند
تجهیزات معدنی باید به روز شوند

محمدصالح جوکار در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ، با اشاره به اینکه باید به حوزه معدن توجه ویژه‌ای شود، بیان کرد: آنچه مسلم است، باید در بخش اکتشافات معادن هزینه کنیم؛ چرا که اگر بر اساس اکتشافات قبلی جلو برویم در آینده حرفی برای گفتن نداریم. نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به پیگیری‌های […]

محمدصالح جوکار در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ، با اشاره به اینکه باید به حوزه معدن توجه ویژه‌ای شود، بیان کرد: آنچه مسلم است، باید در بخش اکتشافات معادن هزینه کنیم؛ چرا که اگر بر اساس اکتشافات قبلی جلو برویم در آینده حرفی برای گفتن نداریم.

نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته، اظهار داشت: از وزیر صمت خواسته‌ایم چشم‌انداز و راهبردهای خود را برای توسعه معادن ارائه کند تا بدانیم چه راهبردهایی در آینده معادن دیده شده است.

وی با تاکید براینکه سرمایه‌گذاری در معادن می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و GDP را افزایش می‌دهند، اظهار داشت: برای تحقق اهداف و عبور از شرایط سخت اقتصادی باید برنامه منسجم و دقیق برای آینده داشته باشیم. فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس چندین نوبت از وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیری کرده و در آینده با وزیر در زمینه برنامه‌ریزی در حوزه معدن جلسه خواهیم داشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید در معادن خام فروشی صورت گیرد،گفت: باید زنجیره فرآوری تا تولید نهایی و محصول نهایی در کشور پیش رود. تمامی امکانات را در داخل کشور وجود دارد. در سطح کشور کمبودی نداریم مگر در برخی موارد و عناصر خاکی که بحث آن تفاوت دارد؛ آنچه مسلم است بهره‌برداری و زنجیره فرآوری نیاز به فناوری دارد و نیاز است، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات معدنی را به روز کنیم.

جوکار مطرح کرد: در این بخش کمبودهایی احساس می‌کنیم و معدنکاران به نوعی نسبت به این موضوع اعتراض داریم، در تامین تجهیزات مشکل ارز نداریم معدن کاران می توانند ارزشان را به صورت آزاد تامین کند فقط باید در واردات تجهیزات مشکلات را برطرف کرد تا در بحث استخراج مشکل نداشته باشیم.

وی افزود: با توجه به فرسودگی تجهیرات معدنی باید برای نوسازی این ماشین‌آلات و به روزرسانی آن‌ها فکری شود که به کارگیری توان واحدهایی مانند هپکو یکی از راهکارهای موجود است.

وی گفت: با وجود اینکه دولت در قانون برنامه ششم توسعه مکلف شد از ظرفیت معادن به درستی استفاده کند؛ اما این مهم تاکنون محقق نشده و مستلزم برنامه‌ریزی است. به این معنا که در گام نخست باید به اکتشاف توجه ویژه‌ای شود زیرا در صورت بی‌توجهی به شناسایی ذخایر جدید، ممکن است در سال‌های آینده با مشکل روبه رو شویم.

جوکار با اشاره به ضرورت احیای معادن راکد، اضافه کرد: برخی افراد با وجود اینکه پروانه اکتشاف و بهره‌برداری دریافت کردند؛ اما تاکنون اقدام مناسبی برای بهره‌برداری انجام نداده‌اند که این موضوع باید در شورای عالی معادن تعیین تکلیف شود.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه اقتصاد معدن یعنی رونق و فعالسازی معادن راکد، تصریح کرد: احیای معادن نه تنها می‌تواند برای کشور درآمد ارزی به همراه داشته باشد بلکه موجب اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز خواهد شد.