شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ارزش افزوده معادن را ۱۰۰ برابر کنند
شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ارزش افزوده معادن را ۱۰۰ برابر کنند

احمد راستینه هفشجانی در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ، با اشاره به تاثیر و نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در توسعه صنعت معدن، گفت:  شرکت‌های دانش بنیان از جمله ظرفیت‌های بزرگ کشورمان به شمار می‌رود که خوشبختانه جوانان تحصیل کرده کارهای بزرگی برای بی اثرکردن تحریم ها در دستور کار قرار داده اند. امروز شرکت‌های […]

احمد راستینه هفشجانی در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ، با اشاره به تاثیر و نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در توسعه صنعت معدن، گفت:  شرکت‌های دانش بنیان از جمله ظرفیت‌های بزرگ کشورمان به شمار می‌رود که خوشبختانه جوانان تحصیل کرده کارهای بزرگی برای بی اثرکردن تحریم ها در دستور کار قرار داده اند. امروز شرکت‌های دانش بنیان نقطه عطف شکست تحریم‌ها هستند.

نماینده مردم شهرکرد،بن و سامان در مجلس، ادامه داد: برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان موفق شوند، وظیفه داریم از هر شرکتی که با ارائه برنامه‌های مدون و لازم بتواند از ظرفیت معادن برای تکمیل زنجیره ارزش و تجاری سازی محصول خود استفاده کند، حمایت کنیم. همچنین این شرکت‌ها باید در اولویت وزارت صمت برای واگذاری معادن باشند. انتظار می‌رود شرکت‌های دانش بنیان دارای فناوری و دانش برای تکمیل زنجیره ارزش موردتوجه ویژه قرار بگیرند.

وی اظهارداشت: متاسفانه تا امروز معادن به جریان‌های ثروت و جریان‌های مافیایی تعلق می‌گرفته است. بالاترین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این است که معادن را در برنامه زمانبندی بلند و با تنفس‌های لازم برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.

راستینه، اظهار داشت: در سطح جهان، صنعت معدن در تلاش است تا نوآوری را در عملیات اصلی معدن‌کاری و کسب و کارهای مرتبط وارد کند. عملیات استخراج مراحل مختلف از اکتشاف تا آسیاب‌کاری و فرآوری دارد. روند طولانی و گردش کار پیچیده این صنعت، چالش‌های فراوانی را به دنبال دارد که منجر به عدم کارایی و تأخیر می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت‌های خلاق توانسته‌اند با ورود به عرصه معدنکاری، خدمات جامعی را ارائه دهند که شرکت‌های معدنی را قادر می‌سازند کل عملیات را بدون سرمایه‌گذاری اضافی کنترل کنند. در نتیجه، بهره‌وری عملیاتی کلی ضمن صرفه جویی در وقت و سرمایه، افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، عنوان کرد: یکی از زمینه‌های فعالیت شرکت‌های خلاق فعال در حوزه معدن، کمک به فرآیند استخراج مواد معدنی از دل معدن‌ها است. یکی از راه‌کارهای نوآورانه برای تولید فرآورده بهتر و کاهش‌ هزینه‌ها، تصفیه مواد معدنی و جداسازی مواد باطله حین فرآیند استخراج است. شرکت‌های خلاق این حوزه راه‌حل‌های نهایی را برای استخراج سنگدانه‌ها و تصفیه فلزات ارائه می‌دهند.

در هر مرحله از طراحی کارخانه گرفته تا تجهیزات، قطعات و خدمات توسط این شرکت‌ها پشتیبانی می‌شود؛ همچنین راه‌حل‌های کاملی را در خرد کردن و غربالگری ارائه می‌دهند. این راه‌حل نوآورانه، امکان مدیریت متمرکز عملیات استخراج، بهینه‌سازی کارایی و کاهش هزینه‌ها را فراهم می‌کند.