نبود زیرساخت‌های صادراتی عامل عدم ارزآوری محصولات معدنی آذربایجان‌غربی است
نبود زیرساخت‌های صادراتی عامل عدم ارزآوری محصولات معدنی آذربایجان‌غربی است

به گزارش کانی مگ، به نقل از تسنیم، جمال کسیانی با اشاره به دلایل عدم ارزآوری محصولات معدنی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: این مشکلات به دلیل نبود زیرساخت‌های صادراتی برای صدور مواد استخراجی و نبود واحدهای فراوری است چون بسیاری از محصولات استخراجی استان پس از حمل و فرآوری از طریق سایر واحدهای استان‌های دیگر صادر می‌شوند. […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از تسنیم، جمال کسیانی با اشاره به دلایل عدم ارزآوری محصولات معدنی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: این مشکلات به دلیل نبود زیرساخت‌های صادراتی برای صدور مواد استخراجی و نبود واحدهای فراوری است چون بسیاری از محصولات استخراجی استان پس از حمل و فرآوری از طریق سایر واحدهای استان‌های دیگر صادر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد معادن استان را سنگ‌های تزئینی شامل می‌شود افزود: خوشبختانه به دلیل تنوع رنگ و سایر مشخصات، جزو بهترین سنگ‌های تزئینی محسوب می‌شوند.

 رئیس خانه معدن آذربایجان‌غربی گفت: این در حالی است که متأسفانه به دلیل نبود واحدهای فرآوری حداکثر حدود ۴ تا ۶ درصد محصولات استخراجی درجه دو و سه در داخل استان فرآوری شده و به سایر استان‌ها از جمله تهران و اصفهان حمل و فرآوری می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به چرایی عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش فرآوری محصولات معدنی بیان کرد: در این راستا هر محصول تولیدی در وهله نخست باید بازار مصرف داخلی و خارجی داشته باشد.

کسیانی افزود: در استان آذربایجان‌غربی به دلیل دوری از بازار مصرف، برای بیشتر تولیدات مواد معدنی به خصوص سنگ‌های تزئینی محدودیت مصرف استانی وجود دارد.

وی بیان کرد: در زمینه بازار خارجی با وجود اینکه بیشتر محصولات فرآوری شده سنگ‌های تزیینی استان در کشورهای همجوار مصرف می‌شوند اما متأسفانه به دلایل متعدد مثل نبود زیرساخت‌های صادراتی و مقررات خاص حمل در این استان، محصولات از طریق سایر استان‌ها و سایر مرزها توسط واحدهای فرآوری اصفهان و تهران صادر می‌شود.

رئیس خانه معدن آذربایجان‌غربی گفت: از سایر مشکلات نیز می‌توان به مراحل اداری و بوروکراسی در این استان اشاره کرد که به اندازه‌ای طولانی و دشوار است که اغلب سرمایه‌گذاران رغبت آن چنانی نمی‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه بخش دولتی نیز در استان به ویژه در بخش معدن راغب به سرمایه‌گذاری نیست و تنها در آذربایجان‌غربی یک معدن آن هم «زره‌شوران» دولتی بوده و سایر آنها بخش خصوصی هستند.

کسیانی افزود: از سوی دیگر متأسفانه محصولات استخراجی معادن استان توسط خود بهره‌برداران صادر نشده و میزان ارزآوری نیز مشخص نمی‌شود البته برخی از محصولات صنایع معدنی استان مثل سیمان توسط واحدهای ذیربط صادر می‌شوند اما به عنوان ارز صادراتی مواد معدنی منظور نمی‌شوند.