روایتی از مشکلات معدنکاران/ توسعه بدون تجهیزات غیرممکن است
روایتی از مشکلات معدنکاران/ توسعه بدون تجهیزات غیرممکن است

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، سجاد غرقی، اظهار کرد: در حالی که بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های عملیات معدنکاری در دنیا مرتبط با بخش ماشین‌آلات است، معدنکاران ایرانی برای تامین ماشین‌آلات خود با مشکلات فراوانی مواجهند. انواع کامیون و دامپتراک، بیل های مکانیکی و شاول، لودر، بلدوزر، دستگاه‌های حفاری پودری و مغزه […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، سجاد غرقی، اظهار کرد: در حالی که بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های عملیات معدنکاری در دنیا مرتبط با بخش ماشین‌آلات است، معدنکاران ایرانی برای تامین ماشین‌آلات خود با مشکلات فراوانی مواجهند. انواع کامیون و دامپتراک، بیل های مکانیکی و شاول، لودر، بلدوزر، دستگاه‌های حفاری پودری و مغزه گیری بخشی از ماشین آلات عملیاتی معدنی هستند که عمده عملیات استخراج بدون این دستگاه‌ها متصور نیست.

نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس استعلام انجام شده از شرکت‌های معدنی داخلی، حدود ۴۹ درصد هزینه‌های عملیات معدنکاری مربوط به بخش حمل، ۱۶ درصد بخش بارگیری و ۶ درصد بخش حفاری است و در مجموع ۷۱ درصد هزینه‌های عملیات معدنکاری مربوط به سه بخشی است که به طور مستقیم با ماشین‌آلات سنگین معدنی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بدون تامین، تجهیز و جایگزینی ماشین‌آلات، تولید معادن با مشکل مواجه شده و توسعه غیر ممکن می‌شود، گفت: به دلیل محدودیت در واردات ماشین‌آلات و تولید ناچیز در داخل، تقاضای بسیار زیادی برای ماشین‌آلات معدنی در کشور انباشته شده است. از سوی دیگر عملیات معدنکاری در کشور نیز با وجود کمبود شدید ماشین‌آلات، با چالش‌های زیادی در حال انجام است.

نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی خانه معدن، تنها معادن کوچک مقیاس سنگ ساختمانی، شن و ماسه و سرب و روی به بیش از ۱۱ هزار دستگاه از انواع ماشین‌آلات معدنی نیاز دارند. این در حالی است که آمار ماشین‌آلات مورد نیاز بیش از نیمی از معادن کشور از جمله معادن سنگ‌آهن، مس و زغال سنگ و معادن بزرگ ‌مقیاس در دسترس نیست.

غرقی تاکید کرد: حمایت از تولید داخلی ماشین‌آلات مورد حمایت همه معدنکاران کشور است، اما نباید با این استدلال، واردات جهت تجهیز معادن متوقف شود.