تامین انرژی بزرگترین چالش صنایع فولاد
تامین انرژی بزرگترین چالش صنایع فولاد

به گزارش کانی مگ، به نقل از فارس، امیرحسین نادری، در نشست چشم‌انداز فولاد ایران، فرصت‌ها و چالش‌ها، گفت: یکی از مهمترین چالش‌های دوران تحریم برای ما و نقشه‌ای که استکبار برای ایران کشیده است بحث حذف ایران از مبادلات بین‌المللی است و این مهمترین چالشی است که دشمن برای ما ایجاد کرده است.  مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از فارس، امیرحسین نادری، در نشست چشم‌انداز فولاد ایران، فرصت‌ها و چالش‌ها، گفت: یکی از مهمترین چالش‌های دوران تحریم برای ما و نقشه‌ای که استکبار برای ایران کشیده است بحث حذف ایران از مبادلات بین‌المللی است و این مهمترین چالشی است که دشمن برای ما ایجاد کرده است. 

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ایران افزود: به لحاظ ژئوپلتیکی ایران در منطقه‌ای قرار دارد که بسیاری از مبادلات از ایران عبور می‌کند و یکی از مزیت‌های ما در صنعت فولاد نیز این است که در منطقه ما معدود کشورهایی وجود دارند که سنگ آهن، گاز و دسترسی به آب‌های آزاد را داشتند.

وی با اشاره به خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان به هند اظهار داشت: در صورتی که این گاز به هند که دارای ۳۰ میلیارد تن سنگ آهن است برسد، فرصتی برای آنها فراهم می‌کند تا اقدام به فولادسازی کنند بنابراین با انتقال خط لوله گاز به هند که در مسیر کشورهای مختلف قرار دارد کشورهای دیگر نیز از جمله پاکستان، افغانستان و هند نیز اقدام به تولید فولاد خواهند کرد. 

نادری اظهار داشت: در جنوب نیز انتقال گاز از طریق قطر به عمان در حال انجام است و لذا انتقال گاز به بحرین و عمان باعث می‌شود که گندله سازی تبدیل به آهن اسفنجی شود. 

بومی‌سازی در صنعت فولاد یک رویکرد اساسی است

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ایران اظهار داشت: بنابراین علیرغم تحریم با توجه به شرایط نباید دست از توسعه‌های کمی و کیفی برداریم لذا این مسائل نشان می‌دهد، پازل استکبار که حذف ایران از مبادلات بین‌المللی با این مسائل کلید می‌خورد و با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین در صنعت فولاد این خبر بسیار ناگوار است و لذا باید بحث بومی‌سازی را به عنوان رویکرد اساسی انجام دهیم. 

وی با اشاره به یکی از چالش‌های بزرگ صنعت فولاد کشور گفت: قیمت تمام شده این حوزه معمولا بالاست و فضایی که در حوزه بومی‌سازی بوجود آمد باید تبدیل به یک فرصت شود. 

چالش انرژی برای صنایع فولادی

نادری با تاکید بر اینکه انرژی به یک چالش اساسی  در کشور تبدیل شده است، افزود: مهمترین چالش مدیران فولاد سازی برق و گاز است و این در حالی است که کشوری که ۸۰ هزار مگاوات برق تولید می‌کند، به دلیل عدم مدیریت توزیع و مصرف انرژی برای صنایع آن تبدیل به یک چالش شده است در حالی که اکنون در بالاترین و بهترین موقعیت صادرات قرار داریم.  

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ایران  با اشاره به اینکه کسانی که امکان تولید از نهاده‌های داخلی و صادرات را دارند از افزایش قیمت دلار خوشحال می‌شوند، گفت: افزایش قیمت دلار برای صادرکنندگان خوب است و الان بخش صنعت فولاد کشور نیز در این موقعیت خوب قرار دارد در حالی با مشکلات انرژی این فرصت صادراتی از دست می‌رود. 

نادری با تاکید بر اینکه کمبود انرژی نتیجه اصراف است نه کمبود تولید، افزود: برای تداوم تولید در صنایع فولاد نیازمند مدیریت هوشمند انرژی هستیم. 

وی افزود: صنایع فولاد از فرصت بسیار خوبی برای کسب درآمد ارزی برخوردار هستند و در حوزه صنایع معدنی و صنعت فولادی هیچگاه چنین فرصتی نبوده است و درآمدهای ارزی شرکت‌ها امسال به مراتب بسیار بهتر از سال گذشته بود و امکان صادرات بسیار خوبی مهیا است و لذا نباید این فرصت‌ها را از دست داد.