روستای بنه کلاغی نی‌ریز زیر آوار معدن
روستای بنه کلاغی نی‌ریز زیر آوار معدن

به گزارش کانی مگ، به نقل از فارس، نی ریز شهرستانی غنی از معادن مختلف است که سبب افزایش اکتشافات و استخراج معادن مختلف از دامنه کوه ها و طبیعت شهرستان شده است. امری که در برخی موارد مخالفت ساکنین مناطق به ویژه روستانشینانی که کوه جزئی از زندگیشان شده است را در پی داشته […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از فارس، نی ریز شهرستانی غنی از معادن مختلف است که سبب افزایش اکتشافات و استخراج معادن مختلف از دامنه کوه ها و طبیعت شهرستان شده است. امری که در برخی موارد مخالفت ساکنین مناطق به ویژه روستانشینانی که کوه جزئی از زندگیشان شده است را در پی داشته است. واگذاری معادن همواره یکی از پرچالش ترین مسائل نی ریز بوده و این شهرستان به طور پیوسته با این مسئله درگیر است.

وجود معادن متعدد و استخراج آنها متاسفانه نه تنها نفع اقتصادی برای ساکنان نداشته بلکه سبب آلودگی محیط زیستی، تخریب زیست بوم و متلاشی شدن پیاپی کوه‌ها شده است. بسیاری از مردم، به خصوص روستاییان از وجود قانونی به نام حق بهره بردار بی اطلاع هستند و سازمان های مسئول نیز حقوق اقتصادی مردم را با این توجیه که مراجعه ای نشده، پرداخت نکرده اند.

آخرین نمونه آن واگذاری  معدن سنگ مرمریت در سال ۹۴ در کوه میخ سیاه است که سبب شد، ساکنین این روستا سوژه ای با عنوان «حفاری معدنی که روستای بنه کلاغی را نابود می‌کند» در سامانه فارس من ثبت کنند.

بیشتر ساکنین روستای بنه کلاغی از توابع بخش قطرویه نیریز که در مجاورت کوه میخ سیاه قرار دارد، دامدار بوده و ۳۰۰ مجوز رسمی چرای دام دارند که از کوه و سایر مراتع طبیعی منطقه برای این منظور استفاده می‌کنند و واگذاری معدن،  اعتراضات و مخالفت های مردم  را در پی داشته است،

مردم نگران طبیعت، آرامش و فعالیت‌های اقتصادی خود هستند و این مخالفت های مردمی، تاکنون مانع آغاز به کار معدن شده است.

صدور مجوز با تایید منابع طبیعی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این زمینه به خبرنگار فارس از شیراز گفت: زمین متعلق به منابع طبیعی است و تا موافقت سازمان منابع طبیعی  نباشد، ما به کسی معدن واگذار نمی کنیم همچنین در صورت موافقت سازمان منابع طبیعی، ما امکان واگذار نکردن معدن را نداریم.

حمیدرضا ایزدی افزود: ما از منابع طبیعی به عنوان متولی عرصه های طبیعی استعلام می کنیم، اگر مخالفت کند، پروانه صادر نمی شود اما در صورت موافقت نمی توانیم مانع صدور مجوز شویم.

وی بیان کرد: اما اگر مجوز معدن صادر شد، در مساحت مجوز داده شده، هر تخریبی که اتفاق افتد، قانونی است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی طبیعی استان فارس نیز در این زمینه توضیح داد: برای واگذاری معدنی، یک شخص محدوده ای را مشخص و ثبت می کند و این معدن در سازمان صمت ثبت می شود؛ سپس از ما استعلام می شود که آیا زمین ملی است؟ پوشش گیاهی دارد؟ ضعیف یا قوی است؟ همچنین بحث حقوق بهره برداران مطرح می‌شود.

عبدالحسین صمدنژاد بیان کرد: این مجوز سال ۹۴ ارائه و بررسی که انجام شده، پوشش گیاهی خاصی نداشته و ضعیف بوده است؛ لب روستای بنه کلاغی در دشت قرار دارد و معدن با روستا فاصله دارد و در مجموع عرصه واگذار شده، تنها ۵ هکتار است.

وی اضافه کرد: از نظر اداره ما زمین ملی بوده، پوشش گیاهی خاصی نداشته، حقوق بهره برداران نیز اخذ شده و مانعی برای واگذاری وجود نداشته است.

پول در ازای تخریب مرتع

سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان فارس با بیان این نکته که حقوق بهره بردار حتما پرداخت می شود، تصریح کرد: ساکنین منطقه گفته اند مراتع ما از بین می رود، این در حالی است که حقوق بهره بردار به حساب دولت واریز می شود و سکنه می توانند پولشان را بگیرند.

به گفته صمدنژاد، کسانی که  پروانه چرای دام دارند، می توانند به اداره منابع طبیعی مراجعه کنند، به اندازه ۵ هکتار از پروانه چرا کسر می‌شود و پولی که از معدن اخذ شده، به حساب آنان پرداخت می‌شود.

حذف نقش سازمان محیط زیست

مدیرکل سازمان محیط زیست استان فارس با تاکید بر خلأ قانونی که سبب نبود نقش آفرینی سازمان  محیط زیست شده است، گفت: متاسفانه بر اساس اصلاح قانون معادن در سال ۹۱، استعلام از محیط زیست محدود شده به اثری که معادن روی مناطق حفاظت شده و زیستگاه های حیات وحش می تواند داشته باشد اما در بحث آسیب هایی که به محیط زیست انسانی وارد می کند، استعلام از محیط زیست حذف شد و این آسیبی است که مطمئنا در آینده به ضرر معادن هم خواهد شد.

حمیدرضا ظهرابی افزود: رعایت نکردن ملاحظات محیط زیستی در فعالیتهای معدن کاری، سبب تعارضات اجتماعی می شود و این تعارضات اجتماعی فعالین معادن را هم تحت تاثیر قرار می دهد و آسیب وارد می کند؛ در حال حاضر برای ایجاد یک واحد قطعات بتنی یک بلوک زنی باید از محیط زیست استعلام شود اما برای یک معدن و آلودگی هایی که بجا می گذارد متاسفانه از محیط زیست استعلام نمی‌شود!

ظهرابی تصریح کرد: تاکنون بارها سازمان حفاظت محیط زیست درخواست اصلاح قانون را داشته اما متاسفانه اقدامی انجام نشده است.

وی افزود: سازمان منابع طبیعی بیشتر روی پوشش گیاهی، جنگل، مرتع و حوزه آبخیز متمرکز است و برروی عوامل آلودگی های زیست محیطی و اثر احتمالی معدن بر سلامتی انسان و آلودگی های اکوسیستم تمرکزی ندارد.

مدیرکل سازمان محیط زیست فارس گفت: سازمان محیط زیست اختیارات قانونی ورود به این مسئله را ندارد تا زمانی که معدن فعال و آلودگی محیط زیستی ایجاد شود، که آن موقع می تواند ورود کند.

وی تصریح کرد: فعالیت معدن اکنون در مرحله تخریب محیط زیست است نه آلودگی محیط زیست و قانون مجموعه ما را محدود کرده است و به وزارت صنعت اعلام شده، نیازی به گرفتن مجوز از محیط زیست نیست و محیط زیست عملا از این چرخه حذف شده است.