سهم اندک طرح‌های اکتشافی از درآمدهای معدنی
سهم اندک طرح‌های اکتشافی از درآمدهای معدنی

علی اکبر کریمی در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به اینکه طرح‌های اکتشافی معادن آنچنان که باید در سال‌های اخیر توسعه نیافته‌ است، گفت: برای انجام طرح‌های معدنی، استفاده از فناوری‌های نوین ضرورت دارد تا کمترین آسیب به محیط زیست برسد؛ از طرف دیگر خام فروشی مواد معدنی نیز متناسب با منافع اقتصادی کشور […]

علی اکبر کریمی در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به اینکه طرح‌های اکتشافی معادن آنچنان که باید در سال‌های اخیر توسعه نیافته‌ است، گفت: برای انجام طرح‌های معدنی، استفاده از فناوری‌های نوین ضرورت دارد تا کمترین آسیب به محیط زیست برسد؛ از طرف دیگر خام فروشی مواد معدنی نیز متناسب با منافع اقتصادی کشور نیست.

وی افزود:  معدن از بخش‌های اولویت‌دار اقتصادهای صنعتی برای تحقق اهداف بلندمدت است. این بخش به عنوان پیشران اقتصاد، جایگزین مناسبی برای تحقق اقتصاد بدون نفت یا کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است. حتی رونق و سودآوری صنایع مادر چون فولاد، سرب، روی و مس، آلومینیوم، سیمان، ساختمان و غیره به عنوان حلقه‌های اصلی توسعه صنعتی، بدون رشد و تحول در معادن ناممکن است.

ایجاد فرصتی تازه برای افزایش پهنه‌های معدنی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور، امکان توسعه معادن با رعایت پرداخت حقوق دولت توسط بهره برداران بخش خصوصی را فراهم می‌کند، افزود: براساس یکی از مواد آن، بهره‌برداران معادن باید تا سقف ۱۰ درصد از درآمدهای معدنی را برای توسعه طرح‌های اکتشافی معادن پرداخت کنند. این امر فرصت اکتشاف را افزایش داده و منجر به افزایش پهنه‌های معدنی می‌شود.

وی تاکید کرد: اختصاص درآمد معادن تا سقف ۱۰درصد برای توسعه طرح‌های اکتشاف در حوزه معدن این فرصت را فراهم می‌کند که معادنی که درآمدهای بالاتری دارند، در این حوزه هزینه‌ی بیشتری انجام دهند، به منظور افزایش انگیزه نیز مقرر است افرادی که در توسعه اکتشاف معادن فعالیت دارند، بهره‌برداران معادن جدید باشند همچنین هزینه‌های اکتشاف نیز جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است.

معادن ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار شغل مستقیم دارند

کریمی با تاکید بر اینکه ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه معادن با اکتشافات جدید فراهم می‌شود، تصریح کرد: بخش معدن با وجود ذخایر سرشار معدنی، ظرفیت تولید فقط ۵۰۰ هزار شغل مستقیم را دارد. گرچه مواد معدنی به عنوان ماده اولیه بسیاری از صنایع، ظرفیت اشتغالزایی غیرمستقیم زیادی دارد؛ اما در مقایسه با سایر بخش‌ها از ضریب فزاینده اشتغالزایی مستقیم بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌هایی که حوزه معدن و صنایع معدنی با آن رو به رو هستند، بازارهای مالی است. هم اکنون بورس کالا شفاف‌ترین فضایی است که عرضه و تقاضا مواد اولیه و کالاهای مختلف به صورت عمده در آن دیده می شود در واقع این مکانیزم شرایطی را ایجاد کرده است که قیمت حاصل از بازار عرضه و تقاضا منجر به تلاقی شفافیت و رقابتی بودن بازار می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مواد معدنی می‌توانند در منطقی‌ترین و شفاف‌ترین ساز و کار توسط بورس کالا قیمت‌گذاری شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، حرکت به سمت واقعی شدن قیمت‌ها اثر مستقیمی در تحقق طرح‌های توسعه‌ای صنایع مختلف دارد.