حفاری‌های معادن باید با دریافت پروانه اکتشاف انجام شود
حفاری‌های معادن باید با دریافت پروانه اکتشاف انجام شود

روح اله عباس پور، در گفتگو با کانی مگ، گفت: فعالیت‌های معدنی در برخی مناطق به محیط زیست آسیب وارد می‌کند. برای جلوگیری از این موضوع کمیسیون صنایع مصوب کرد که تمامی فعالان معدنی برای فعالیت‌های حفاری باید پروانه اکتشاف دریافت کنند. وی افزود: ثبت پروانه اکتشاف و بهره‌برداری از یک معدن کار پیچده و […]

روح اله عباس پور، در گفتگو با کانی مگ، گفت: فعالیت‌های معدنی در برخی مناطق به محیط زیست آسیب وارد می‌کند. برای جلوگیری از این موضوع کمیسیون صنایع مصوب کرد که تمامی فعالان معدنی برای فعالیت‌های حفاری باید پروانه اکتشاف دریافت کنند.

وی افزود: ثبت پروانه اکتشاف و بهره‌برداری از یک معدن کار پیچده و دشواری نیست. بسیاری از فعالان معدنی به دلیل بی توجهی به قانون و مسایل زیست محیطی از این موضوع سرباز می‌زنند.

 عباسپور با تاکید بر اینکه کمیسیون صنایع تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حفاری‌های غیرقانونی انجام داد، اظهار داشت: خوشبختانه قانون معادن در مجلس شورای اسلامی با پیگیری و دلسوری در حال اصلاح است.  بخموجب اصلاح همین قانون هم معدن‌داران ملزم شدند که قوانین و مقررات مربوط به اکتشاف معدن را رعایت کنند. قانون معادن تاکید دارد معدنکارانی که مسائل زیست محیطی، امنیت معدن و مسائل مهندسی را رعایت نکنند، جریمه شده و مهلتی برای رفع آن در نظر گرفته می‌شود و در صورت عدم رفع مشکل خلع ید خواهند شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید در اجرای تمامی قوانین جدیت داشت. اگر با معدنکاران متخلف برخورد نشود، علاوه بر اینکه چالش‌های زیست محیطی بسیاری به وجود می‌آید. منابع ملی و خدادادی کشور هم توسط نقض کنندگان قانون از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: فعال‌سازی صادرات شرط احیای معادن غیرفعال است؛ به همین خاطر کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دنبال ایجاد جهش صادراتی در بین صنایع زیرمجموعه معادن است.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که باید شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌محور در حوزه معادن و واحدهای معدنی را تقویت کنیم تا بتوان از ظرفیت‌های پنهان معادن هم برای تولید محصولات دانش‌بنیان استفاده کرد. ضمن اینکه کارخانجات ما هم باید تلاش کنند تا مواد و متریال جدید صنعتی مورد نیاز خود را از طریق ارتباط با صنایع معدنی تولید کنند.