برداشت از معادن اردبیل باید اصولی انجام گیرد
برداشت از معادن اردبیل باید اصولی انجام گیرد

به گزارش کانی مگ، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید حامد عاملی، استاندار اردبیل در جلسه شورای معادن استان گفت: با تائید دستگاه اجرایی مربوط مجوز فعالیت و برداشت از معادن صادر می‌شود، لذا در راستای برداشت بهینه از معادن، سازمان صمت استان باید نظارت داشته باشد تا برداشت از معادن اردبیل غیر اصولی […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید حامد عاملی، استاندار اردبیل در جلسه شورای معادن استان گفت: با تائید دستگاه اجرایی مربوط مجوز فعالیت و برداشت از معادن صادر می‌شود، لذا در راستای برداشت بهینه از معادن، سازمان صمت استان باید نظارت داشته باشد تا برداشت از معادن اردبیل غیر اصولی نباشد و تحت یک سری چارچوب برداشت مواد معدنی صورت گیرد و محل برداشت پس از اتمام کار تسطیح شود تا مشکلی ایجاد نشود.

او افزود: مجموعه بزرگراه شمال جنوب در استان اگر به اتمام برسد خدمت بزرگی برای استان محسوب می‌شود چرا که مسیر پر ترددی است و اکثر تصادفات در آن مسیر اتفاق می‌افتد و تحقق این امر مستلزم همکاری دستگاه‌های اجرایی و معدن کاران می‌باشد.

رامین صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در ادامه افزود: با لحاظ کردن اهداف سازمان صمت استان در حمایت از ایجاد واحد‌های تولیدی و صنعتی صادرات محور که نیازمند توسعه راه‌های مواصلاتی استان است، سازمان صنعت معدن تجارت استان آمادگی دارد تا مشکلات احتمالی اداره کل راه استان با معدن کاران را در اسرع وقت رفع نماید تا پروژه راهسازی بدون وقفه انجام گیرد.

در ادامه جلسه تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز پروژه‌های عمرانی، مشکلات اجرای طرح چهارخطه کردن راه‌های مواصلاتی شمال جنوب استان که با معادن دارای پروانه بهره برداری تداخل پیدا کرده و بررسی و پس از بحث و تبادل نظر تصمیمات لازم به منظور رفع مشکلات آن‌ها اتخاذ گردید.

گفتنی است، معادن اردبیل سالیان سال ثروتی خوابیده در درون زمین بود که یا ناشناخته مانده بود و یا اراده‌ای برای اکتشاف و استخراج آن وجود نداشت، اگر هم فعالیتی در این زمینه صورت می‌گرفت مربوط به بخش کوچکی از معادن با ارزش افزوده نه چندان مهم بود. 

این بی‌توجهی اما در دولت تدبیر و امید پایان یافته و اقدامات اساسی برای اکتشاف و استخراج معادن در استان شروع شد، پای شرکت‌های  بزرگ سرمایه‌گذاری به منطقه باز  و کار در سه پهنه بزرگ معدنی در شمال و جنوب آغاز شد؛ هم اکنون اخبار دلگرم کننده‌ای از  اکتشاف معادن غنی در دل کوه‌های بلند استان اردبیل  شنیده می‌شود.

تا همین چندی پیش آمار معادن استان اردبیل  ۱۷۸معدن اعلام می‌شد که از این تعداد سه معدن فلزی و بقیه معادن غیرفلزی، سنگ‌ها، کانی‌های صنعتی و مصالح ساختمانی بودند که از آنها نیز به صورت بهینه استفاده نشده است. 

این در حالی است که به گفته کارشناسان،  این استان دارای ظرفیت‌های بسیار غنی در این حوزه اقتصادی بوده و استفاده از آن می‌تواند به توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار  کمک کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، استان اردبیل از نظر مواد معدنی فلزی، ۳ قطب فلزی از ۲۰ قطب فلزی کشور را داراست، هر چند که تاکنون  تنها بخشی از این ظرفیت‌ها مورد شناسایی و بهره برداری قرار گرفته است.