هوشمندسازی رکن اصلی معادن موج چهارمی
هوشمندسازی رکن اصلی معادن موج چهارمی

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- صنایع جهان روز به روز هوشمندسازی را در دستورکار خود قرار می‌دهند. هوشمندسازی صنایع یکی از ارکان اصلی ورود آن‌‌ها به موج چهارم اقتصاد است. معادن موج‌ چهارمی هم نیاز جدی به هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت‌هایی که اینترنت اشیا برای آن‌ها ایجاد می‌کند، دارند. معادن موج چهارمی، علاوه بر […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- صنایع جهان روز به روز هوشمندسازی را در دستورکار خود قرار می‌دهند. هوشمندسازی صنایع یکی از ارکان اصلی ورود آن‌‌ها به موج چهارم اقتصاد است. معادن موج‌ چهارمی هم نیاز جدی به هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت‌هایی که اینترنت اشیا برای آن‌ها ایجاد می‌کند، دارند.

معادن موج چهارمی، علاوه بر نوآوری در تمامی بخش‌ها باید استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا را در دستور خود قرار دهند. این برای بقای تمامی صنایع در موج‌هایی که اقتصاد جهان را پیاپی در برمی‌گیرد، یک نیاز جدی است. اینترنت اشیا یکی از ابزارهای هوشمندسازی صنایع به خصوص در بخش معدن است.هوشمندسازی معادن نیاز امروز این صنعت بر بستر انقلاب صنعتی چهارم و حرکت به سمت انقلاب صنعتی پنجم است.

معادن در دسته صنایعی قرار دارند، که علاوه بر چالش‌های اقتصادی با مشکلات اجتماعی مانند حوادث معدنی، مخاطرات انسانی و چالش‌های زیست محیطی رو به رو هستند. بیراه نیست؛ اگر بگوییم بیشتر معادن توسعه نیافته و به دور از دانش و تکنولوژی هر ساعت با درجه غیرقابل پیش‌بینی با شرایط اضطراری روبه‌رو می‌شود. اینترنت اشیا با ایجاد نقطه تعادلی بین موقعیت‌های مختلف، قادر به تصمیم‌گیری‌های صحیحی است. هوشمندسازی معادن می‌تواند علاوه بر کم کردن تلفات انسانی، نقش به سزایی در کاهش چالش‌های زیست محیطی معادن داشته باشد.

راهکارهای مدیریتی اینترنت اشیا در معادن

پذیرفتن مسولیت یک معدن و مدیریت آن بدون شک نیاز به دانش و مهارت‌های جدی دارد. در انقلاب صنعتی چهارم، مدیران موفق کسانی هستند که بتوانند خود را با دانش روز دنیا تطبیق دهند و هوشمندانه تصمیم بگیرند. بی شک تصمیم‌های هوشمندانه نیاز به هوشمندسازی محیط هم دارد. یکی از ویژگی‌های مدیران موج چهارمی اشراف کامل به بسترهای بلاک چین، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و … است. این مدیران می‌توانند با هوشمندسازی معادن علاوه بر اتخاذ تصمیم‌های درست و علمی از بروز مشکلات هم جلوگیری کنند.

یکی دیگر از مزایای اینترنت اشیا در صنعت معدن، نقش آن به عنوان سیستم اساسی تسهیل استفاده از هوش مصنوعی (AI) است. از مرحله اکتشاف گرفته تا فراوری و حمل و نقل، هوش مصنوعی قدرت اینترنت اشیا را به عنوان وسیله‌ای برای ساده‌سازی عملیات، کاهش هزینه‌ها و بهبود ایمنی در صنعت معدن افزایش می‌دهد.

با استفاده از مقادیر گسترده‌ای از داده‌های ورودی، مانند گزارش‌های حفاری و داده‌های زمین شناسی، هوش مصنوعی و الگوریتم یادگیری ماشین می‌توانند پیش بینی‌ها و توصیه‌هایی را در مورد پروسه اکتشاف ارائه دهند، در نتیجه یک فرایند کارآمد تر با نتایج عملکرد بهتر وجود خواهد داشت. یک مدیر بدون شک دنبال عملکردی قابل دفاع است. در این عملکرد نیاز است که بهترین نتیجه با کمترین هزینه حاصل شود. اینترنت اشیا در صعت معدن به مدیران این قابلیت را می‌دهد، که مسیر موفقی در الگوهای مدیریتی اتخاذ کنند.

نقش اینترنت اشیا در فرآوری فلزات

در تمامی بندهای تاکید شده در انقلاب صنعتی چهارم، داده‌ها و استفاده از آن حرف اول را می‌رند. به عبارتی گفته می‌شود، موفقیت تنهاد بر بستر اقتصاد دودکش‌ها نیست. مسیر موفقیت صنایع از الگوهای اقتصاد دانش بنیان و تکنولوژی‌های روز می‌گذرد. اینترنت اشیا علاوه بر کاربرد بالای خود در بخش اکتشافات می‌تواند در مباحث فرآوری هم همراه معدنکاران باشد. مدل‌های پیش‌بینی شده با هوش مصنوعی، شرکت‌های معدنی را قادر می‌سازند تا روش‌های فراوری فلزات خود را از طریق تکنیک‌های دقیق‌تر بهبود بخشند تا کمتر به محیط زیست آسیب رساند. هوش مصنوعی می‌تواند برای اتوماسیون کامیون‌ها و مته‌ها مورد استفاده قرار گیرد، که از نظر هزینه و ایمنی حائز اهمیت است.

نکته مهم درخصوص هوشمند سازی در حوزه معدن و صنایع معدنی این است که با ورود فعالان دو حوزه یادشده، مسیر برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم و همگام شدن با شرکت های بزرگ و پیشرو در جهان هموار می‌شود.به عقیده کارشناسان یکی از جلوه های مهم انقلاب صنعتی چهارم، هوشمندسازی است که امروزه به یک مبحث جهانی تبدیل شده است.

اینترنت اشیا الزامی برای معادن موج چهارمی

معادن موج چهارمی مانند معادن قدیمی و فرسوده دیگر با کمترین بهره‌وری، بیشترین هزینه را بر دوش صاحبان خود نمی‌گذارند. این معادن موج چهارمی هستند که می‌توانند موضوع خودکفایی در صنایع معدنی را محقق سازند. دغدغه اقتصاد دانش بنیان تکیه به ظرفیت‌های داخلی و رشد تولید بر اساس علم و دانش است. در معادن موج چهارمی هوشمندسازی یک اصل به شمار می‌رود. پس استفاده از اینترنت اشیا با تمام مخاطراتی که ممکن است برای صنایع داشته باشد، یک نیاز به شمار می‌رود.

در حوزه معدنکاری به ویژه در سطوح بین‌المللی شاهد پیشرفت روزافزون برای انجام عملیات‌های اکتشافی و ذخایر پنهان هستیم. چراکه با پایان یافتن بسیاری از ذخایر معدنی در جهان و نیاز صنایع به این مواد معدنی دستیابی به ذخایر جدید با فناوری‌های قدیمی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین الزام به معدنکاری نوین و حرکت به سمت هوشمندسازی برای برداشت برخی ذخایر معدنی به شدت احساس می‌شود.زیرا همانگونه که گفته شد، با وجود رشد در حوزه فناوری، تعداد کانسارهای بزرگ در دنیا بسیار اندک است. در واقع رفتن به عمق زمین و برداشت ذخایر معدنی جدید دیگر با ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین هم جوابگو نیست و تنها هوشمندسازی است که می‌تواند گره کار را باز کند.

در مجموع با نگاهی بر فعالیت‌های صورت گرفته در بخش معدن چه در کشورمان ایران و چه در سطح بین‌المللی می‌بینیم که عرضه مواد معدنی از تعداد مصرف کنندگان و تقاضای بازار جامانده و باید فکری برای تامین نیازهای اولیه و البته بسیار مهم صنایع معدنی به مواد اولیه اندیشیده شود. توسعه پهنه‌های معدنی، افزایش ظرفیت‌های استخراج در معادن مزیت‌هایی است که با استفاده از اینترنت اشیا می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد.