توسعه پایدار نیاز اقتصاد کشور است
توسعه پایدار نیاز اقتصاد کشور است

غلامرضا مرحبا در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به اینکه معادن و صنایع معدنی باید به توسعه پایدار دست پیدا کنند. توسعه پایدار هم در گرو سودآوری و صرفه اقتصادی است. وی افزود: استفاده از ظرفیت‌ها و روش‌های تامین مالی برای رشد معادن و صنایع معدنی کشور یک اصل به شمار می‌رود.  سرمایه‌گذاری در […]

غلامرضا مرحبا در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به اینکه معادن و صنایع معدنی باید به توسعه پایدار دست پیدا کنند. توسعه پایدار هم در گرو سودآوری و صرفه اقتصادی است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌ها و روش‌های تامین مالی برای رشد معادن و صنایع معدنی کشور یک اصل به شمار می‌رود.  سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ارتقاء تکنولوژی و دانش نیاز اصلی معادن کشور در شرایط کنونی به شمار می‌رود.

نماینده مردم در خانه ملت، با بیان اینکه حمایت و توسعه صنایع کوچک یک نیاز جدی برای اقتصاد کشور است، گفت: وقتی از توسعه پایدار صحبتمی‌کنیم باید به تمامی بخش‌های اقتصادی کشور توجه داشته باشیم. توسعه پایدار محقق نمی‌شود؛ مگر اینکه صنایع کوچک در شهرهای کوچک و بزرگ کشور رشد پیدا کنند.

وی ادامه داد: معادن کوچک هم می‌توانند نقش قابل‌توجهی در توسعه پایدار مناطق داشته باشند. اشتغالزایی، رشد اقتصادی و گذر از دوران فقر از مزیت‌های توسعه معادن کوچک در مناطق مختلف است.

مرحبا با تاکید بر اینکه، صنایع کوچک و متوسط در راستای تعامل با صنایع بزرگ و مادر و در قالب یک زنجیره تولید مکمل نیازهای صنعتی کشور هستند، عنوان کرد:از آنجا که بهره‌وری در صنایع کوچک بیشتر از صنایع متوسط و در صنایع متوسط نیز بیشتر از صنایع بزرگ است؛ بنابراین حمایت و توسعه آن‌ها باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در موضوع توسعه پایدار، گسترش ارتباط با کشورهای همسایه یک الزام است، گفت: درکشورمان مواد و محصولات معدنی قابل توجهی استخراج و فرآوری می‌شود. با استفاده از توسعه همکاری با کشورهای همسایه می‌توان از ظرفیت‌های آنها برای فرآوری محصولات و ورود به بازارهای بین‌المللی استفاده کرد.

مرحبا تصریح کرد: یکی از مزیت‌های سرمایه گذاری ورود تکنولوژی و دانش روز به کشور است که در این مسیر ما می‌توانیم بهره مناسبی از ورود سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم، در حال حاضر در برخی از صنایع از سطح اول تکنولوژی دنیا بازمانده‌ایم که نمونه بارز آن صنعت خودروسازی است که با سابقه بیش از ۵۰ ساله اما محصولاتی بی کیفیت به مردم ارائه می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: ثبات اقتصادی نیز در حضور و ماندن سرمایه‌گذار خارجی در کشور تأثیر بسزایی دارد و نوسانات ارز قطعا منجر به کاهش حضور سرمایه‌‌گذار خارجی در کشور می‌شود.

وی، وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و نبود امکان برای تبادلات مالی را نیز یکی دیگر از دلایل کاهش انگیزه سرمایه‌گذار در کشور دانست و گفت: قطعا وضعیت تحریم‌‎ها به این شکل باقی نخواهد ماند چراکه طرف غربی متوجه شده که تحریم‌ها و فشار حداکثری بر ملت ایران نتیجه عکس خواهد داد.