رشد تولید ۵ محصول معدنی تا پایان مهر۱۴۰۰
رشد تولید ۵ محصول معدنی تا پایان مهر۱۴۰۰

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، تا پایان مهر ماه امسال شاهد هستیم که از مجموع ۳۵ محصول معدنی و صنعتی که همه روزه بررسی و پایش می‌شوند، ۲۰ محصول با رشد تولید مواجه شدند. کارشناسان و متخصصان امر تحقق رشد در بخش صنعت و معدن را حاکی از افزایش علاقه‌مندی جامعه به […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، تا پایان مهر ماه امسال شاهد هستیم که از مجموع ۳۵ محصول معدنی و صنعتی که همه روزه بررسی و پایش می‌شوند، ۲۰ محصول با رشد تولید مواجه شدند. کارشناسان و متخصصان امر تحقق رشد در بخش صنعت و معدن را حاکی از افزایش علاقه‌مندی جامعه به سرمایه‌گذاری و حفاظت از ظرفیت‌های تولید توصیف می‌کنند.

بر اساس این گزارش، از بین ۱۰ محصول معدنی منتخب و صنایع معدنی، پنج محصول رشد و پنج محصول دیگر افت تولید داشتند که جمله مهمترین آنها کاهش تولید سیمان و فولاد قابل اشاره است.

شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور در هفت‌ ماهه امسال ۱۵ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۹۰۰ تن فولاد خام تولید کردند. این آمار در هم‌سنجی با پارسال افت ۴.۹ درصدی نشان می دهد.

واکاوی آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه ۱۴ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۶۰۰ تن محصولات فولادی تولید کردند که حاکی از افت ۸.۱ درصدی است.

در بخش کاتد مس آمارها در مقایسه با پارسال افزایش نشان می‌دهد و کارخانجات موفق به تولید ۱۷۶ هزار و ۳۰۰ تن از این محصول شدند که حاکی از رشد ۴.۴ درصدی است.

بیشترین میزان رشد تولید محصول معدنی و صنایع معدنی نیز در این مدت برای شمش آلومینیوم با ۲۶.۷ درصد رقم خورد و چهار شرکت بزرگ داخلی ۳۱۲ هزار تن از این محصول تولید کردند.

سیمان دیگر محصول معدنی و صنایع معدنی است که هفت ماهه امسال را کاهشی پشت سر گذاشت. به‌طوری که کارخانجات سیمان توانستند ۳۸ میلیون و ۴۸ هزار و ۸۰۰ تن از این محصول تولید کنند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۹.۱ درصدی نشان می‌دهد.

در تولید آلومینا و کنسانتره زغال‌سنگ نیز کاهش تولید را شاهد بودیم، چنان‌چه تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور با تولید ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تن محصول، افت ۲ درصدی ثبت کرد.

همچنین در تولید کنسانتره زغال‌سنگ کاهش ۱۱.۳ درصدی ثبت شد و شرکت‌ها ۸۱۵ هزار و ۸۰۰ هزار تن از این محصول تولید کردند.

برپایه این گزارش، کارخانجات داخلی تا پایان مهر ماه امسال ۷۷۶ هزار و ۴۰۰ تن شیشه جام (رشد ۲۳ درصدی)، ۴۲۴ هزار تن  ظروف شیشه‌ای (رشد هشت دهم درصدی) و ۳۵ هزار و ۲۰۰ تن ظروف چینی (رشد ۱۴.۵ درصدی) تولید کردند.