مدیر مجتمع مس سونگون: به دنبال حل مشکلات کارگران هستیم
مدیر مجتمع مس سونگون: به دنبال حل مشکلات کارگران هستیم

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، جهانگیر رضوی، گفت: تعداد اندکی از پرسنل ۲ شرکت پیمانکاری از مجموع حدود ۶۰ شرکت پیمانکار حاضر در فرآیند تولید و اشتغال مجتمع مس سونگون، با حضور در محدوده فعالیت خود تجمع کرده بودند و مطالبات خارج از قرارداد داشتند. وی با اشاره به پیگیری برای حل مشکل بیان کرد: […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، جهانگیر رضوی، گفت: تعداد اندکی از پرسنل ۲ شرکت پیمانکاری از مجموع حدود ۶۰ شرکت پیمانکار حاضر در فرآیند تولید و اشتغال مجتمع مس سونگون، با حضور در محدوده فعالیت خود تجمع کرده بودند و مطالبات خارج از قرارداد داشتند.

وی با اشاره به پیگیری برای حل مشکل بیان کرد: خوشبختانه فرآیند تولید در کارخانجات تغلیظ مجتمع به قوت خود باقی است و امر تولید تحت تاثیر این موضوع قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته به دنبال حل مشکل هستیم تا پرسنل شرکت های پیمانکاری «آهن آجین» و «مبین» نیز به محل کار و فعالیت های خود بازگردند.

مدیر مجتمع مس سونگون تاکید کرد که مشکلات و نارسایی های محیط کار باید در قالب و چهارچوب قوانین حل شود و سلیقه های شخصی نباید در این زمینه ملاک واقع شود. 

وی گفت: امیدوارم کارگران عزیز ۲ شرکت پیمانکاری یاد شده با حضور مجدد خود در محل کار به فرآیند تولید و اشتغال کمک کنند.

در مجتمع مس سونگون ورزقان حدود پنج هزار نفر به صورت نوبتی (شیفتی) کار می‌کنند که بیش از ۶۰ درصد آنها با پیمانکاران شرکت‌های خصوصی قرار داد دارند.

مجتمع مس سونگون با بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالیانه در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در شهرستان ورزقان قرار دارد. 

به گزارش کانی مگ، سابقه معدنکاری در سونگون به دو قرن پیش (دوره قاجاریه) برمی‌گردد. آثار فعالیت‌های قدیمی به صورت استخراج زیر زمینی در امتداد طول رودخانه سونگون در محدوده پرعیار بوده است. بهره‌برداری از سنگ‌های پرعیار مس تا سال ۱۳۵۱ متناوباً انجام گرفته است.

عملیات اکتشافی با استفاده از روش‌های نوین و وسایل و تجهیزات جدید از سال ۱۳۲۵ شروع و تا سال ۱۳۵۶ ادامه داشته است. در سال ۱۳۵۶ وجود ذخایر مس از نوع پرفیری توسط کارشناسان زمین‌شناسی کشور محرز گردید. بطوری که در سال ۱۳۷۰ طبق عملیات اکتشافی، ژئو شیمی و ژئو فیزیکی توسط شرکت اولنگ و ایتوک، وجود آنومالی‌های قوی مس و مولیبدین قطعی شد. مطالعات امکان‌پذیری مقدماتی در سال ۱۳۷۰ توسط شرکت SNC کانادا و در سال ۱۳۷۴ توسط شرکت ایتوک انجام شد.

نخستین گمانه کانسار در سال ۱۳۶۸ حفر شد و از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۱ اکتشافات نیمه تفضیلی توسط شرکت معدنکاری اولنگ و یک شرکت انگلیسی با حفر ۷ دهنه تونل اکتشافی با سطح مقطع ۴ مربع و متراژ کل ۲۵/۲۲۲۴ متر عملیات اکتشافی را ادامه و نیز گمانه‌هایی طی سالهای ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۷۱ در بخش شرقی و شمال شرقی توده کانسار تا اسکارن شمالی ۳۰ حلقه گمانه به عمق ۳۰۰۰ متر حفر گردید، تا پارامترهای لازم برای تخمین و برآورد ذخیره، توسط شرکت‌های مزبور فراهم شد.