انقلاب معدنکاری دیجیتال در صنعت معدن
انقلاب معدنکاری دیجیتال در صنعت معدن

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- تغییرات به وجود آمده در بطن تولید در تمام جهان تاثیر مستقمی بر روی تقاضای جهانی گذاشته است. اهمیت دستیابی به ذخایر بیشتر  و تولید باکیفیت و مقرون به صرفه ضرورت تحول در فعالیت‌های معدنی را روز به روز بیشتر کرده است. معدنکاری دیجیتال یکی از ابزارهایی است که در […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- تغییرات به وجود آمده در بطن تولید در تمام جهان تاثیر مستقمی بر روی تقاضای جهانی گذاشته است. اهمیت دستیابی به ذخایر بیشتر  و تولید باکیفیت و مقرون به صرفه ضرورت تحول در فعالیت‌های معدنی را روز به روز بیشتر کرده است. معدنکاری دیجیتال یکی از ابزارهایی است که در جهان امروز برای تحولات فعالیت‌های معدنی در نظر گرفته می‌شود.

شرکت‌های معدنی بر بستر انقلاب صنعتی چهارم و حرکت به سمت انقلاب صنعتی پنجم ملزم به استفاده از ابزارها و قابلیت‌های دیجیتال هستند.فناوری‌های نوین معدنی در شرایط کنونی یک نیاز برای این صنعت به شمار می‌رود. معدنکاری دیجیتال این فرصت را ایجاد می‌کند تا به سطوح جدیدی از عملکرد در سراسر زنجیره ارزش معدن  دست یافت. در شرایطی که تحول بزرگ دیجیتالی بخش‌هایی مانند انرژی، تولیدی‌های بزرگ و  تمامی صنایع را در بر گرفته است، معدنکاری دیجیتال می‌تواند بستر شکل‌گیری معادن موج چهارمی را ایجاد کند.

ظرفیت‌های معدنکاری دیجیتال در بخش استخراج

جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است. همین موضوع نیاز به تولید بیشتر و ارایه محصولات متعدد را افزایش می‌دهد. میزان تقاضا در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را طی کرده است. جمعیت کثیر جهان نیاز به مواد معدنی  و محصولات جانبی آن را روز به روز بیشتر می‌کند. در این میان نقش استخراج مواد از معادن جهان با اهمیت بیشتری مواجه می‌شود.

بخش استخراج می‌تواند با اتخاذ سیستم‌های دیجیتالی کارآمدتر برای پیمانکار و مدیریت پروژه، موقعیت خود را تقویت کند. با ورود فناوری‌های دیجیتال به عرصه صنعت و معدن این امکان فراهم می‌شود که بسیاری از فعالیت‌ها از راه آگاهانه، سودآور، کارآمدتر و امن‌تری صورت گیرد. راه حل‌های دیجیتالی می‌تواند به شرکت‌های معدنی در کاهش پیچیدگی و بهینه سازی عملکرد تجاری و عملیاتی کمک کند. در این شرایط است که اهمیت معدنکاری دیجیتالی بیشتر از قبل می‌شود.

در حال حاضر فرآیند خودکارسازی معادن شتاب گرفته است و با توجه به پروژه های در دست اقدام تا سال ۲۰۲۵انتظار می رود که ۲۵ درصد معادن، خود را با عملیات خودکارسازی تطبیق دهند.در حال حاضر ظرفیت‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان به پیشرفت قابل توجهی در این زمینه دست یافت. از سوی دیگر درنگ در امر هوشمندسازی معادن باعث عقب‌افتادگی معادن خواهد شد.

مزایای معدنکاری دیجیتال در بخش مدیریت معادن

شاید در بسیاری از مواقع چالش‌ها و مشکلات کارگران معدن در صدر اخبار و واکنش‌ها قرار می‌گیرد؛ اما باید گفت چالش‌های مدیریتی در بخش معدن هم یکی دیگر از مشکلاتی است که باید آن را جدی گرفت.عملیات‌های معدنی همیشه با ریسک‌های متعدد مالی و جانی همراه بوده است که گسترش آن باعث افزایش این ریسک‌ها می‌شود. این ریسک‌ها به طور مستقیم بر عملکرد مدیران و روش‌های مدیریتی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

مدیریت و کنترل بخش‌های مختلف معدنکاری نیازمند ابزارهای نوین است تا بتواند با کاهش هزینه‌ها و ریسک‌ها، بهره‌وری را افزایش دهد. امروزه صنایع معدنی به سمت رصد لحظه‌ای کارگران و تجهیزات، ترغیب شده‌اند و به کمک جذب شرکای فعال در این زمینه به نصب و کارگذاری وسایل به منظور اتصال تجهیزات به یکدیگر، اقدام کرده اند.

معدنکاری دیجیتال یا دیجیتال ماینینگ فرآیندی است که از یک دهه قبل به تدریج جای خود را در بخش معدن بازکرده است. جدا از زمینه‌های نرم‌افزاری نظیر توسعه اینترنت که شرایط تازه‌ای را در اقتصاد پدید آورده است، زمینه فنی کار یعنی تحول از تولید و کاوش مکانیزه به دیجیتالی به رواج معدنکاری دیجیتال کمک کرده است.

این فرآیند، تحول بخش معدن از قالب‌های سنتی کنونی به وضعیتی مدرن را تسریع کرده و فضای تازه‌ای را در این بخش ایجاد می‌کند که این فضا سه پیام کاهش هزینه، افزایش کارآیی و سرعت در تصمیم‌گیری برای مدیران معدنی را برای این بخش به ارمغان می‌آورد.

معدنکاری دیجیتال و افزایش امنیت معادن

حوادث کارگری، حوادث مختلف معدنی، چالش‌های زیست محیطی، عدم موفقیت در بخش‌های اقتصادی معادن در دسته مشکلاتی است که مخاطرات جدی برای معدنکاران به وجود آورده است. ارتقاء امنیت جانی در معادن و بهبود امنیت مالی در اقتصاد معدن از دیگر دستاوردهایی است که معدنکاری دیجیتال با خود به همراه خواهد آورد. از دل چنین فناوری بدیعی است که معدنکاری به هم‌پیوسته، معدنکاری بدون معدن و معدنکاری هوشمند بیرون می‌آید و چارچوب تازه‌ای فعالیت معدنی را شکل داده‌اند.

در واقع با بروز این وضعیت، انواع تازه‌ای از بازیگران به حوزه معدن وارد شده‌اند که تا پیش از این اسمی از آنها شنیده نمی‌شد. تحولات حوزه فناوری اطلاعات که روی بخش معدن نیز تاثیرگذار بوده موجب شده تا فرآیندهای این حوزه دست کم نسبت به یک دهه قبل سرعت بالاتری به خود بگیرد. سرعت این انتقال دانش بین دو حوزه در حدی است که هم‌اینک حدود ۲۵درصد از کل بنگاه‌های فعال در بخش معدن در جهان از فناوری دیجیتال ماینینگ استفاده می‌کنند.

خوشبختانه ظهور تکونولوژی‌های پایگاه داده امکان افزایش بینش عملیاتی را برای فعالیت‌های مختلف فراهم کرده‌اند. استفاده از این تکنولوژی‌ها بازی را عوض کرده و باعث بهبود در بهره‌وری عملیات معدنی از اتوماسیون و برنامه‌ریزی لحظه‌ای تا مدیریت کل عملیات شده است. به کارگیری این تکنولوژی‌ها باعث شده تا شرکت‌های معدنکاری به سمت معادن هوشمندتر پیش بروند. این سیستم‌های دیجیتال شرکت‌های معدنی را قادر ساخته، تصمیم‌گیری بهتر لحظه به لحظه بر اساس اطلاعات بدست‌آمده داشته باشند. همچنین عملیات خودکار و قابل پیش‌بینی را داشته باشند. معدنکاری دیجیتال عصر گذشتن از عملیات کارگری سنتی به نیروی کار متخصص است.

سایه معدنکاری دیجیتال بر سر ماشین‌آلات معدنی

در انقلاب صنعتی چهارم صحبت از کارگران و نیروی کار متخصص می‌شود. در گذشته بسیاری از کسانی که مسولیت هدایت ماشین‌آلات معدنی را بر عهده داشتند، تخصص و مهارت علمی نداشتند؛ اما ظهور معدنکاری دیجیتال در جهان باعث تحول در بخش ماشین‌آلات شده است.

تجهیزات امروز مانند بیل‌های مکانیکی و آسیاها با استفاده از نرم‌افزارها و سیستم‌های تحلیلی بسیار هوشمندتر شده‌اند. به گونه‌ای که معدنکاران به صورت لحظه‌ای می‌توانند عیب‌یابی کنند. ماشین‌آلات اطلاعاتی مانند وضعیت خود و هشدارهایی متناسب با زمان تعویض قطعات یا تعمیر را می‌دهند. برای مثال وقتی نیاز به تعویض آستر داخل آسیا باشد، تکنسین‌های خط پیش از آنکه آسیا خراب شود یا تعمیر و نگهداری باعث خوابیدن خط شود، مشکل را بر طرف می‌کنند تا کمترین زمان ممکن برای توقف عملیات اتفاق بیافتد.