غفلت از فرآوری و اکتشاف عمقی، موانع ارزش افزوده معدنی در سمنان است
غفلت از فرآوری و اکتشاف عمقی، موانع ارزش افزوده معدنی در سمنان است

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، علی اکبر علیخانی، در حاشیه بازدید از معادن استان سمنان تاکید کرد: رشد اقتصادی در گرو توسعه واحدهای فرآوری مواد معدنی استان است. غفلت از فرآوری و اکتشاف عمقی مانع ایجاد ارزش افزوده معدنی در استان سمنان شده است. سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، علی اکبر علیخانی، در حاشیه بازدید از معادن استان سمنان تاکید کرد: رشد اقتصادی در گرو توسعه واحدهای فرآوری مواد معدنی استان است. غفلت از فرآوری و اکتشاف عمقی مانع ایجاد ارزش افزوده معدنی در استان سمنان شده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اضافه کرد: با فرآوری مواد معدنی ارزش افزوده و اشتغالزایی افزایش می یابد که تحقق این امر مستلزم تامین زیرساخت های مورد نیاز به خصوص در زمینه تامین برق و آب مورد نیاز است.

وی مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معدن و صنایع معدنی در استان سمنان را فرسودگی ماشین آلات و نبود فناوری‌های پیشرفته و فقدان اعتبار لازم جهت زیرساخت‌ها برشمرد و افزود: این در حالی است که استان سمنان دارای مزیت نسبی در زمینه ظرفیت‌های معدنی است.

وی بیان کرد: توسعه واحدهای فرآوری مواد معدنی، عامل اصلی در توسعه و رشد بخش معدن استان سمنان خواهد بود و این موضوع از اولویت های این سازمان در سال ۱۴۰۰ است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: توسعه و احداث واحدهای فرآوری عامل مهمی در جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن است که در صورت تحقق این موضوع نقش مهمی در رشد اقتصادی استان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استان سمنان از نظر مواد معدنی دارای تنوع قابل توجه ذخایر غنی است، از وجود بیش از ۳۸ نوع ماده معدنی در این استان خبر داد و افزود: استان سمنان در برخی از مواد معدنی مانند گچ ، نمک و سلستین در کشور دارای رتبه برتر است و بخش اعظمی از این مواد در استان سمنان استخراج می شود .

علیخانی افزود: شرق استان سمنان در حوزه مواد معدنی فلزی و غرب استان در زمینه مواد معدنی غیر فلزی دارای ظرفیت خوبی است و اقدامات مناسبی در زمینه احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی فلزی در شهرستان‌های دامغان ، شاهرود و میامی انجام شد و چند واحد نیز به مرحله تولید رسیده‌اند.

میزان سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی استان سمنان ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است که برای پنج هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

۶۰ درصد نمک و ۴۰ درصد از گچ مورد نیاز کشور از معادن استان سمنان تامین می‌شود.

استان سمنان با داشتن ظرفیت قابل توجه معدنی حدود ۶۰۰ معدن دارد.