گسترش حلقه تولید معدن نیاز به سرمایه‌گذار خارجی دارد
گسترش حلقه تولید معدن نیاز به سرمایه‌گذار خارجی دارد

علی اکبر کریمی در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ، با اشاره به ظرفیت بالای معادن در کشور، گفت: در حوزه معدن ظرفیت اقتصادی گسترده‌ای داریم ایران با توجه به وضعیت اقلیمی و سرزمینی از تنوع گسترده معادن  برخوردار است. ظرفیت بالای معادن کشور این امکان را به ما می‌دهد تا از منابع خدا دادی نهایت […]

علی اکبر کریمی در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ، با اشاره به ظرفیت بالای معادن در کشور، گفت: در حوزه معدن ظرفیت اقتصادی گسترده‌ای داریم ایران با توجه به وضعیت اقلیمی و سرزمینی از تنوع گسترده معادن  برخوردار است. ظرفیت بالای معادن کشور این امکان را به ما می‌دهد تا از منابع خدا دادی نهایت استفاده را ببریم. برای رسیدن به این منظور باید اقدام به گسترش حلقه تولید معدن کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلاتی در این حوزه وجود دارد، عدم اکتشاف معادن در کشور از جمله این مشکلات است. متاسفانه دولت در سال‌های گذشته موفقیت چندانی در این حوزه به دست نیاورده است. به همین خاطر اکتشاف را به بخش خصوصی محول می‌کرد. البته این کار طبق قانون انجام می‌شود.

دولت باید در بحث اکتشاف در راس امور قرار گیرد

وی بیان کرد: این کار باعث ایجاد رانت برای بخش خصوصی شده است. در حالی که اعتقاد داریم دولت باید بحث اکتشاف را رأسا و با هزینه خود انجام دهد، به این ترتیب ظرفیت‌های دقیق در معادن تحت نظر دولت خواهد بود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: معادن در حکم انفعال هستند و متعلق به عموم ملت است. اینکه ما معدن را به گونه‌ای تحت مالکیت فرد خاصی در بیاوریم درست نیست. صرفا معادن باید بهره‌بردار داشته باشند، باید معادن به عنوان انفعال متعلق عموم مردم و در مالکیت دولت باقی بماند و  بهره‌برداران بر اساس قراردادی که با دولت منعقد می‌کنند، طبق چگونگی فعالیت معدنکار پیش روند.

سرمایه‌گذاران معدنی می‌توانند قرارداد بلند مدت داشته باشند

نماینده مردم اراک در مجلس، گفت: به هر حال اگر فعال معدنی و سرمایه‌گذاران معدنی بخواهند کار بزرگی سامان دهند و سرمایه‌گذاری گسترده انجام دهند، می‌توانند با قرارداد طولانی مدت کار را پیش ببرد؛ اما اگر معادن کوچک باشد و بهره‌برداری قبلا آنجا شده و آماده بهره‌برداری است بخش خصوصی می‌تواند کار خود را انجام دهد و نیاز به قرارداد بلندمدت نیست.

وی عنوان کرد: بنابراین باید با توجه شرایط هرمعدن قرارداد متناسب بسته شود تا بتوان این ظرفیت عظیمی که در بخش معدن است را در اختیار اقتصادی ملی قرار داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: آنچنان نیازی نداریم که سرمایه گذار خارجی جذب معادن کشور شود، چون به لحاظ فناوری و تکنولوژی پیشرفت کرده‌ایم و هم متقاضیان سرمایه‌گذاری داخلی را داریم؛ اما در زنجیره بعدی معادن مشکل داریم.

صادرات خام فراورده‌های معدنی یکی از آفت‌های کنونی اقتصاد است

وی بیان کرد: صادرات خام فراورده‌های معدنی یکی از آفت‌های کنونی اقتصادی ما در بخش معدن است که با سرمایه‌گذاری‌های سنگین نیاز است حلقه‌های بعدی تولیدی در بخش معدن و فراوری مواد معدنی انجام شود تا مجبور به صادرات مواد معدنی خام نباشیم  از این رو ممکن است در این بخش نیاز به سطوح بالاتر فناوری باشیم که فاقد آن هستیم؛ بنابراین می توانیم از سرمایه‌گذار خارجی استفاده کنیم.