مخاطرات فناوری در صنعت معدن!
مخاطرات فناوری در صنعت معدن!

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- سال ۲۰۲۱ رو به اتمام است. هر ساله فناوری‌های جدیدی وارد زندگی انسان می‌شوند که تحولات شگرفی در تمامی بخش‌های آن ایجاد می‌کنند. مخاطرات فناوری برای زندگی بشر موضوعی غیر قابل چشم پوشی است. همچنین نکته قابل توجه مخاطرات فناوری‌ برای برخی از صنایع و بخش‌های زندگی مردم هم وجود […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- سال ۲۰۲۱ رو به اتمام است. هر ساله فناوری‌های جدیدی وارد زندگی انسان می‌شوند که تحولات شگرفی در تمامی بخش‌های آن ایجاد می‌کنند. مخاطرات فناوری برای زندگی بشر موضوعی غیر قابل چشم پوشی است. همچنین نکته قابل توجه مخاطرات فناوری‌ برای برخی از صنایع و بخش‌های زندگی مردم هم وجود دارد. . تکنولوژی جدید یعنی واقعی شدن تمام رویاهایی که تا قبل از این تنها یک خیال شیرین بوده است. اما واقعیت این است که تکنولوژی چه آثار سوء بر زندگی مردم خواهد داشت. معادن هم در سال‌های اخیر بر بستر انقلاب صنعتی چهارم از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز استفاده فراوانی داشتند. نکته قابل توجه مخاطرات احتمالی این فناوری‌ها برای تمامی صنایع و معادن است.

تقویت سیستم‌های امنیتی نیاز جدی استفاده از فناوری در استخراج معادن

شرکت‌های معدنی از روش‌های اتصال معتبر و کارآمد و استراتژی‌های پردازش داده زیادی استفاده می‌کنند؛ اما به نتیجه‌ای مطلوب دست پیدا نکردند. این فعالیت‌ها شامل جمع آوری، انتقال و ارائه داده‌های مهم برای تجزیه و تحلیل را شامل می‌شد. در این امر، ارتباطات ماهواره‌ای می‌تواند نقشی اساسی در انتقال داده‌ها به مراکز کنترل داشته باشد تا تصویری کامل از هدف را ارائه دهد.

شرکت‌های استخراج معدن با متخصصان حرفه‌ای در زمینۀ استفاده از ماهواره‌ها در اینترنت اشیاء، مانند “Inmarsat” و سیستم‌های زیست محیطی مربوط به آنها شروع به همکاری کردند تا داده‌های خود را به طور موثر استخراج و تجزیه و تحلیل کنند.هرچه عملیات استخراج متصل شوند، در برابر هک شدن نیز آسیب پذیرتر می‌شوند که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری بیشتری برای سیستم‌های امنیتی است.

با اوج گرفتن استفاده از فناوری‌های جدید در معادن به خصوص در بخش استخراج برخی شرکت‌ها با مشکل سرقت اطلاعات رو به رو شدند. در اوایل سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۰ شرکت معدنی مرکز تجزیه و تحلیل اطلاعات (MM-ISAC) را تاسیس کردند. این مراکز تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا تجربه‌ها و اطلاعات به دست آمده در حوزه تهدیدهای سایبری را با همکاران خود اشتراک گذاری کنند.  

نتایج حملات سایبری به معادن

شاید بسیاری بر این باور باشند که حملات سایبری در صنایعی مانند کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها کاربرد بالایی داشته باشد. در سال ۲۰۱۷افزایش حملات سایبری به چند شرکت معدنی باعث شد تا آن‌ها در فعالیت‌های خود نقش تکنولوژی را کمتر کنند. حمله سایبری به ۱۰ شرکت معدنی در سال ۲۰۱۷منجر به جدا شدن تمام کارخانه‌ها و فعالیت‌های شرکت و همچنین روی آوردن به عملیات و رویه‌های دستی شد. در نتیجه چندین کارخانه آن به صورت موقت، توقیف شدند. در نتیجه شرکت‌های معدنی به اهمیت امنیت دیجیتال پی برده و در حال سرمایه‌گذاری در فناوری‌های امنیتی جدید هستند. شرکت‌های معدنی به خصوص دسته‌هایی که در حوزه اکتشاف و استخراج فعالیت می‌کنند، با مخاطرات فناوری به صورت جدی مواجه شده‌اند. تنها کافی است که بخش کوچکی از اطلاعات به سرقت برود و یا شرکت مورد حمله سایبری قرار بگیرد، یک زنجیره تولید دچار چالش اساسی می‌شود. بسیاری از شرکت‌های معدنی به مزایای دیجیتالی شدن معادن خود پی برده و برای اجرای آن‌ها گام برداشته‌اند.

مهمترین آثار دیجیتالی شدن صنعت معدن

مخاطرات فناوری در معادن بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما واقعیت این است که با وجود حملات سایبری، سرقت داده‌ها و چالش‌های دیگر فناوری در صنایع به خصوص بخش معدن نمی‌توان از اهمیت ویژه آن‌ها در توسعه چشم پوشی کرد.

بدون شک دیجیتالی شدن صنعت معدن آثار متعددی را بر این این صنعت خواهد داشت. جدا از مخاطرات فناوری در معادن باید به آثار مثبت و تاثیرگذار آن در رشد و توسعه معادن هم نگاه ویژه‌ای داشت.

یکی از موضوعاتی که دیجیتالی شدن معادن می‌تواند به ارمغان بیاور، فعال سازی نیروی کار دیجیتالی است. استفاده از تحرک متصل (ارتباط متقابل سیستم‌ها و خدمات در داخل و خارج یک سیستم یا فعالیت، از طریق اینترنت)، و واقعیت مجازی برای توانمندسازی کارگران، از راه دور مهمترین دستاوردهای این بخش به شمار می‌رود.

اتوماسیون، رباتیک و سخت‌افزار‌های عملیاتی  موضوع دیگری است که دیجیتالی شدن معادن بر روی آن تاثیر می‌گذارد. استقرار ابزارهای سخت‌افزاری دیجیتالی برای انجام یا بهبود فعالیت‌هایی که به طور سنتی و به صورت دستی یا با ماشین آلات تحت کنترل انسان انجام می‌شدند.

یکپارچه شدن سیستم عامل‌ها و اکوسیستم‌های موجود موضوع دیگری در بحث دیجیتالی شدن معادن است. اتصال لایه‌های مختلف IT و دستگاه‌ها یا سیستم‌هایی که به صورت جداگانه در حال فعالیت هستند.

در نهایت مهمترین و شاید تاثیرگذارترین موضوع دیجیتالی شدن معادن همان  تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری‌ها در آینده باشد. استفاده از الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی برای پردازش داده‌ها از منابع داخلی یا خارجی جهت تصمیم‌گیری و پیش‌بینی‌های آینده است.

جهان می‌تواند شاهد پیشرفت‌های برجسته صنعت معدن برای پایدارتر شدن آن باشد. برخی از تأثیرات نامطلوب معدن در جوامع، اکوسیستم‌ها و سایر مناطق نیز وجود دارد که از طریق اینترنت اشیا مهار خواهند شد. به طور کلی، اینترنت اشیا به صنعت معدن کمک می‌کند تا به سمت استخراج بهینه منابع سوق پیدا کند. با وجود تمامی مخاطرات فناوری در صنعت معدن نباید از اهمیت و جایگاه ویژه تکنولوژی در این صنعت مهم و تاثیرگذار غافل بود. به طور خلاصه باید گفت برای پیشرفت و توسعه معادن محکوم به استفاده از فناوری‌های نوین معدنی هستیم.