بازار سرمایه؛ ابزار مناسب تامین مالی صنایع و معادن
بازار سرمایه؛ ابزار مناسب تامین مالی صنایع و معادن

به گزارش کانی مگ، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با اشاره به اینکه بازار سرمایه می‌تواند یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار در حوزه تامین مالی صنایع و معادن باشد، گفت: بازار سرمایه در شرایط کنونی وضعیت مطلوبی را ندارد. به همین دلیل مردم با اشتیاق کمتری وارد آن می‌شوند. درحالی بازار […]

به گزارش کانی مگ، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با اشاره به اینکه بازار سرمایه می‌تواند یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار در حوزه تامین مالی صنایع و معادن باشد، گفت: بازار سرمایه در شرایط کنونی وضعیت مطلوبی را ندارد. به همین دلیل مردم با اشتیاق کمتری وارد آن می‌شوند. درحالی بازار سرمایه باید محلی برای جذب سرمایه‌های سرگردان و تزریق آن به بخش تولید باشد.

وی با تاکید بر اینکه ماهیت بازار سرمایه غیرقابل پیش بینی بودن آن است، افزود: احیای صنایع کوچک و معادن کوچک با استفاده از ابزارهای تامین مالی بورس یک مزیت برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود. در اکثر موارد تامین مالی و نیاز به سرمایه‌‌گذار از مشکلات عمده معدنداران است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات تامین مالی در معادن بحث صورت‌های مالی است. در صورت‌های مالی شرکت‌های معدنی ، بیشتر ماشین‌آلات معدنی را به عنوان دارایی ثبت کرده‌اند و محاسبه دقیقی از ارزش معدن صورت نمی‌گیرد که بر اساس آن تسهیلات‌دهی صورت گیرد. در این شرایط برای ارزیابی کارشناس بانکی، ارزش معدن در نظر گرفته می‌شود، و در نتیجه رابطه مشخصی میان تامین مالی و ارزش واقعی معادن وجود ندارد.

نماینده مردم در خانه ملت تاکید کرد: در داخل کشور به دلیل فقدان تامین مالی مناسب، مسیر علمی طی نشده است. در نتیجه طی کردن یک مسیر غیر‌علمی با ماشین‌آلات غیرمدرن باعث شده است که بسیاری از معادن به اصطلاح کور شوند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که معادن را با چالش تامین مالی رو به رو کرده، موضوع ریسک بالای فعالیت معدنکاری است. نکته‌ای که باید توجه شود این است که تامین سرمایه‌ها عموماً به کارگزاری‌ها تعلق دارند و گاهی طوری مسائل تامین سرمایه را مطرح می‌کنند که کاملاً مبهم است.

قادری در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلاتی که گریبانگیر اقتصاد کشور شده است، صنایع و معادن چاره‌ای جز تامین مالی از طریق بازار سرمایه ندارند. در شرایط کنونی باید پروژه‌های مالی کلان بیشتر از محل بازار سرمایه تامین مالی شوند.