توسعه معادن الگوی توسعه اقتصاد کشور است
توسعه معادن الگوی توسعه اقتصاد کشور است

 کانی مگ، سیاوش پورعلی-باتوجه به این‌که تولید در حوزه معدن پتانسیل بالایی دارد  و توسعه معادن می‌تواند آثار مثبتی بر روی اقتصاد کشور داشته باشد؛ اما شاهد تعطیلی سریالی  بسیاری از صنایع و بیکاری کارگران در این بخش هستیم. لازم به ذکر است که با همکاری و تعامل از سوی متولیان این حوزه بسیاری از […]

 کانی مگ، سیاوش پورعلی-باتوجه به این‌که تولید در حوزه معدن پتانسیل بالایی دارد  و توسعه معادن می‌تواند آثار مثبتی بر روی اقتصاد کشور داشته باشد؛ اما شاهد تعطیلی سریالی  بسیاری از صنایع و بیکاری کارگران در این بخش هستیم. لازم به ذکر است که با همکاری و تعامل از سوی متولیان این حوزه بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

مهدی پوراکبری، کارشناس و تحلیل‌گر مسایل معادن ایران با اشاره به موانعی که در راه توسعه معادن وجود دارد و از شکوفایی آن جلوگیری می‌کند، به خبرنگار «کانی‌مگ» می‌گوید: «باتوجه به اینکه معادن بخشی از درآمد دولت را تامین می‌کنند ولی می‌بینیم که در برابر این پتانسیل که حتی می‌توان بیش از پیش باعث افزایش درآمد دولت‌ها بشود با عدم رفتار مناسب از سوی مسوولان و با مانع‌تراشی برای فعالان حوزه معدن در ایران راه را ناهمواره می‌کنند در صورتی که با همکاری و مانع‌زادیی می‌توانند بازار را رقابتی کنند تا از این طریق و در یک رقابت سالم شاهد تحول در حوز معادن ایران باشیم. در شرایط کنونی که روزانه با افزایش قیمت‌ها در همه کالاها روبه‌رو هستیم می‌بینیم که محصولات معدنی با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند به‌نوعی که از چرخه اقنصاد حذف می‌شود. در صورتی که دولت می‌تواند حداقل در این حوزه در کنار کارخانه‌ها و معادن بماند و با کمک هم بازار را کنترول کنند.»

این کارشناس معادن ایران با اشاره به وضعیت کارخانه‌ها و معادن در ایران ادامه می‌دهد: «در تماس‌هایی که با معدن‌داران بخش خصوصی و همچنین کارخانه‌هایی که مواد معدنی را وارد بازار می‌کنند داریم نشان می‌دهد که بسیاری از آنها در مرز ورشکستگی قرار دارند. این موضوع مدت‌ها در حال رخ دادن است و همچنان در حال گسترش است. دولت می‌تواند با کمی حمایت نه‌تنها آنها را نجات می‌دهد؛ بلکه از سویی باعث رونق بازار هم می‌شود. هرچه قیمت در بازار متعادل‌تر باشد قطع به یقین تقاضا هم بیشتر خواهد شد.»

پوراکبری با انتقاد از نادیده‌گیری پتانسیل محصولات معادن ایران، اضافه می‌کند: «این نکته را باید در این بین اضافه کنیم که محصولات معادن و کارخانه‌هایی که این محصولات را روانه بازار می‌کنند دارای استانداردهای جهانی است و نه تنها در داخل کشور بلکه در سایر کشورهای جهان هم می‌‌توانند با دیگر کشورها رقابت کند و از این میدان هم پیروز خارج شوند ولی در برابر این پتانسیل مثال زدنی می‌بینیم نه‌تنها در بازار داخلی نتوانسته‌ایم رقابت ایجاد کنیم بلکه راهی برای صادرات هم وجود ندارد‌ و رفته رفته شاهد تعطیلی کارخانه‌های تولیدی در این بخش هستیم و در ادامه این تعطیلی‌ها شاهد بیکاری کارگران هم هستیم. حوزه‌ای که می‌تواند برای دولت و اقتصاد سودآور باشد و سالانه میلیون‌ها دلار آورده ارزی داشته باشد، متاسفانه در جهت عکس خود در حرکت است و به ضد خود تبدیل شده است.»

او به اشاره به راهکارهایی که می‌تواند معادن و کارخانه‌های تولیدی را از این وضعیت خارج کند ادامه می‌دهد: «وزارت صمت که به‌نوعی متولی حوزه معادن محسوب می‌شود باید با دادن امتیازاتی به معادن و همچنین کارخانه‌های تولیدی گره از مشکلات فعالان این حوزه بگشاید. در کوتاه مدت دولت باید با آسان کردن شرایط صادرات و همچنین کمک‌هایی برای واردات قطعات و ماشین‌‌آلات نوین معدن جانی دوباره به این صنعت پر سود بدهد و از تعطیلی سریالی کارخانه‌‌های تولیدی و بیکاری کارگران جلوگیری کند و در ادامه به فعالان این حوزه کمک کند تا روی پای خودشان بایستند. نکته دیگر آن‌که حالت تورمی باراز که در سال‌های اخیر به وجود آمده است باید متعادل باشد. بدان معنا که قیمت محصولات معدن‌ها هم‌تراز با سایر محصولات تغییر کند اگر چنین نیست حداقل دولت به‌نوعی امتیازاتی به معدن‌داران و کارخانه‌های تولیدی در این حوزه بدهد که آن کمبودها جبران شود اگر این‌چنین شود یقین داشته باشد که ما هم در بازارهای خارجی شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود و هم تولید در داخل کشور رونق خواهد گرفت.»

این کارشناس با پرداختن به دیگر مشکلات معادن و کارخانه‌هایی که محصولات آنها را وارد بازار می‌کنند اضافه می‌کند: «بسیاری از کارخانه‌ها و معادن ما دچار مشکلاتی هستند که با کمی همکاری و تعامل می‌توان آنها را برطرف کرد مانند این‌که با تخفیف‌های گمرکی بتوانند ماشین آلات جدید و همین‌طور تکنولوژی روز را وارد ایران کنند. بسیاری از معادن در ایران از نظر منابع آبی دچار مشکلاتی هستند که این چالش با سیستم‌های تصویه آب کاملا برطرف خواهد شد. قیمت این سیستم‌های تصویه هرچه که باشد می‌تواند باعث سودآوری چندین برابری بشود به همین دلیل از جمله نیازهای امروز ما محسوب می‌شود. مهم‌تر از این موضوع ما می‌توانیم با این روش راه هدر رفتن انرژی را سد کنیم و در ادامه از تخریب محیط زیست که این روزها به دغدغه همه تبدیل را بگیریم. تکنولوژی جدید می‌تواند بسیاری از هزینه‌های ما را کاهش دهد که در برابر هزینه‌ای که برای خرید آنها می‌کنیم سود چند برابری دارد. اگر ما بتوانیم ماشین آلات جدید را جایگزین ماشین آلات فرسوده کنونی کنیم بی‌شک هم سطح کار بالا می‌رود و هم با پایین آمدن استحلاک سود بالاتر خواهد رفت.»

او در همین مورد و با تاکید بر افزایش میزان تولید در معادن و کارخانه‌ها اضافه می‌کند: «اگر این اتفاقات رخ بدهد قطع به یقین با کاهش قیمت روبه‎رو خواهیم شد و در ادامه با تقاضا در بازار هم افزایش می‌یابد و این موضوع باعث رونق بازار هم می‌شود. اگر مصرف کننده شاهد این باشد که می‌تواند محصولات را با قیمت مناسب خریداری کند به‌دنبال خرید بیشتر هم می‌رود تا سود بیشتری به دست بیاورد. از همه این موارد مهمتر اینکه اگر تولید در داخل کشور افزایش پیدا کند مشتری‌های خارجی هم اشتیاق بیشتری برای خرید از ایران خواهند داشت. فراموش نکنید که یکی از بازارهای هدف ما کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که همین حالا هم به دنبال راهی برای افزایش میزان سفارشات هستند ولی متاسفانه به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند مبالغ را به حساب کارخانه‌ها و معادن واریز کنند. یکی از مهمترین موانع صادرات در این حوزه همین مورد است که به آن اشاره کردیم. مسوولان وزارت صمت و مجموعه دولت باید به‌دنبال راهی باشند که بتوانند این‌گونه مشکلات را برطرف کنند و با رایزنی‌های دیپلماتیک اینگونه مشکلاتی که هزینه‌های سنگینی را به فعالان حوزه معادن ایران وارد کرده است را برطرف کنند.»

پوراکبری در پایان با پرداختن به برون رفت از وضعیت کنونی می‌گوید: «مزیت رقابتی کردن بازار محصولات معدنی، امتیاز دادن به معادن برای بهبود وضعیت ماشین آلات، واردات تکنولوژی‌های نوین و دیگر مواردی که به آنها اشاره کردیم از جمله موضوعاتی است که باید برای بهبود وضعیت کنونی توسط وزارت صمت و دولت انجام بشود و از این‌رو در کوتاه مدت می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد و همچنین برای آینده اقتصادی این حوزه برنامه‌ریزی بلند مدت انجام داد. اهمیت توسعه معادن در ایران آن هم در شرایط تحریم می‌تواند به‌عنوان بازوی اقتصاد ایران عمل کند و ارز آوری بسیاری داشته باشد. از این‌رو باید به‌صورت متمرکز بر روی این موضوع بحث‌های سریالی انجام داد.»