تکنولوژی نیاز روز معادن ایران است
تکنولوژی نیاز روز معادن ایران است

به گزارش کانی مگ، غلامرضا ملاطاهری، مدیرآموزش و پژوهش و فناوری ایمیدور، در رابطه با ضرورت نوآوری معادن و تکنولوژی‌، گفت: بهره‌گیری از تکنولوژی‌ روز دنیا منجر به سوار شدن بخش معدن بر موج چهارم و استفاده از بستر انقلاب صنعتی چهارم می‌شود. وی افزود: معادن برای ورود به بستر انقلاب صنعتی چهارم ملزم به […]

به گزارش کانی مگ، غلامرضا ملاطاهری، مدیرآموزش و پژوهش و فناوری ایمیدور، در رابطه با ضرورت نوآوری معادن و تکنولوژی‌، گفت: بهره‌گیری از تکنولوژی‌ روز دنیا منجر به سوار شدن بخش معدن بر موج چهارم و استفاده از بستر انقلاب صنعتی چهارم می‌شود.

وی افزود: معادن برای ورود به بستر انقلاب صنعتی چهارم ملزم به نوآوری و استفاده از اینترنت اشیاء و استفاده از زیرساخت‌های IT و فناوری‌های نوین هستند.

وی تأکید کرد: اولین مرحله در این رویداد بحث شناخت است. در حال حاظر بسیاری از مراکز هنوز به این شناخت نرسیده‌اند که باید وارد بستر انقلاب صنعتی چهارم شوند. ایمینو به عنوان ستاد، دوره‌های آموزشی را برای کارشناسان و حتی مدیران این مجموعه تدوین کرده‌ که باعث شناخت ملزومات انقلاب صنعتی در راستای معدن و صنایع معدنی است. این درحالی است پس از ارایه آموزش‌های لازم باید به فراهم کردن زیرساخت‌های مرتبط با آن اندیشید.   

وی افزود: این زیر ساخت‌ها شامل تکنولوژی و فناوری‌هایی مانند اینترنت پر سرعت، اینترنت اشیاء و سایر مکانیزم‌های الکترونیکی هستند.

ملاطاهری در رابطه با پروژه‌های هوشمندسازی، گفت: ایمینو اولین پروژه هوشمندسازی معدن را با کمک دانشکاه تهران آغاز کرده که درحال حاظر در دست انجام است. پروژه مذکور بدین گونه است که با تعیین مدل‌ها و پیاده‌سازی آنها می‌توانیم دستور عمل به دست آمده را در سایر معادن نیز اجراء کنیم و مورد استفاده قرار بدهیم.

وی تصریح کرد: استفاده از دانش‌های بین رشته‌ای، مخصوصاً در بخش هوشمندسازی معدن نیاز جدی شرایط امروزی است. شاهد این هستیم که رشته‌هایی مانند IT ، مکانیک و الکترونیک می‌توانند بسیاری از گره‌های این بخش‌ها را باز کنند. باید دروازه‌های معدن و صنایع معدنی را رو به این رشته‌ها باز کنیم و تعیین کنیم که دقیقاً چه می‌خواهیم. چراکه وقتی پروژه‌ای تحت عنوان هوشمندسازی صنایع معدنی تعریف می‌شود، همه‌ی تیم و افرادی که این پروژه را اجرا می‌کنند باید شامل این رشته‌ها باشند. آنها باید به نیازهای این بخش آگاه باشند و بدانند چه کارهایی می‌توانند در این زمینه انجام دهند.   

ملاطاهری عنوان کرد: تا زمانی که برای متخصص‌های بین رشته‌ای مرتبط با حوضه‌های فناوری‌های معدنی . تکنولوژی روز دنیا نیازهایمان را مطرح نکنیم و نگوییم که دقیقاً چه می‌خواهیم و خواسته‌ چیست، نمی‌توانند به ما کمک کنند. باید تیم‌های مختلف و افرادی را که متخصص در زمینه هوشمندسازی و تکنولوژی‌‌های به روز معدن را دارند را کنار هم گرآوری کنیم و یک فضایی را برای هم‌فکری و درگیری با مسائل روز معدن ایجاد کنیم. این فضا کمک می‌کند بدانیم نیازهای بخش معدن کجاست و چه پروژه‌هایی می‌توانند اجرا شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به زودی قرار است که یک سری طرح‌هایی که در جشنواره‌ها ارائه می‌شوند را به مرحله‌ی تجاری سازی برسانند. ایمینو به عنوان یک وظیفه این زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و با کمک به شناسایی این ایده‌ها در بازار تقاضاها، تکامل رشد آنها را دنبال می‌کند.

گفتگو از عاطفه عبدالهی، عضو تحریریه کانی مگ