حوزه معدن نیاز به انقلاب دارد/ تصمیم‌گیری در خصوص معادن را باید به استانداران تفویض کرد
حوزه معدن نیاز به انقلاب دارد/ تصمیم‌گیری در خصوص معادن را باید به استانداران تفویض کرد

شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ، درباره اینکه چرا با وجود ذخایر بالای معادن، اما استخراج اسمی از آن‌ها بسیار پایین است و اساساً برای تغییر این فضا چه باید کرد؟ گفت: چند سال پیش که بحث تحریم نفت مطرح شد، رهبر انقلاب فرمودند که باید معادن را جایگزین نفت […]

شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ، درباره اینکه چرا با وجود ذخایر بالای معادن، اما استخراج اسمی از آن‌ها بسیار پایین است و اساساً برای تغییر این فضا چه باید کرد؟ گفت: چند سال پیش که بحث تحریم نفت مطرح شد، رهبر انقلاب فرمودند که باید معادن را جایگزین نفت کرد. از این‌رو، این دغدغه با تصویب قانونی در برنامه ششم توسعه آورده و در بودجه سال ۱۴۰۰ این موضوع مهم لحاظ شد. در حوزه معدن و صنایع معدنی به یک انقلاب نیاز داریم.

وی افزود: معادن باید پیشران اقتصاد کشور باشند، اما متاسفانه وزارت صمت و تیم اقتصادی دولت، نقشه راه مشخصی را برای استفاده از ظرفیت معادن کشور ترسیم نکردند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: اکنون شش هزار معدن راکد در کشور وجود دارند و از سوی دیگر، هفت هزار معدن شناخته‌شده داریم که می‌توانند به هفت هزار کارگاه فعال تولیدی تبدیل شوند، اما تفکر حاکم بر کشور، تفکر اداره مملکت از طریق فروش نفت است. باید این تفکر را تغییر داد، زیرا خام‌فروشی نه تنها چاره کار نیست که حتی برای کشور مضر هم هست.

حسن‌پور اظهار داشت: معادن جزو انفال است و انفال هم باید در اختیار همه مردم باشد. امروز متاسفانه ساختمان‌های زیادی در تهران در اختیار مجموعه‌های معدنی است در حالی که معدن‌ها در بیابان‌ها هستند و اعضای هیات مدیره آن‌ها اگر بنا به زمین‌شناسی، اکتشاف و نهایتاً پیش‌بردن کار و اهداف دارند باید در همین بیایان‌ها بالای سر کار حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دولت درگیر گرفتن حقوق مالکانه و مالیات از افراد فعال بر روی معادن هست، گفت: با این رویکرد، موفقیت حاصل نمی‌شود. وقتی در کشور، چهار ساله ۱۰ دستگاه به‌روز برای سرعت‌بخشیدن به کار در معادن وارد نشده چه انتظاری است که بتوان از استخراج معادن به نفع ملت بهره برد.

نماینده مردم سیرجان در ادامه عنوان کرد: امروز متاسفانه معادن با مشکلات بسیار و البته پیچیده‌ای روبرو هستند که نیاز به یک تفکر جدیدی است که بتواند انقلابی را در این حوزه پس از دهه‌ها ایجاد کند. باید از تمرکززدایی که اکنون گرفتارش هستیم، خارج شویم.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: دولت و به طور مشخص، وزارت صمت و شورای عالی معادن کشور باید تصمیم و کار روی معادن را به استانداران تفویض کنند. برای اینکه وضعیت کار در معادن بهبود پیدا کند باید سیستمی را به وجود آورد که تصمیم‌گیری در این باره در محل معادن اتخاذ شوند نه کیلومترها دورتر و آن هم در ساختمان‌هایی شیک در تهران.