نبود اطلس معدنی و لابی‌های سیاسی منجر به عدم‌پیشرفت شده است
نبود اطلس معدنی و لابی‌های سیاسی منجر به عدم‌پیشرفت شده است

حسین حسین‌زاده، نماینده لارستان در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ که چرا بخش خصوصی و سرمایه‌گذار آن‌طور که باید و شاید به حوزه استخراج معادن ورود نکردند؟ گفت: یکی از عواملی که در دهه‌های اخیر باعث شده سرمایه‌گذاران به بخش‌های مختلف کشور از جمله معادن ورود نکنند، وجود بوروکراسی‌های زیاد و البته پیچیده است. […]

حسین حسین‌زاده، نماینده لارستان در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ که چرا بخش خصوصی و سرمایه‌گذار آن‌طور که باید و شاید به حوزه استخراج معادن ورود نکردند؟ گفت: یکی از عواملی که در دهه‌های اخیر باعث شده سرمایه‌گذاران به بخش‌های مختلف کشور از جمله معادن ورود نکنند، وجود بوروکراسی‌های زیاد و البته پیچیده است. عدم‌شناسایی جامع اطلس معدنی کشور، کار را با مشکل روبرو کرده است، زیرا سرمایه‌گذار وقتی وارد حوزه‌ای می‌شود که اطلاعات در حدی مهیا باشد.

وی افزود: بنده به عنوان یکی از نمایندگان استان فارس، بارها از وزارت صمت خواستم که کارشناس به منطقه بفرستند و در نهایت اطلس معدنی منطقه را به ما بدهند، اما تاکنون این اتفاق نیافتاده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: به طور کلی، حوزه معدن در کشور مغفول واقع شده و آن‌طور که انتظار می‌رفت از این بخش بتوان درآمدزایی کرد، کار به نتیجه نرسید.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه در جنوب استان فارس، بزرگ‌ترین گنبدهای نمکی، معادن سنگ معدن و سنگ‌های تزئینی را داریم، گفت: وجود این ظرفیت‌ها می‌تواند یکی از رسالت‌های دولت که اشتغال‌زایی است را به واقعیت تبدیل کند، ولی این موضوع مهم همچنان با بی‌توجهی مواجه شده است. باعث تاسف است که هنوز خام‌فروشی در دستور کار است در حالی که می‌توان روی به فرآوری این استخراج‌های ارزشمند آورد.

نماینده لارستان اظهار داشت: نگاه وزارت صمت باید به موضوع مهم و درآمدزای معدن تغییر کند. اگر مسیر دهه‌های گذشته قابل قبول بود می‌بایست تاکنون اثرات آن را می‌دیدم. وقتی معادن کشور در اختیار افراد خاصی است که با رانت و لابی‌های سیاسی کار را دست گرفتند، انتظاری بیش از این هم نمی‌توان داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم وزارت صمت در دولت جدید، رویکردی متفاوت داشته باشد. اکنون کار در بسیاری از معادن متوقف و یا با کمترین پیشرفت جلو می‌رود. از طرفی، خام‌فروشی هم موفقیت و کسب درآمد نیست. تحول در اقتصاد، یعنی مدیریت قاطع و بدون‌پارتی‌بازی. اگر دولت این اراده را داشته باشد شک نکنید وضع کشور و معادن هم بهتر از همیشه خواهد شد.