شکوفایی ظرفیت‌های معدنی بافق با تکمیل زنجیره تولید فولاد
شکوفایی ظرفیت‌های معدنی بافق با تکمیل زنجیره تولید فولاد

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، بافق از قطب‌های مهم معدنی کشور است، وجود معادن مهم سنگ آهن در این شهرستان بستر مناسبی را برای توسعه صنایع معدنی به خصوص صنایع فولادی فراهم ساخته که تکمیل زنجیره تولید فولاد، باعث ایجاد اشتغال، توسعه بیشتر و جلوگیری از خام فروشی موادمعدنی این شهرستان می‌شود. […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، بافق از قطب‌های مهم معدنی کشور است، وجود معادن مهم سنگ آهن در این شهرستان بستر مناسبی را برای توسعه صنایع معدنی به خصوص صنایع فولادی فراهم ساخته که تکمیل زنجیره تولید فولاد، باعث ایجاد اشتغال، توسعه بیشتر و جلوگیری از خام فروشی موادمعدنی این شهرستان می‌شود.

وضعیت معادن

شهرستان بافق از لحاظ معدنی بسیار غنی برخوردار است و اولین معدن سنگ آهن ایران یعنی معدن سنگ آهن چغارت که تغذیه‌کننده شرکت ذوب‌آهن اصفهان در زمان تأسیس آن بوده، در فاصله ۱۳ کیلومتری مرکز این شهرستان واقع شده است، ذخیره سنگ آهن بلوک معدنی بافق که از ساغند تا زرند ادامه دارد بالغ بر ۲ میلیارد تن برآورد شده است و سهم معادن چغارت ۱۶۰ میلیون تن برآورد شده که ۱۰۰ میلیون تن آن تاکنون برداشت شده است.

 معادن چغارت، آنومالی شمالی، سه چاهون و لکه سیاه زیر نظر شرکت سنگ آهن مرکزی ایران فعالیت دارد و علاوه بر آن معدن های فسفات آسفوردی، سرب و روی، اورانیوم و سنگ های زینتی نیز سبب شده است تا شهرستان بافق به عنوان بهشت معادن استان یزد شناخته شود، اما یکی از مشکلات دهه‌های گذشته در این زمینه خام فروشی ذخایر معدنی بوده که در سال های اخیر اقداماتی برای ایجاد صنایع معدنی به منظور بالا بردن ارزش افزوده معادن این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

فولاد بافق و کارخانه گندله‌سازی حرکت در مسیر تکمیل زنجیره تولید فولاد

فرماندار بافق در خصوص اقداماتی که به منظور تکمیل زنجیره تولید فولاد و کاهش خام فروشی ذخایر معدنی صورت گرفته است به ایرنا گفت: هم اکنون شرکت ملی فولاد ایران، طرح فولاد بافق (کارخانه احیای مستقیم و کارخانه فولادسازی) را با ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش فولادی (بیلت و بلوم) در سال با سرمایه ۳۲۵ میلیارد تومانی در دستور کار دارد که بخشی از آن بهره برداری شده و در حال تولید میلگرد است و بقیه طرح نیز در حال تکمیل است.

سیدمهدی طلائی مقدم افزود: سال ۱۳۹۹ طرح جوامعدنی کارخانه گندله سازی پنج میلیون تنی در شهرستان بافق افتتاح شد و بیش از ۷۵۰ نفر در این کارخانه به کار مشغول شدند تا جمعیت کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به هفت هزار نفر برسد.

بخش اعظم نیروی کار بافق در حوزه معدن فعال است

به گفته فرماندار بافق، افزون بر ۱۰ هزار نفر از شاغلان این شهرستان در معادن به فعالیت اشتغال دارند که با احتساب خانواده و بازنشستگان این حوزه، حدود ۷۵ درصد جمعیت شهرستان به نوعی وابسته به فعالیت های معدنی است.

شهر بافق بر سر پنج راه ریلی کشور یعنی راه آهن بافق – تهران، بافق – مشهد، بافق  – بندرعباس، بافق – کرمان و بافق – زاهدان قرار دارد که موقعیت بی نظیری را از نظر حمل و نقل مواد خام و تولیدات صنایع معدنی به سراسر کشور را تسهیل می کند.

انتظارات شهروندان بافقی از دولت سیزدهم

فرماندار بافق ادامه داد: تکمیل طرح های جوار معدنی و ساخت کارخانه نیمه تمام ۸۰۰ هزار تنی فولاد کسری بافق برای ظرفیت اشتغال یکهزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم، اجرای طرح‌های جوار ریلی با توجه به موقعیت راه آهن شهر بافق ، تکمیل ۲ بانده محور بافق – بهاباد، زیرسازی و آسفالت جاده سیروس آباد که مرکز شهرستان را در مسیری بسیار کوتاهتر به روستاهای دهستان سبزدشت و شهرستان کوهبنانِ استان کرمان وصل می کند از خواسته های شهروندان این شهرستان است که زمینه ساز توسعه هرچه بیشتر این شهرستان شده و مزایای آن برای کشور نیز حاصل می شود.

وی کمک دولت برای زمینه سازی جذب سرمایه گذار در حوزه معدن و راه آهن، تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان ۹۶ تختخوابی بافق، تکمیل فضاهای ورزشی به ویژه زمین فوتبال و ساختمان اداره ورزش و جوانان، فراهم کردن زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی و توجه به صنایع کشاورزی به منظور رونق هرچه بیشتر اقتصادی در روستاها برای مهاجرت معکوس ساکنان این مناطق از دیگر مواردی است که با کمک دولت سیزدهم باعث شکوفایی و رونق هرچه بیشتر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این شهرستان می شود. 

مرکز شهرستان بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.