سهم اشتغال آذربایجان غربی در بخش معادن افزایش یابد
سهم اشتغال آذربایجان غربی در بخش معادن افزایش یابد

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، محمدصادق معتمدیان ظهر شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی آذربایجان غربی ایجاد ثبات اقتصادی را هدف اصلی لایحه بودجه امسال عنوان کرد و گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ سهم بودجه‌ای استان ۱۵.۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است. استاندار آذربایجان غربی گفت: نهضت رشد اقتصادی با همکاری […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، محمدصادق معتمدیان ظهر شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی آذربایجان غربی ایجاد ثبات اقتصادی را هدف اصلی لایحه بودجه امسال عنوان کرد و گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ سهم بودجه‌ای استان ۱۵.۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

استاندار آذربایجان غربی گفت: نهضت رشد اقتصادی با همکاری همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید در استان راه اندازی شود تا رشد ۷ ممیز ۳ دهم درصدی در استان شکل گیرد.

وی درادامه با بیان اینکه صندوق پیشرفت و عدالت استان‌ها به عنوان ابزار برنامه‌های رشد اقتصادی در استان‌ها در نظر گرفته شده که ۱۵۰ هزار میلیارد برای این صندوق در استان‌ها در نظر گرفته شده است افزود: هزینه‌های فروش اموال و املاک مازاد دستگاه‌ها به این صندوق برای توسعه استان واریز می‌شود که شاهد تحول در رشد اقتصادی استان خواهیم بود.

سهم اشتغال آذربایجان غربی در زمینه معادن باید افزایش یابد

معتمدیان با بیان اینکه بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی در آذربایجان غربی وجود دارد افزود: سهم اشتغال استان در زمینه معدن باید افزایش پیدا کند و ارزش افزوده استان نیز نیاز به توجه جدی دارد چرا که استان رتبه دهم معدن کشور را دارد اما ایجاد اشتغال در این زمینه خیلی کم است.

وی گفت: با توجه به این سهم کم، برنامه ریزی برای اکتشاف پهنه‌های معدنی و استفاده از ظرفیت‌های اکتشافی سازمان‌های مسؤول از جمله سازمان زمین شناسی در این حوزه، استفاده از ظرفیت دولت برای سرمایه گذاری در اکتشاف با توجه به نبود صرفه برای بخش خصوصی در این بخش و توجه به موضوع فرآوری در کنار بهره برداری از مواد معدنی از جمله مواردی است که در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به توجه به لزوم توسعه زیرساختی مناطق دارای معادن با ارزش افزوده قابل توجه از جمله طلا به ویژه در مناطقی نظیر تکاب تاکید کرد: بهترین معادن طلای کشور در این منطقه وجود دارد ولی امکانات ر فاهی و زیرساختی منطقه اصلاً خوب نیست.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم ایجاد صنایع پایین دستی طلا در منطقه برای کسب ارزش افزوده بسیار بیشتر افزود: در حال حاضر طلای خام به صورت شمش از استان خارج می‌شود در حالی که می‌توان آن را در ساخت زیورآلات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر مورد استفاده قرار داد که این امر، بسیار متحول کننده است.

وی یکی دیگر از الزامات کاری مدیران به ویژه در خصوص بودجه امسال را توجه به استفاده از بودجه‌های وزارتخانه‌ها دانست و اضافه کرد: در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد بودجه استان در اختیار منابع استانی بوده و ۸۰ درصد در اختیار وزارتخانه‌ها و متمرکز در تهران است که مدیران باید با رایزنی و همچنین استفاده از ظرفیت نمایندگان، بیشترین میزان اعتبار را برای استان جذب کنند.

وی با تاکید بر همگرایی منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت همه بخش‌های مدیریتی و نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی برای توسعه استان بیان کرد: بخش‌هایی که در استان کمتر توسعه یافته یا دچار محرومیت هستند باید شناسایی شده و از سال آینده باید توجه ویژه ای به ارتقای شاخص‌های آن بخش‌ها اعمال شود تا بتوانیم زمینه را برای توسعه متوازن فراهم کنیم.

زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی ارومیه در حال آماده سازی است

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امسال منطقه ویژه اقتصادی ارومیه سرو در مجلس شورای اسلامی تصویب شد گفت: توافق شده که به سرعت مطالعات برای توسعه این منطقه در ارومیه انجام و زمینهای مورد نیاز به شرکت‌های ایمیدر و ای درو برای توسعه فعالیت‌های صنعتی و معدنی دراین منطقه ویژه اقتصادی ایجاد سرمایه گذاری لازم واگذار شود.

وی همچنین از انجام اقدامات اولیه برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه – سرو خبر داد و اضافه کرد: این منطقه در ۲ لکه طرح ریزی شده که یکی از آنها در نزدیکی مرز و یکی دیگر در جنب شهرک صنعتی شماره ۳ ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم که توقفی در کار صورت گیرد و باید به سرعت فنس کشی انجام شود و اقدامات مربوط به این منطقه را از بن بست خارج کنیم.

در این جلسه مکان‌های درنظر گرفته شده برای منطقه ویژه اقتصادی ارومیه – سرو به تصویب رسید.