وزیر اقتصاد: جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی یک ضرورت است
وزیر اقتصاد: جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی یک ضرورت است

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، سیداحسان خاندوزی که به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور  به شهرستان بافق سفر کرده است عصر جمعه در جریان بازدید از معدن سنگ آهن بافق با تاکید بر تامین خوراک صنایع فولاد شهرستان بافق افزود:این مقوله نیازمند آسیب شناسی گذشته است و افق آینده باید روشن تر و […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، سیداحسان خاندوزی که به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور  به شهرستان بافق سفر کرده است عصر جمعه در جریان بازدید از معدن سنگ آهن بافق با تاکید بر تامین خوراک صنایع فولاد شهرستان بافق افزود:این مقوله نیازمند آسیب شناسی گذشته است و افق آینده باید روشن تر و دقیق تر به طور متوازن در چارچوب منافع ملی باشد.با تهیه بسته هایی ضمن جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی باید تلاش کرد تا تولیدات سنگ آهن منجر به ارزش افزوده شود.

وی همچنین اظهار داشت: صنایع باید با یکدیگر رقابت سالم داشته باشند و برای تولید بیشتر و حفظ اشتغال پایدار کوشا باشند.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق در جریان این بازدید گفت: بلوک معدنی بافق با ذخیره بیش از یک سوم سنگ آهن کشور به عنوان مهمترین زون آهن دار ایران شناخته شده است.

رضا فلاح مبارکه به سابقه معادن سنگ آهن این شهرستان اشاره کرد وافزود: در نتیجه عملیات اکتشافی انجام شده از سال ۱۳۴۰ خورشیدی تاکنون در این منطقه بیش از ۳۸ آنومالی آهن دار با ذخیره نزدیک به ۱.۷ میلیارد تن شناسایی شد که مهمترین آن معادن چغارت، سه چاهون، آنومالی شمالی، میشدوان و چاه گزاست.

وی با بیان اینکه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دانه بندی کشور طی ۴۰ سال گذشته است خاطرنشان کرد: این شرکت از سال ۱۳۵۰، عملیات استخراج سنگ آهن در معدن چغارت را آغاز کرد و تاکنون سنگ آهن مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان و برخی صنایع فولادسازی کشور را تامین کرده و از سال ۱۳۸۰ نیز به جمع صادرکنندگان سنگ آهن پیوسته است.

به گفته این فعال معدنی در حال حاضر از دو معدن چغارت و سه چاهون، سالیانه نزدیک به هشت میلیون تن سنگ آهن استخراج می شود که حدود سه میلیون تن آن دانه بندی و برای مصرف در کارخانه ذوب آهن اصفهان و صادرات استفاده و بقیه در کارخانه فرآوری چغارت تبدیل به کنسانتره سنگ آهن می شود.

فلاح افزود: با بهره برداری از کارخانه کنسانتره در جوارمعدن چغارت از خام فروشی سنگ آهن این شهرستان جلوگیری شده و در واحد گندله سازی این محصول به خوراک کارخانه فولاد به روش احیا مستقیم تبدیل می شود.

وی اضافه کرد: کارخانه گندله سازی سه چاهون بافق به عنوان یک طرح بزرگ صنعتی و معدنی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن و با یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون یوآن ( واحد پول چین) سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای ۷۸۸ نفر سال گذشته از طریق ویدیو کنفرانس با حضور رییس جمهور وقت افتتاح شد.

به گفته این مسوول با راه اندازی این واحد بستر برای جلوگیری از خام فروشی ۲۳ درصد سالانه سنگ آهن تولیدی این شهرستان که معادل چهار میلیون تن است، فراهم شد.

وی خوراک این واحد صنعتی را کنسانتره سنگ آهن ذکر کرد و افزود: استخراج سنگ آهن از معادن منطقه پس از پرعیارسازی (بالای ۶۰ درصد) در یک فرایند با تجهیزات پیشرفته معدنی، به کنسانتره تبدیل می‌شود که در برنامه‌های کوتاه و بلند مدت، کنسانتره حاصل از معادن سنگ آهن منطقه مانند معدن دی ۱۹  ( آریز) ، آنومالی شمالی و چاه‌گز تامین می‌شود که نقش مهمی در ارزش افزوده سنگ آهن و جلوگیری از خام فروشی دارد.

اجرای کامل طرح های جوار معدنی و تکمیل زنجیر تولید فولاد در بافق و تبدیل شدن این شهرستان به قطب صنعتی – معدنی مجوز بهره برداری از معدن سنگ آهن چاه گز و نارگان برای تامین خوراک گندله سازی و نهایت پیگیری ساخت کارخانه فولاد  از خواسته های مدیرعامل این مجموعه،  مردم وبه ویژه کارگران بود که در این بازدید مطرح شد.

شهرستان بافق دارای منابع زیرزمینی متنوعی است که از مهمترین آنها سنگ آهن چغارت، سنگ آهن چاه گز، سنگ آهن سه چاهون، منگنز ناریگان، فسفات آسفوردی، سرب و روی کوشک و معدن مرمریت بیشه دراست.

تاکید وزیر اقتصاد برای پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور تکمیل مجموعه ورزشی رفاهی کارگران بافق 

به گزارش ایرنا وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در جریان بازدید از مجموعه ورزشی رفاهی کارگران شهرستان بافق گفت: شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق باید در چارچوب مسئولیت های اجتماعی خود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز تکمیل مجموعه ورزشی رفاهی کارگران بافق را پرداخت کند.

وی گفت: کارگران معادن در مجموعه ورزشی رفاهی کارگران شهرستان بافق ذینفع هستند لذا برای تکمیل این طرح  نباید منتظر بودجه دولتی بود.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بافق نیز در حاشیه این بازدید  گفت: ساخت این مجموعه در زمینی به مساحت چهار هکتار و زیر بنای ۶۰۰ متر مربع  از سال ۱۳۸۹ در فاصله سه کیلومتری شهر بافق آغاز و تا سال ۱۳۹۹ جمعا ۳۶ میلیارد  و ۶۰۰ میلیون ریال برای احداث سالن چند منظوره ، ۲ فضای الحاقی ، حصار کشی و محوطه سازی از محل اعتبارات ملی هزینه شد.

علی اصغر نوری شادکام افزود: با توجه به تعهدی که  شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق در سال ۹۶ داشت مبلع ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بابت  تجهیز سالن چند منظوره و سالن الحاقی ، فنس کشی زمین چمن مصنوعی ، محوطه سازی  و انشعاب گازاین مجموعه هزینه کرد.

رئیس هیات ورزش کارگری شهرستان بافق در ادامه تصریح کرد: برای شروع فازهای جدید مجموعه شامل ساخت استخر سرپوشیده، احداث پنج واحد سوئیت و تکمیل محوطه سازی به حدود ۴۰۰ میلیارد ریال بودجه نیاز است. 

ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام هشت دفاع مقدس مدفون در مرکز دهستان مبارکه و دیدار مردمی از دیگر برنامه های سفر یکروزه وزیر امور اقتصادی و دارایی به شهرستان بافق بود.

افزون بر۱۰ هزار کارگر در معادن شهرستان بافق به کار اشتغال دارند که با احتساب بازنشستگان و خانواده آن ها خدود ۷۰ درصد از جمعیت ۵۲ هزار نفری این شهرستان به نوعی به معدن های منطقه وابسته هستند.

مرکز شهرستان ۵۲ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

رییس جمهوری به هماره تعدادی از اعضای هیات دولت در دوازدهمین سفر استانی خود جمعه ۲۶ آذرماه به استان یزد سفر کرد.